The 7 Kata
Toyota Kata, TWI, and Lean Training
Conrad Soltero, Patrice Boutier
Bij Bol.com
The 7 Kata (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over Lean Six Sigma
okt 24 2019 The 7 Kata Bij Bol.com
Leren volgens de BioDesk
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
okt 23 2019
De BioDesk beschrijft leren als volgt: Wat is leren? Tags: Reactie toevoegen
Leiderschap vs. management volgens Russel Honore
Gepubliceerd in
Citaten: leiderschap
okt 23 2019 Leadership is working with goals and vision; management is working with objectives.
Doelgericht volgens Ken Blanchard
Gepubliceerd in
Management
okt 22 2019
Plannen volgens Simon Sinek
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
okt 22 2019 Always plan for the fact that no plan ever goes according to plan. Tags:
Continu verbeteren op de Gemba
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
okt 21 2019 'Gemba' is het Japanse woord voor 'daar waar het echte werk uitgevoerd wordt'. Dit is de werkvloer. Vaak zien we in organisaties dat er met weinig respect wordt gesproken over de Gemba. Als er ophef is, dan wordt dit veroorzaakt op de Gemba... Maar feitelijk is de Gemba dé plek waar het bestaansrecht van de organisatie op gebouwd is. Dit is de plek waar waarde wordt toegevoegd voor klanten. Lean richt zich nadrukkelijk op de Gemba. Er is respect voor de mensen die het 'echte werk' uitvoeren. Kaizen betekent letterlijk 'verbeteren/veranderen is goed'. De kaizen techniek is gericht op continu verbeteren op de Gemba. Door het betrekken van mensen die dicht bij het echte werk staan benut je optimaal de kennis die hier aanwezig is. Kaizen is gericht op het kritisch maken van mensen ten opzichte van het eigen werk en het prikkelen om na te denken over verbeteringen. (...) De kaizen aanpak kan geïntegreerd worden in het werk van alledag. Veel organisaties werken met 'dagstarten' of 'keek op de week sessies'. Op deze momenten komen het team (vanuit de Gemba) en het management samen. Er wordt gesproken over thema's als (actuele) kwaliteit, klantwaarde en verspillingen Ook worden afspraken gemaakt over verbeteringen en taken verdeeld. Op deze manier geeft Kaizen invulling aan continu verbeteren. Het management heeft in de Lean-filosofie een ondersteunende rol. Zij faciliteren mensen op de Gemba in hun werk en het optimaliseren hiervan (kaizen). De welbekende organisatiepiramide wordt vanuit Lean vaak andersom getekend. De Gemba staat hierin bovenaan. Management- en stafonderdelen van de organisatie zijn ondersteunend aan de Gemba. Bron: Werken met Lean, Peter Matthijssen & Almar Jong
Veranderen volgens John Seddon
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
okt 21 2019 Changing thinking is a normative process, changing norms, beliefs and assumptions. It is not a rational process. Tags:
Learn better (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over persoonlijke effectiviteit
okt 21 2019 Learn Better Bij Bol.com Tags:
Breinopeners (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over persoonlijke effectiviteit
okt 20 2019
Ben Tiggelaar goes Gemba
Gepubliceerd in
Management
okt 20 2019 In zijn wekelijkse column in Intermediair pleit Ben Tiggelaar ervoor om als baas je medewerkers net zo te behandelen als je klanten. "Wanneer een baas zijn medewerkers net zo behandelt, is dat geen probleem. ‘Als klanten het over concrete "kleine" dingen hebben, dan zeg je toch ook niet dat ze zeuren?'" ‘Samen werkt sterker, was de slogan. Of zo. Geen idee hoe ze erbij kwamen.' Kees is nog steeds verbaasd. ‘Managers waren er serieus mee bezig. De rest maakte er alleen maar grappen over. Het was ook raar: overal die posters. Intussen werd er aan de echte problemen geen aandacht besteed.' Managers hebben het graag over samenwerking, proactiviteit en visie. Vorige week zei er nog eentje tegen mij dat hij het ‘jammer' vond dat medewerkers desondanks ‘steeds maar blijven denken in problemen in plaats van oplossingen.' Volgens Ben Tiggelaar is het vanzelfsprekend dat werknemers zich druk maken over kleine dingen. Om hier als baas goed mee om te gaan is een nieuw perspectief nodig. Als je vanuit de directietoren naar beneden blikt, lijkt een schroevendraaier iets heel kleins. Maar als je kijkt vanuit het dagelijkse werk - waar het klanten en medewerkers om gaat - dan is goed gereedschap opeens geen futiliteit meer. Wat klein lijkt vanuit de verte, is een stuk groter als je het van dichtbij ziet. De grote uitdaging voor managers is om beide perspectieven te kennen en te verbinden. Je moet niet alleen thuis zijn in het land van hoop en glorie, maar ook in de wereld van de kleine dagelijkse ergernissen. Bron: Een manager moet denken vanuit de werkvloer, Ben Tiggelaar column Intermediair 27-04-2012 , |
Meer artikelen...
|
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
If you don’t get the requirements right, it doesn’t matter how well you do anything else. Karl Wiegers |
Miracle Morning Bij Bol.com | Managementboek |