Managing by results only makes things worse.
W. Edwards Deming
(Mis)management volgens W. Edwards Deming
Gepubliceerd in
Citaten: management
okt 27 2021
Besluiten met businesscases (cartoon)
Gepubliceerd in
Losse flodders
okt 26 2021 Bron: http://claringtonwatchdog.blogspot.com/2008/05/efw-business-case-rubbish.html Reactie toevoegen
Leiderschap volgens Seth Godin
Gepubliceerd in
Citaten: leiderschap
okt 26 2021
Klantbehoeften volgens Jos Burgers
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
okt 25 2021 Jos Burgers beschrijft in zijn boek Gek op gaten - ontdek wat klanten écht willen de krachtige metafoor van de boor en de gaten om duidelijk te maken wáár het om gaat bij het nadenken over klantbehoeften. Hij introduceert de beeldspraak aan de hand van een een ontmoeting die hij ooit had met een man die 'in de verspanende gereedschappen' zat en de overtuiging was toegedaan dat dit ook hetgeen was waar zijn klanten naar op zoek zijn. Burgers laat - als marketingman - zien dat dit misschien wel is wat hij levert, maar niet hetgeen waar de klanten écht gelukkig van worden. Zijn verbazing over mijn domme vraag sloeg nu om in irritatie en hij maakte aanstalten om mij voor eens en voor altijd duidelijk te maken dat zijn klanten maar voor één ding naar hem toe kwamen: voor verspanende gereedschappen. Maar hij bedacht zich en zei: 'Kijk, wat leveren wij zoal? U kent natuurlijk ons assortiment niet. Wij leveren onder andere beitels, zagen, boren, tappen, frezen. En slijpschijven, niet te vergeten.' Hij pauzeerde even om na te denken. 'Als u me dan vraagt waar mijn klanten gelukkig van worden, dan zou ik op de eerste plaats zeggen: van boren. Houtboren, metaalboren. En diamantboren natuurlijk, daar is echt veel vraag naar.'
Bron: Gek op gaten - ontdek wat klanten écht willen, Jos Burgers Tags:
Give and take (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over persoonlijke effectiviteit
okt 25 2021 Give and Take
(Meta)management volgens W. Edwards Deming
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
okt 24 2021
Omdenken met Lee Iacocca
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
okt 23 2021 The discipline of writing something down is the first step toward making it happen.
Het bed van Procustes (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over persoonlijke effectiviteit
okt 22 2021 Het bed van Procrustes Bij Bol.com | Amazon.nl | Managementboek
Omdenken met W. Edwards Deming
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
okt 22 2021
Eenpuntslessen volgens Daniël E. Brouwer
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
okt 22 2021 Daniël E. Brouwer beschrijft in zijn boek Het procesboek voor de functioneel beheerder het Lean-instrument Eenpuntsles (EPL) voor het opstellen van een (visuele) werkinstructie:
Eenpuntsles (EPL)EPL, de afkorting van eenpuntsles, is een visuele werkinstructie. Het doel van een EPL is om een werkwijze te verbeteren of een probleem op te lossen. Het liefst op één A4, zodat je de EPL gemakkelijk kunt uitprinten en ophangen. De EPL visualiseert de beste manier om een taak uit te voeren (best practice). Aanpak [1] Als je met EPLs gaat werken doe je er verstandig aan een sjabloon te ma-ken waaraan alle EPLs moeten voldoen. [2] Bepaal de mogelijke onderwerpen voor de EPL. [3] Houd een overzicht bij van alle EPLs. Je noteert in dit overzicht het versie-1 nummer en de eigenaar van de EPL en je geeft aan of de EPL al in gebruik is genomen. [4] Doe een lakmoesproef: laat een willekeurige medewerker de EPL uitvoeren. Verwerk de feedback uit die test direct. [5] Een EPL heeft alleen waarde als hij uitgevoerd kan worden. Dus instrueer medewerkers voor wie de EPL bedoeld is, ook al duurt die uitleg maar kon. [6] De eigenaar moet zorgen dat de EPL actueel is en blijft. Signaleer je als functioneel beheerder dat een wijziging impact heeft op de EPL, geef dat 1 dan direct door aan de eigenaar van de EPL. Valkuil Een EPL die niet of niet goed gebruikt wordt, is waardeloos. Sterker nog, als EPLs genegeerd worden, dan kan een cultuur ontstaan waarin het nakomen van afspraken niet vanzelfsprekend is. Het doel van een EPL is het correct uitvoeren van een proces en dat proces is bedacht om aan de afspraken of bedrijfsdoelstellingen te kunnen voldoen.
Bron: Het procesboek voor de functioneel beheerder, Daniël E. Brouwer
|
Meer artikelen...
|
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
Om te slagen moet je met zoveel passie in iets geloven dat het een realiteit wordt. Anita Roddick |
|
Making it all work Bij Managementboek.nl | Bol.com |