Bullet Journal voor professionals
Organiseer je tijd, brein en energie met plezier
Bij Bol.com | Managementboek
Bullet journal voor professionals (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over persoonlijke effectiviteit
okt 11 2021 Bullet Journal voor professionals Bij Bol.com | Managementboek
Management volgens Simon Sinek
Gepubliceerd in
Citaten: management
okt 10 2021 Average companies give their people something to work on. Tags:
Procesvolwassenheid volgens Daniël E. Brouwer
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
okt 09 2021 Daniël E. Brouwer beschrijft in zijn boek Het procesboek voor de functioneel beheerder hoe binnen zgn. procesvolwassenheidsmodellen de 'volwassenheid' van een proces vaak wordt beschreven in termen van vijf niveaus: PROCESVOLWASSENHEIDEen mens is volwassen als hij of zij zichzelf kan redden. Een volwassen mens heeft zich ontwikkeld tot een bepaald niveau. Voor een proces geldt eigenlijk hetzelfde. Om de mate van volwassenheid van een proces uit te drukken maken we gebruik van een volwassenheidsmodel. Met zo'n model kun jen dus op een eenvoudige en en effectieve manier het volwassenheidsniveau van een proces bepalen. De volwassenheid zegt iets over het ontwikkelstadium van een proces, de fase waarin een proces zich bevindt. En die kennis biedt een referentiekader om systematisch verbeteringen in een proces te kunnen doorvoeren – routekaart voor procesverbetering. Zit je qua volwassenheid op een bepaald niveau, dan geeft het model aan waaraan je moet voldoen en over welke vaardigheden je moet beschikken om op het volgende niveau te komen. Het volwassenheidsniveau vertelt dus hoe goed je bent, althans volgens het model dat je gebruikt om die volwassenheid aan te tonen! En daarin schuilt meteen het grootste risico als je een volwassenheidsmodel gebruikt. Het is een vereenvoudigde, theoretische weergave van de werkelijkheid. Waar je ook op moet letten bij het gebruik van een dergelijk model is dat een hoger niveau niet per se beter is. Je moet dat situationeel bekijken. Werken op een hoger niveau brengt andere uitdagingen met zich mee dan werken op een lager niveau. Het is niet altijd nodig om naar een hoger niveau te streven — in een bepaalde situatie kan het huidige niveau het beste niveau zijn. Gebruik een volwassenheidsmodel om te verklaren waarom dingen zijn zoals ze zijn. De beschrijving van het volgende niveau biedt een leidraad voor wat je moet doen om de heersende situatie te veranderen. Gebruik het model om de huidige werkelijkheid te verklaren en als richtingaanwijzer om steeds professioneler te worden. Hoewel er verschillende volwassenheidsmodellen bestaan, hebben ze vaak één ding gemeen: het gangbare aantal volwassenheidsniveaus is vijf: 1. Ad hoc 2. Herhaalbaar 3 Gestandaardiseerd 4. Beheerst 5. Geoptimaliseerd
Bij de eerste drie niveaus is de organisatie intern gericht. Het proces werkt, maar mist de aansluiting met het uiteindelijke doel: voldoen aan de wensen van de klant. Vanaf niveau 3 komt de klant steeds meer in beeld en is het proces steeds meer gericht op het leveren van waarde voor de klant. (…)
Niveau 1: Ad hoc
Werkzaamheden worden ad hoc uitgevoerd en zijn niet beschreven. Succes is meer geluk dan wijsheid. Als er al sprake is van processen, dan zijn deze verre van optimaal en de uitkomst is doorgaans onvoorspelbaar. Brandjes blussen is aan de orde van de dag en men heeft de situatie niet volledig onder controle. Ook wordt er op dit niveau niet gestuurd op kpi's (key performance indicators). Alles gebeurt reactief.
Niveau 2: Herhaalbaar
Op dit niveau zijn de processen beschreven en worden de werkzaamheden steeds op dezelfde manier uitgevoerd (herhaald). Voor een proces zijn de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden vastgelegd en het proces wordt gecontroleerd uitgevoerd. Wel is er nog steeds sprake van een interne focus.
Niveau 3: Gestandaardiseerd
Alle processen zijn gestandaardiseerd, gedocumenteerd en gecontroleerd. worden aangestuurd en er vinden audits (controles) plaats. Op dit niveau staat het sturen op resultaat centraal. De onderlinge afspraken zijn vastgelegd in een Service Level Agreement (SLA) en/of een Dossier Afspraken en Procedures (DAP). Om het volgende niveau te bereiken zijn extra investeringen nodig. Om die reden stoppen veel organisaties met het doorgroeien naar het volgende niveau.
Niveau 4: Beheerst
Op dit niveau worden de prestaties voortdurend gemeten en actief bijgestuurd. Het proces wordt volledig ‘beheerst’. De informatie die voortkomt uit de uitvoering van het proces wordt gebruikt om het proces te verbeteren.
Niveau 5: Geoptimaliseerd
Op dit niveau worden processen systematisch verbeterd en proactief bijgestuurd. Als er een informatiesysteem wordt ingevoerd, heeft dat geen invloed op de processen. Op dit niveau zijn de processen dus robuust. Bron: Het procesboek voor de functioneel beheerder, Daniël E. Brouwer
Stagnatie van professionals (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over management
okt 08 2021 Stagnatie van professionals
Management volgens Peter F. Drucker
Gepubliceerd in
Citaten: management
okt 08 2021 The productivity of work is not the responsibility of the worker but of the manager. Tags:
Processen volgens Daniël E. Brouwer
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
okt 07 2021 Daniël E. Brouwer wijst in zijn boek Het procesboek voor de functioneel beheerder op het belang van processen, waarbij er voor functioneel beheer negen processen worden onderscheiden. Op onderstaande wijze beschrijft hij wat hij verstaat onder een proces: Wat is dan de definitie van een proces?
Waarde toevoegen met processen
De basisingrediënten van een procesEigenlijk zijn alle processen in de basis hetzelfde - ze bevatten dezelfde ingrediënten. Als je deze ingrediënten in een andere verhouding mengt, levert het proces een ander resultaat op.
1. Activiteiten Bron: Het procesboek voor de functioneel beheerder, Daniël E. Brouwer
Motivatie volgens W. Edwards Deming
Gepubliceerd in
Citaten: motivatie
okt 07 2021
(Niet) veranderen volgens Seth Godin
Gepubliceerd in
Citaten: verandermanagement
okt 06 2021 The largest enemy of change and leadership isn't 'no', it's a 'not yet'. Tags:
Leiderschap volgens Simon Sinek
Gepubliceerd in
Citaten: leiderschap
okt 06 2021 There are leaders and there are those who lead. Leades hold a position of power or influence. Those who lead inspire us. Tags:
Gemotiveerd bijdragen volgens W. Edwards Deming
Gepubliceerd in
Citaten: management
okt 05 2021 People care more for themselves when they contribute to the system. Tags: |
Meer artikelen...
|
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
Please hear what I am not saying. Charles C. Finn |
Echt, je onderschat jezelf Bij Bol.com | Managementboek |