• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Bluff Your Way Into... 4 competenties van de lerende organisatie
4 competenties van de lerende organisatie

absorptie generatie diffusieexploitatie kennis kennismanagement

vier competenties lerende organisatie

In het model van de vier competenties van de lerende organisatie wordt kennis gezien als sleutelbegrip bij het ontwikkelen van een lerende organisatie. ... Binnen het model worden vier competenties onderscheiden die het aangrijpingspunt vormen bij de ontwikeling van kennisstroom en -huishouding:

  1. Absorptie: het opnemen van kennis van buiten de organisatie.

  2. Diffusie: het verspreiden van kennis binnen de organisatie.

  3. Generatie: het ontwikkelen van nieuwe kennis binnen de organisatie.

  4. Exploitatie: het benutten van of toepassen van kennis in producten en diensten.

De bruikbaarheid van het model is dat het een toegankelijke set van begrippen biedt waarmee de lerende organisatie en het kennismanagement kunnen worden geconcretiseerd. Het model biedt een analysekader en instrumentarium om het niveau van en de verbetermogelijkheden met betrekking tot kennismanagement te invenariseren.

Bron: Het managementmodellenboek - zestig ideeën toegankelijk gemaakt, Berenschot

Laatst aangepast op zaterdag, 12 juni 2021 12:58  

Freedom to give full attention to what you want (vs. It being held hostage by unmanaged stuff) is the GTD promise.

David Allen

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 99 gasten online
Artikelen

lean permanent struggle flow value customer mike rother

Banner
Banner

tell to win peter guber

Tell to Win
Connect, Persuade and Triumph with the Hidden Power of Story
Peter Guber

Bij Bol.com

Lean boekentips

Banner