The problem of people not working together won’t be solved by interventions such as team-working, participation, empowerment programmes and the like, for one simple reason: it is the system that governs behaviour.
John Seddon
Systematische samenwerkproblemen volgens John Seddon
Gepubliceerd in
Citaten: management
sept 16 2019 The problem of people not working together won’t be solved by interventions such as team-working, participation, empowerment programmes and the like, for one simple reason: it is the system that governs behaviour. John Seddon
Formeel leren vs. informeel leren volgens Arets & Heijnen
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
sept 16 2019 In het boek Kostbaar misverstand - van training naar business improvement beschrijven Jos Arets & Vivian Heijnen het verschil tussen informeel leren en formeel leren als volgt: Formeel versus informeel leren Leren wordt vereenzelvigd met georganiseerde activiteiten op school en op verschillende locaties in de vorm van cursussen, trainingen en werkconferenties. Dit wordt formeel leren genoemd. Informeel leren heeft betrekking op alle leeractiviteiten die zonder tussenkomst van een organisatie (onderwijsinstelling, trainingsbureau of werkgever) plaatsvinden: het ongeorganiseerde leren in het professionele en persoonlijke leven. Informeel leren is dus geen cursus of training waar je een diploma of certificaat mee kunt halen. Feitelijk kent informeel leren dan ook geen begin of einde en geen verschil tussen professioneel en persoonlijk. Mensen leren informeel 24/7/365 en dat is van niet te onderschatten belang - ook voor het onderwijs. (...) De invloed van informeel leren Informeel leren heeft invloed. Uit onderzoek komen verschillende kengetallen naar voren, maar vrij algemeen wordt aangenomen dat de verhouding tussen formele en informele leeractiviteiten 20/80% bedraagt. Bron: Kostbaar misverstand - van training naar business improvement, Jos Arets & Vivian Heijnen Tags: Reactie toevoegen
Constructief falen volgens Kaoru Ishikawa
Gepubliceerd in
Citaten: kwaliteit
sept 15 2019
Omdenken met Viktor Frankl
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
sept 14 2019 People have enough to live by but nothing to live for; they have the means but no meaning.
Job aids volgens Joe Willmore
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
sept 14 2019 Joe Willmore beschrijft in zijn boek Job Aids Basics de 10 verschillende vormen van job aids:
[P]erformers have different types of information needs. (...) The purpose of a job aid is to provide data or information so that a performer can minimize the need to memorize task details while applying existing skills and knowledge. (...) All job aids, regardless of their form of delivery, fall into one of 10 formats. Some job aids, because of the nature of the task, may combine two formats, such as a checklist that includes multiple arrays, or a script that inclueds a decision table.
Bron: Kostbaar misverstand - van training naar business improvement, Jos Arets & Vivian Heijnen
Omdenken met John Green
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
sept 13 2019
De logica van training volgens Arets & Heijnen
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
sept 13 2019 In het boek Kostbaar misverstand - van training naar business improvement beschrijven Jos Arets & Vivian Heijnen de het logica-van-training-model van Brinkerhof en Apping (2001): De logica van training ... De route van training naar prestatie (vertaald in organisatieresultaten) is als volgt: 'De rationale voor training is gebaseerd op de begrijpelijke vooronderstelling dat competente (dat zijn getrainde) medewerkers effectiever presteren dan minder competente medewerkers. Bedenk echter wel dat de nadruk ligt op de prestatie en niet op de toename van competenties. De invloed van training is op te vatten als voordelen voor de organisatie (zoals toename van de productie, meer kwaliteit, minder kosten) die ontstaan wanneer verbeteringen van de competenties van de medewerkers manifest worden in verbeteringen van de uitvoering van het werk.' De logica van training werkt als wordt voldaan aan twee criteria:
'Toepassing op de werkplek' blijkt in de meeste gevallen niet mogelijk. Management, de collega's, de processen en structuren in de organisatie werken dan onvoldoende ondersteunend om het geleerde daadwerkelijk toe te passen. Daardoor heeft de training nauwelijks invloed op de organisatie.
(...)
[Transferproblemen ('prestatieblokkade') kunnen zich voordoen] doordat de ondersteunende processen, structuren en het management het niet goed mogelijk maken het geleerde in de praktijk toe te passen. ... Zelfs als de competentieontwikkeling (groen) uitstekend verloopt, kunnen prestatieblokkades (rood) ervoor zorgen dat deelnemers het geleerde op de werkplek niet kunnen toepassen. Ook blijkt in de praktijk maar al te vaak dat er nauwelijks aandacht is om de transfer van training naar toepassing op de werkplek te laten plaatsvinden, zodat de logica van training wordt geblokkeerd.
