• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Bluff Your Way Into... Procesmodellering volgens BPMN
Procesmodellering volgens BPMN

swimming swim lane proces bpmn

 

swimming swim lane proces bpmn

De Business Process Modelling Notation (BPMN) is een open visuele standaard voor modellering van processen en biedt eenduidige symbolen en constructen om processen in kaart te brengen. Dit resulteert in eenvoudig en communicatieve modellen.

(...)

BPMN gebruikt 'swim lanes' om naar de actoren te verwijzen die taken uitvoeren. Cirkels laten het begin en einde van gebeurtenissen zien (events) en de rechthoeken met ronde hoeken beschrijven de taken of subprocessen (activities). Ruiten worden gebruikt om de beslissingen aan te duiden (gateways). Hiernaast zijn er pijlen     om de gebeurtenissen, activiteiten en beslissingen met elkaar te verbinden. Tenslotte is er een aantal objecten (artifacts) waarmee kan worden aangegeven welke data gebruikt worden, welke elementen bij elkaar horen of om toelichtende informatie te geven. Samengevat zijn de vier basiselementen van BPMN:

 

BPMN swimlanes artifacts connections flow objects proces

 

  1. Stroom objecten (Gebeurtenissen, Activiteiten en Poorten).

  2. Verbindende objecten (Sequentiestroom, Berichtenstroom of Associatie).

  3. Swim lanes (pool en lanes).

  4. Artefacten (Data objecten, Groepen en Aantekeningen).

 

BPMN swimlanes artifacts connections flow objects proces

Start Event (Gebeurtenis)
Lege cirkel, met dunne rand, geeft de aanvang (start) van het proces weer.

End Event (Gebeurtenis)
Lege cirkel, met dikke rand, geeft aan waar van een processtroom stopt. Een proces kan op meer dan één plaats stoppen (meerdere end events)

Activiteit
Rechthoek met afgeronde hoeken stelt een eenheid van werk voor waar een bepaalde tijd voor nodig is. De korte naam van de activiteit geeft aan wat uitgevoerd moet worden.

Kruispunt (Gateway)
Ruit die staat voor een controlepunt in het proces waar de processtromen uit elkaar (split) gaan of samenkomen (join). Naargelang de voorwaarden wordt één (“of exclusief”, X), elke (“en”, +) of een mogelijke combinatie (“of inclusief”, O) van processtromen gevolgd. Het verloopt analoog daar waar processtromen samenkomen wordt Symbolen binnen de ruit kunnen specifiek aangeven welke controle wordt uitgeoefend op de stroom, exclusive X, and +, inclusive, O.

NB. Het kruispunt is nooit de beslissing zelf. Die moet in een voorafgaande actviteit uitgevoerd worden.

Pools & Lanes (Zwembanen)
Rechthoekige banen worden gebruikt om “deelnemers” (organisatie-entiteiten of actoren) weer te geven. Pools kunnen ahv rechthoeken opgedeeld worden in Lanes, om de uitvoering van activiteiten binnen de
pool te verduidelijken.

Sequentiestroom
De volgorde aan waarmee de zaken moeten plaatsvinden in het proces wordt weergegeven met volle pijlen. Sequentiestromen verbinden enkel Gebeurtenissen, Activiteiten en Kruispunten.

Berichtenstroom
De gestreepte pijl, met een open bolletje aan begin en een open pijl aan het einde geeft aan dat tussen twee deelnemers (weergegeven als Pools, zie verder) informatie verzonden wordt. Berichtenstromen kunnen zowel pools als activiteiten uit aparte pools met elkaar verbinden.

Associatie
Met de gestreepte lijn legt men een verband tussen verschillende objecten, (bvb tussen een kruispunt en een tekst beschrijving). Gebruik de gestreepte pijl (gerichte associatie) om weer te geven dat een Data-object een input of een output is van een activiteit.

Data object
Rechthoek met omgeslagen hoekje stelt informatie (bvb. document,
email, fax, brief) voor die door een proces stroomt. Een data-object wordt geassocieerd via een associatie met een berichtenst
room of met een processtap.

Tekst Annotatie
Vrije tekst beschrijving binnen vierkante haakjes. Verbind de Tekst annotatie dmv de Associatie met object op een diagram om meer informatie / toelichting over het bewuste object te geven.

 

Bron: De keten uitgedaagd: Besturen en  verantwoorden in een wereld vol ICT, Remco van Wijk, Nitesh Bharosa, Marijn Janssen en Niels de Winne en BPMN 1.2 – basis elementen en hun betekenis, core 1

 

 

 

 

Laatst aangepast op donderdag, 08 oktober 2020 13:19  

Do first things first, and second things not at all.

Peter Drucker

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 334 gasten online
Artikelen

learning how to improve improvement john shook

Banner
Banner

framing hans de bruijn

Framing
Het spel met taal in de politiek
Hans de Bruijn

Bij Bol.com | Managementboek | Amazon.nl

Lean boekentips

Banner