Success is the sum of small efforts, repeated day-in and day-out.
Robert Collier
Dagdagelijks succesvol met Robert Collier
Gepubliceerd in
Citaten: persoonlijke effectiviteit
juni 19 2021 Success is the sum of small efforts, repeated day-in and day-out.
Presteren door te leren volgens Ben Tiggelaar
Gepubliceerd in
Lifehacking
juni 18 2021 Ben Tiggelaar gaat in zijn Intermediair-column van 23/9 "Proberen is niet voor watjes" in op het verschil tussen de leerdoeloriëntatie en de prestatiedoeloriëntatie. Omdat de column naadloos aansluit op het artikel Een leergerichte persoonlijkheid volgens Arjan van Dam hierbij de integrale tekst: ‘Try not. Do, or do not. There is no try.' Bron: Intermediair, Proberen is niet voor watjes, column Ben Tiggelaar Reactie toevoegen
Systeemdenken met Tom Wujec
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
juni 18 2021
Volgens Tom Wujec bestaat het maken van een systeemmodel vooral uit het helder maken en krijgen van de nodes en relaties tussen nodes.
Werkgeluk volgens Thomas Jefferson
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
juni 18 2021
Behavioristisch leren volgens Arjan van Dam
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
juni 17 2021 Arjan van Dam gaat in De kunst van het falen in op het behaviorisme als leertheorie. Het behaviorisme gaat op zoek naar een voorspelling en beheersing van gedrag, waarbij er geen onderscheid wordt gemaakt tussen mens en dier. Mensen én dieren reageren op prikkels (stimuli) uit de omgeving. Hoe men zich gedraagt is een reactie (respons) op deze prikkels. Behavioristen zijn alleen geïnteresseerd in het gedrag en willen niet weten welke interne processen zich afspelen, wat er zich hier afspeelt is onbekend en hierover worden ook geen aannamen gedaan (black box): "Volgens de behavioristen kun je al het gedrag van mensen verklaren als je weet hoe de associaties tussen stimuli en de reacties (respons) daarop ontstaan." "Ivan Pavlov (1849-1936) ... was een fysioloog die het spijsverteringsproces bij honden onderzocht. Hij ontdekte dat de honden niet alleen speeksel aanmaakten als ze eten kregen, maar ook bijvoorbeeld als ze een bewaker zagen of een bepaald geluid hoorden. Hij is dit verder gaan onderzoeken en noemde dit geconditioneerde reflexen. De hond had bepaalde prikkels in verband gebracht met het krijgen van eten." "In de reclame-industrie wordt dankbaar gebruikgemaakt van het principe van conditioneren. Een pakje boter zal normaal gesproken weinig reacties bij ons oproepen, maar in een reclame lachen alle kinderen als de boter op tafel staat, en zien de vader en moeder er gelukkiger uit dan ooit. Het is de bedoeling dat de stimulus van lachende gezichten bij ons een positieve respons oplevert. Deze positieve respons wordt door de reclame aan het pakje boter verbonden. Als we in de supermarkt het pakje boter zien, krijgen we zomaar weer een positief gevoel. Op zo'n moment zijn we geconditioneerd." B.F. Skinner werkte de theorie over conditioneren verder uit met operante conditionering. "Volgens Skinner heeft de mens, net als een dier, een diepe drang om zoveel mogelijk plezier te hebben en pijn te vermijden. Volgens Skinner wordt een handeling (operant) beïnvloed door de consequenties. Wordt het gedrag beloond of gestraft? (...) Als de consequentie negatief is, neemt de kans af dat we het gedrag herhalen. Dit is het principe van straffen. Als het gedrag iets positiefs oplevert, neemt de kans juist toe dat we het gedrag herhalen. Dit is het principe van belonen, en dat kent bij de operante conditionering twee vormen: negatieve en positieve bekrachtiging. Zowel positieve als negatieve bekrachtiging versterkt ons gedrag. Bij een positieve bekrachtiging doen we iets omdat het iets positiefs oplevert. (...) Negatieve bekrachtiging ontstaat wanneer we iets doen om een negatieve prikkel te verminderen of uit te schakelen. Behavioristen leggen - aldus van Dam - een duidelijke basis van leren bloot: het leggen van verbanden. Leren is dus vooral associëren; conditionering zorgt ervoor dat mensen snel verbanden leggen tussen een stimulus en een bepaald gevolg. "Zo leren we al vroeg dat je moet stoppen met spelen als de schoolbel gaat (klassieke conditionering). Als je dat niet doet wordt de leerkracht kwaad en als je snel naar binnen gaat heb je sowieso geen problemen (operante conditionering). Bij operante conditionering leg je verbanden tussen gedrag en gevolgen die dat heeft - met het als principe van beloning als motor achter ons gedrag, en de straf als rem." "De juistheid van de theorieën van klassieke en operante conditionering wordt door niemand ontkend, maar wel als te eenzijdig gezien om al het gedrag te verklaren. In het model van de operante conditionering staat de mens, met al zijn gedachten en gevoelens, min of meer buitenspel. We zijn passieve ontvangers van prikkels van buitenaf en afhankelijk van de consequenties herhalen we ons gedrag of niet." Bron: De kunst van het falen, Arjan van Dam Tags:
Reactionair problematisch
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
juni 17 2021
Systeemdenken volgens Marcel Nieuwenhuis
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
juni 16 2021 Op 123management gaat Marcel Nieuwenhuis in op een aantal belangrijke begrippen binnen de systeemleer:
Bron: Basisbegrippen Systeemleer, Marcel Nieuwenhuis Tags:
Omdenken met Ray Goforth
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
juni 16 2021 There are two types of people who will tell you that you cannot make a difference in this world: those who are afraid to try and those who are afraid you will succeed.
Leren volgens Robert Hargrove
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
juni 15 2021 Om daadwerkelijk te komen tot nieuw gedrag, zijn drie vormen van leren nodig:
Getalenteerd succesloos
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
juni 14 2021 Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent. |
Meer artikelen...
|
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
How do I know what I think until I hear what I say? Iers gezegde |
Onbeperkt houdbaar Bij Managementboek.nl | Bol.com |