Werk
Definitie
...
Alias:
Werk
Handelingen van individuen, die gericht zijn op het creëren van waarde voor klanten.
Bron: Praktijkboek voor procesarchitecten, Stef M.M. Joosten e.a.
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Werk
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
juli 31 2019 WerkDefinitie ... Alias: WerkHandelingen van individuen, die gericht zijn op het creëren van waarde voor klanten. Bron: Praktijkboek voor procesarchitecten, Stef M.M. Joosten e.a.
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Waardeketen
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
juli 31 2019 WaardeketenDefinitie ... Alias: WaardenketenAaneenschakeling van werk, waardoor waarde ontstaat voor klanten. Bron: Praktijkboek voor procesarchitecten, Stef M.M. Joosten e.a.
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Taak
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
juli 31 2019 TaakDefinitie ... Alias: TaakPakket werk, dat aan een persoon ter uitvoering wordt aangeboden. Bron: Praktijkboek voor procesarchitecten, Stef M.M. Joosten e.a.
Analysing tasks
Atomic ActivityAn activity not broken down to a finer level of Process Model detail. It is a leaf in the tree-structure hierarchy of Process activities. Graphically it will appear as a Task in BPMN. Bron: https://info.convedo.com/tech-talk/the-ultimate-glossary-45-bpmn-2-terms-explained TaskAn atomic activity that is included within a Process. A Task is used when the work in the Process is not broken down to a finer level of Process Model detail. Generally, an end-user, an application, or both will perform the Task. A Task object shares the same shape as the Sub-Process, which is a rectangle that has rounded corners. TaakVerzameling activiteiten die als taak door een medewerker in een rol wordt uitgevoerd (bijv postregistratie). Datgene wat iemand moet realiseren. Taken geven antwoord op de vraag "Wat ben je aan het doen?"(Wordt bij SDW een activiteit genoemd). Bron: De AO en procesmanagement - Theorie en voorbeelden van de AO en procesmanagement, AO-online
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Bedrijfsproces
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
juli 31 2019 BedrijfsprocesDefinitie ... Alias:
KlantprocesProces, waarin alle stappen zijn opgenomen die de klant van dit proces doorloopt. Zie ook: Processen volgens Stef Joosten BedrijfsprocesGeordende reeks werkprocessen die binnen één organisatie wordt uitgevoerd om in logische samenhang een bepaalde toegevoegde waarde te leveren aan een klant of afnemer. Bron: Het BPM boek - theorie en praktijk van procesgericht organiseren, Aty Boers & Nico de Graaf A business process is triggered by a business event and includes five key components:
Unfortunately, there is no universally agreed set of terms in business process modelling and the terms 'process'. 'activity', 'task' and 'step' are often used interchangeably. For the sake of simplicity, we have adopted the following convention here:
• 'Process' refers to an entire set of activities that start with a triggering event and end with some output being delivered. • 'Task' refers to an individual activity within the overall process: these are usua carried out by an actor at a single point in time. • 'Step' refers to the activities carried out within an individual task. It is useful to show just the tasks on the process model rather than each individual step as this helps with the readability and clarity of the model. Task descriptions can then be produced where the steps within each task can be defined. Business eventsThere are three types of business event • Internal these business events originate within the business system and typically involve business managers making decisions. For example, the marketing manager makes a decision to reduce prices on a product line or the finance manager decides to review fees charged by suppliers. • Time-based - these business events occur at a regular point in time. For example, a process to make salary payments to staff is initiated when it is the last working day of the month. Bron: Business Analysis, Debra Paul, James Cadle & Donald Yeates (editors)
BedrijfsprocesEen bedrijfsproces bestaat uit een geordende reeks werkprocessen die binnen één organisatie wordt uitgevoerd met als doel een (combinatie van) bedrijfsservices te leveren aan een externe klant. Bron: https://novius.nl/wp-content/uploads/2018/03/Novius-stijlgids-bedrijfsontwerp-2018-v2.0-1.pdf
BedrijfsprocessenHet geheel aan primaire, ondersteunende en besturende processen binnen een organisatie De AO en procesmanagement - Theorie en voorbeelden van de AO en procesmanagement, AO-online
End-to-end bedrijfsprocesDe keten van processen van klantverzoek tot levering.
Een bedrijfsproces is hiermee als volgt te omschrijven: een bedrijfsproces is een, op het realiseren van een specifiek doel gerichte, aaneenschakeling van activiteiten die in een organisatie worden uitgevoerd. Het te realiseren doel is het verrichten van diensten of de productie/levering van goederen voor een klant. Het bedrijfsproces heeft een begin en een eind, start met een gekende impuls en heeft een helder gedefinieerd eindresultaat. Dat beoogde eindresultaat is altijd een concreet product of concrete dienst voor een klant. Ook interne klanten zijn klanten. Bij de uitvoering van het bedrijfspro-ces staat de behoefte van een klant centraal.
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Workflow
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
juli 31 2019 WorkflowDefinitie ... Alias: WorkflowProcesflow waarvan de volgorde (en vaak ook de inhoudelijke afhandeling) van taken wordt ondersteund door een informatiesysteem. Bron: Het BPM boek - theorie en praktijk van procesgericht organiseren, Aty Boers & Nico de Graaf
Workflow managementeen aanpak van het verdelen van werk, management waarbij taken door een automaat (de procesmotor, ofwel workflow engine) worden verdeeld op basis van expliciete bedrijfsprocesdefinities, die in samenhang beschikbaar zijn in de vorm van een model van de werkzaamheden (het workflowmodel), Workflowmodelhet model van een procedure op basis waarvan een procesmotor de besturing en bewaking van zaken regelt. Voor elke procedure, die door workflow management wordt bestuurd. is er een workflowmodel. Bron: Praktijkboek voor procesarchitecten, Stef M.M. Joosten e.a.