Bron: Kostbaar misverstand - van training naar business improvement, Jos Arets & Vivian Heijnen Tags:
Continu verbeteren volgens Taiichi Ohno
Gepubliceerd in
Citaten: verandermanagement
sept 12 2019 I feel the most important point in common between sports and work is the continuing need for practice and training. It is easy to understand a theory with the mind. The problem is to remember it with the body. The goal is to know and do instinctively. Having the spirit to endure the training is the first step on the road to winning.
PDCA-cyclcus volgens Marcel van Assen
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
sept 12 2019 In het boek Operational Excellence - Van industrie tot dienstverlening beschrijft Marcel van Assen de PDCA-cyclus: De Deming-cyclus: Plan-Do-Check-Act De Deming-cyclus of de Plan-Do-Check-Act-cyclus (PDCA-cyclus) wordt gebruikt als methode om verbeterprocessen te structureren. Het verwijst naar een logische volgorde van vier zich herhalende stappen: (i) planning ('plan') van de verbetering van een activiteit dient gevolgd te worden door (ii) de uitvoering van de activiteit ('do') in overeenstemming met het plan. Vervolgens dient men (iii) de resultaten en de verbetering te meten en te evalueren ('check'), waarna (iv) eventueel actie genomen moet worden ('act') om de doelen en/of verbetering aan te passen. De PDCA-cyclus stelt een organisatie in staat om verbeterinitiatieven te structureren en op een gedisciplineerde manier te manager. Visueel uitgebeeld lijkt het verbeteringsproces alsof we het PDCA-wiel de heuvel op duwen. Als we de verbeteringen niet borgen dan rolt het wiel weer terug; en we borgen door het wiel verder de heuvel op te duwen. Ofwel, continu verbeteren is de methode om een verbetering te borgen, waarvoor voortdurende (management)aandacht nodig is. Bij veel organisaties is het structureel werken met en het volledig doorlopen van de PDCA-cyclus nog niet opgenomen in het DNA van de organisatie. De stappen Check en Act worden vaak overgeslagen. Er is discipline van betrokkenen en voortdurende managementaandacht nodig om de hele PDCA-cyclus 'te doorlopen' en om te stoppen met brandjes blussen (Do); het is niet goed om alleen maar even iets te plannen en uitsluitend te doen (Plan & Do). Check - ofwel meten is weten - en het gestructureerd bijsturen (Act) zijn minstens zo belangrijk. Operational Excellence - Van industrie tot dienstverlening, Marcel van Assen
De Abileneparadox volgens Arets & Heijnen
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
sept 11 2019 In het boek Kostbaar misverstand - van training naar business improvement beschrijven Jos Arets & Vivian Heijnen het prestatiemanagement-model van Thomas Gilbert (1996): De Abilene-paradox Een hete zondagmddag in Texas. De familie Coleman speelt domino op de veranda Iemand komt op de idee naar Abilene te gaan (circa 100 km verderop) om daar een hapje te eten. De rest van de familie zegt dit een goed idee te vinden. Wat volgt is rampzalig. Te lang in een auto zonder aico. Het eten in het restaurant is behoorlijk verkeerd. Eindelijk terug zegt een van de familieleden dat het toch wel een slecht idee was om naar Abilene te gaan. Dit wordt onmiddellijk door iedereen bevestigd. Niemand had zin om te gaan, maar iedereen stemde in, om maar geen spelbreker te zijn. En dan blijkt zelfs dat degene die het idee opperde om naar Abilene te gaan, dit alleen maar heeft gezegd om iets naar voren te brengen. Terwijl het eigenlijk ook niet zijn bedoeling was om helemaal naar Abilene te rijden. De Abileneparadox ontstaat als een groep, vaak gedwongen door een bepaalde situatie, tegenovergesteld handelt aan wat de individuele leden eigenlijk willen. Dit wordt verklaard door groepsconformisme en het feit dat de leden van de groep géén feedback durven te geven als gevolg van: - Angst om te falen; - Angst om tegen de (schijnbare) groepsconsensus in te gaan. Voor groepen is het omgaan met overeenstemming vaak net zo moeilijk als het hanteren van conflicten. En dat heeft ongewenste effecten voor individuen en organisaties. Denk bijvoorbeeld aan (management)teams die instemmen met besluiten terwijl ze het daar met zijn allen niet mee eens zijn. Dat kost niet alleen veel geld. Het kan ook letterlijk leiden tot de ondergang van een organisatie of een deel daarvan. Bron: Kostbaar misverstand - van training naar business improvement, Jos Arets & Vivian Heijnen Tags:
|
Meer artikelen...
|
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
Stay committed to your decisions, but stay flexible in your approach. Tom Robbins |
Before I came here, I was confused about this subject. Having listened to your lecture, I am still confused -- but on a higher level. |