Visualising Business Transformation
Pictures, Diagrams and the Pursuit of Shared Meaning
Jonathan Whelan, Stephen Whitla
Bij Bol.com | Managementboek
Visualising Business Transformation (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over Lean Six Sigma
juli 19 2021 Visualising Business Transformation
Bullshit management: De Herder
Gepubliceerd in
Management
juli 18 2021 Het onderstaande verhaal "De Herder" dat ik aantrof op de blog van Jos Verveen - dat de naam draagt van het door hem geschreven boek "Bullshit management" - http://bullshitmanagement.blogspot.com (naam is veelbelovend, inhoud is zeer beperkt) is te mooi om in te gaan sleutelen. Vandaar een letterlijke weergave: "Een herder hoedt zijn kudde schapen op een ver en verlaten veld als hij een splinternieuwe BMW 645 cabrio in een stofwolk ziet naderen. De bestuurder, een man elegant gekleed in een pak van Versace, schoenen van Gucci, een bril van Ray Ban en een stropdas van Yves Saint Laurent, stopt en leunt uit het raam. 'Als ik jou precies vertel hoeveel schapen jij hebt, krijg ik er dan eentje van je?', vraagt hij aan de herder. De herder kijkt de yup aan en zegt: 'Oké, waarom niet'. De yup trekt onmiddellijk zijn laptop van Dell op schoot en verbindt deze via bluetooth met zijn mobieltje van KPN. Hij maakt een gprs verbinding met internet, surft naar een website van NASA en selecteert een navigatie systeem om zijn exacte positie te bepalen. Hij stuurt vervolgens de data naar een andere satelliet van NASA, die het hele gebied scant en hem een ultra scherpe foto stuurt. De yup opent Adobe Photoshop en stuurt de foto naar een laboratorium in Hamburg, dat hem na enkele seconden een E-mail stuurt op zijn Palm Pilot met de bevestiging dat de foto is bewerkt en opgeslagen. Via een ODBC connectie maakt hij verbinding met een MS-SQL database en in een spreadsheet van Excel met honderden ingewikkelde formules laadt hij alle data via de E-mail van zijn Blackberry. Na enkele minuten genereert het programma een antwoord van 150 pagina's in kleur en de yup drukt deze af op zijn mini HP laserjet. Hij kijkt de herder aan en zegt: 'Je hebt exact 1586 schapen'. 'Dat klopt', zegt de herder, je mag dus een schaap uitzoeken'. De yup stapt uit, zoekt een dier uit en doet hem in zijn achterbak. Dan zegt de herder: 'Hé, als ik jouw beroep raad, geef je dan mijn dier terug?' De yup denkt even na en zegt: 'Oké, waarom niet?' De herder zegt: 'Jij bent een manager'. 'Ongelooflijk', zegt de yup, 'hoe weet je dat?'. 'Dat is niet zo moeilijk', zegt de herder. 'Je verschijnt terwijl niemand daarom gevraagd heeft, je stelt een vraag waarop niemand zit te wachten en je wilt betaald worden voor een antwoord dat ik al weet..... Bovendien begrijp je geen flikker van mijn werk, dus geef mijn hond terug!" (auteur onbekend) Bron: http://bullshitmanagement.blogspot.com/2011/02/de-herder.html Tags: Reactie toevoegen
Gemotiveerde gewoontes volgens Jim Ryun
Gepubliceerd in
Citaten: persoonlijke effectiviteit
juli 18 2021 Motivation is what gets you started. Habit is what keeps you going.
Designing accessible learning content (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over Lean Six Sigma
juli 17 2021 Designing Accessible Learning Content Bij Bol.com | Managementboek
Strategie volgens Eppink & Bossink
Gepubliceerd in
Management
juli 17 2021 In het boek Strategie in drie gaan D.J. Eppink en B.A.G. Bossink in op de inhoud van strategie: [Definities van strategie] zijn (vaak) tamelijk abstract en bieden managers weinig inhoudelijke steun bij het concreet formuleren van een strategie. Zo definieert Douma strategie als 'een langetermijnplan inzake de functie van de organisatie in de samenleving, waarin de organisatie aangeeft welke doelstellingen ze wil bereiken, met welke middelen en langs welke wegen'. Hofer en Schendel omschrijven strategie als 'the basic characteristic of the match an organization achieves with its environment'. Op zich zijn beide definities juist. Het probleem ermee is dat ze niet concreet aangeven hoe de 'functie van de organisatie' tot uitdrukking moet komen of hoe de 'match' tussen omgeving en organisatie gestalte krijgt. (..) Een alternatief voor deze abstracte definities is er een die aangeeft uit welk concrete elementen een strategie bestaat. In onze opvatting omvat een strategie drie samenhangende dimensies. De eerste is spreiding. Hiermee geeft de onderneming aan met welke producten zij actief is, op welke (geografische) markten, en in welke mate zij verticale integratie nastreeft. Met de spreidingsstrategie geeft de onderneming aan waar zij wil concurreren. De tweede dimensie is positionering. Hiermee geeft de onderneming aan hoe zij zich in de ogen van de afnemer van de andere aanbieders wil onderscheiden. Met andere woorden: hoe zij wil concurreren en een concurrentievoordeel wil behalen. De derde dimensie betreft samenwerking. Daarmee geeft de onderneming aan of zij de strategie alléén wil uitvoeren of dat zij daarvoor enigerlei vorm van samenwerking beoogt. Hier gaat het dus om de vraag in hoeverre de onderneming tot samenwerking bereid is. (...) De drie dimenisies - spreiding, positionering, samenwerking - zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Bron: Strategie in drie, D.J. Eppink & B.A.G. Bossink Tags:
(Te) dure training volgens Harold D. Stolovitch
Gepubliceerd in
Citaten: management
juli 17 2021 Training is a blunt and overly expensive instrument used to impact performance. Tags:
Scholen in strategisch management
Gepubliceerd in
Management
juli 16 2021 Op basis van Mintzberg (ea) onderscheidt De Leeuw tien scholen in strategisch management:
Bron: Bedrijfskundig management (2000), A.C.J. de Leeuw
Goed ontwerp(en) volgens Dieter Rams
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
juli 16 2021 You cannot understand good design if you do not understand people; design is made for people. Tags:
The extended mind (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over persoonlijke effectiviteit
juli 03 2021
Social by design (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over management
juli 02 2021 Social by Design
|
Meer artikelen...
|
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
Excellence can be obtained if you .. Vince Lombardi |
Meesterschap Bij Bol.com of Managementboek |