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Business Process Model Notation (BPMN)
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
juli 31 2019 Business Process Model Notation (BPMN)Definitie ... Elementen BPMN Alias: Zie ook:
Business Process Model Notation (BPMN)Standaard grafische specificatie-taal voor het modelleren van processen, beheerd door de Object Management Group. Bron: Het BPM boek - theorie en praktijk van procesgericht organiseren, Aty Boers & Nico de Graaf
De Business Process Model and Notation (BPMN) is een standaard voor procesmodellering. Eerder stond het bekend als Business Process Modeling Notation. Het wordt onderhouden door de Object Management Group. De huidige versie BPMN 2.0.2 is gelanceerd in december 2013. Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Business_Process_Model_and_Notation Business Process Model and Notation (BPMN)Business Process Model and Notation (BPMN) provides an industry-standard language for modelling business processes in a form that is accessible by both business users and technical developers. BPMN is designed to cover many types of modelling, including both internal (private) processes and collaborative (public) processes. It can be the input to process automation technologies. A key feature of BPMN is its ability to distinguish the activities of different participants in a process with pools and swimlanes. When the flow of work crosses the boundary of a swimlane, responsibility for the work then passes to another role within the organization. Swimlanes are part of a pool A pool is a self-regulating (free-standing) business entity, typically an organization or a system. A pool may include a number of swimlanes, each of which represents a role. Commonly, a process includes one pool for the customer and a second pool for the organization under study, although it is possible for a process to include any number of pools. Bron: A Guide to Business Analysis Body of Knowledge (Babok), IIBY
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Business Process Model Language (BPML)
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
juli 31 2019 Business Process Model Language (BPML)Definitie ... Alias: Business Process Model Language (BPML)Door het BPM Institute voorgestelde standaard (meta)taal voor processen (vergelijkbaar met wat XML is voor gegevens). Doel van BPML is procesgedreven programmeren. Dat wil zeggen dat in BPML vormgegeven modellen direct vertaald kunnen worden naar 'code' in een BPMS. Men noemt dit ook wel executable modellen. Inmiddels (nadat het BPMI is opgegaan in The Open Group) heeft het BPMI zijn support voor deze standaard laten vallen en BPEL tot standaard verheven. BPEL is volgens deskundigen minder compleet dan BPML, maar wel een betere aanvulling op de UML-standaarden van The Open Group. Ook speelde naar men zegt mee dat het grote leveranciers als IBM and Microsoft Met lukte BPML in hun bestaande BPMS-oplossingen (respectievelijk Websphere en BizTalk) te implementeren, terwijl dat met het simpelere BPEL wel lukte. Zie: BPEL Bron: Het BPM boek - theorie en praktijk van procesgericht organiseren, Aty Boers & Nico de Graaf
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Business Activity Monitoring (BAM)
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
juli 31 2019 Business Activity Monitoring (BAM)Definitie ... Alias: Business Activity Monitoring (BAM)Met behulp van ICT-hulpmiddelen (real time) monitoren van activiteiten. Bron: Het BPM boek - theorie en praktijk van procesgericht organiseren, Aty Boers & Nico de Graaf
Business Activity MonitorIntelligent dashboard dat een overzicht geeft van de actuele stand van zaken in de bedrijfspraktijk en eventuele knelpunten signaleert (bijv. ophoping van werk waardoor een afgesproken service level in het gedrang komt of overtreding van andere bedrijfsregels).
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Bedrijfsarchitectuur
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
juli 31 2019 BedrijfsarchitectuurDefinitie ... Alias: (Bedrijfs)ArchitectuurFundamentele opbouw van een organisatie, bestaande uit zijn componenten, hun onderlinge relaties en die tot hun omgeving, en de principes voor hun ontwerp en evolutie (zie hoofdstuk 6). Bron: Het BPM boek - theorie en praktijk van procesgericht organiseren, Aty Boers & Nico de Graaf Enterprise Architectuur (EA)Samenhangend geheel van principes en modellen die gebruikt worden bij het ontwerpen en realisatie van organisatiestructuur, bedrijfsprocessen, informatiesystemen en infrastructuur van een organisatie. Bron: Het BPM boek - theorie en praktijk van procesgericht organiseren, Aty Boers & Nico de Graaf
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Business Process Execution Language (BPEL)
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
juli 31 2019 Business Process Execution Language (BPEL)Definitie ... Alias: Business Process Execution Language (BPEL)Standaard (meta)taal voor businessprocessen. In BPMN vastgelegde modellen kunnen via BPEL vertaald worden naar code in een Business Process Management Systeem (BPMS). Bron: Het BPM boek - theorie en praktijk van procesgericht organiseren, Aty Boers & Nico de Graaf |
Meer artikelen...
|
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
Believe it can be done. When you believe something can be done, really believe, your mind will find the ways to do it. Believing a solution paves the way to solution. Dr. David Schwartz (auteur van"The Magic of Thinking Big") |
Miracle Morning Bij Bol.com | Managementboek |