LSS: Procescapabiliteit in de garage
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
nov 30 2013
Continue veranderen volgens Robert Simons
Gepubliceerd in
Citaten: management
nov 30 2013 Today's successes will be tommorow's old news. The question is not if, but when. Robert Simons Tags:
DMAIC: Analyze
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
nov 29 2013
In de Measure-fase is een beeld verkregen van de huidige status van het proces en de aard en omvang van het probleem. In De Analyze-fase beoordeel je het huidige proces en probeer je op basis van verdere analyse de hoofdoorzaken te achterhalen van de gesignaleerde problemen. Op basis van proces- en grafische/statistische data worden eerst alle mogelijke oorzaken verzameld. Je identificeert eerst alle mogelijke invloedsfactoren. Door verdere analyse en toepassing van statistische methoden, probeer je de uitgebreide lijst met mogelijke oorzaken in te perken tot een klein aantal grondoorzaken (ook wel de Vital Few of Red X's genoemd). Voor het ontdekken en valideren van de grondoorzaken zijn twee soorten analyses nodig. In de eerste plaats neem je de data die verzameld werd in de Measure-fase verder onder de loep. Deze analyse wordt de data-analyse genoemd. Daarnaast onderzoek je ook de waardestroom op mogelijke verspilling (procesanalyse). Het uitvoeren van data-analyse wordt ook wel de 'datadeur' genoemd en het analyseren van de waardestroom (procesanalyse) de 'procesdeur'. De essentie van de Analyze-fase kan als volgt worden gevisualiseerd: Bij de data-analyse verifiëer je de mogelijke grondoorzaken met behulp van grafische en statistische technieken, zoals het toepassen van (a) tabellen, grafieken en kengetallen om de gegevens samen te vatten en te presenteren, (b) regressieanalyse om de relatie te onderzoeken van invloedsfactoren op het resultaat, en (c) het uitvoeren van hypothesetesten om aan te tonen welke hoofdoorzaken statistisch significant zijn. Bij procesanalyse wordt de nadruk gelegd op het onderzoeken van de efficiëntie van het proces. Dit doe je met instrumenten die gebruikt kunnen worden voor het analyseren van risico's, het identificeren van verspillingen en het onderscheiden van activiteiten die waarde toevoegen en activiteiten die geen waarde toevoegen. Het gaat vaak om de meer Lean-georiënteerde technieken, zoals: Ishikawa, FMEA, VSM, Process Mapping, 5x Why, VA vs NVA, Lean-metrics (Little's law, Taktijd, PCE). De belangrijkste analytische tool voor procesanalyse is de VSM. Met een VSM visualiseer je het proces op papier en beoordeel je vervolgens voor processtappen of ze waardetoevoegend of niet-waardetoevoegend zijn. Data- en procesanalyse zijn erop gericht het probleem/proces te doorgronden en de oorzaken te vinden van de procesvariabiliteit. Het doel is vast te stellen wat de hoofdoorzaken zijn en hoe deze het probleem beïnvloeden. Hierbij zoek je dus naar de causale verbanden tussen invloedsfactoren (X'en) en de output (Y) en onderbouw je dit met feiten. De gevonden relaties tussen input (X) en output (Y), verklaren niet alleen hoe het komt dat de huidge prestaties zijn zoals ze zijn, maar vormen ook de basis voor het in de Improve-fase zoeken naar de oplossing(en). Anders gezegd: de gevonden grondoorzaken geven aan wat de korte-, middellange- en langetermijnkansen zijn voor het verbeteren van het proces. Tags:
Strategische concurrentie nadelen volgens Jeff Jarvis
Gepubliceerd in
Citaten: management
nov 29 2013
Slim lijken of zijn: that's the question
Gepubliceerd in
Citaten: persoonlijke effectiviteit
nov 28 2013
LSS: Check sheet (turflijst)
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
nov 27 2013 Een check sheet (turflijst) is een hulpmiddel voor het op overzichtelijke wijze verzamelen van data. Door een gestructureerde lijst te maken van onderwerpen die gemeten moeten worden, wordt het verzamelen van data over een proces(stap) overzichtelijk én visueel gemaakt en daardoor eenvoudiger en minder gevoelig voor fouten. Een check sheet wordt beschouwd als één van de zeven grafische basistechnieken binnen kwaliteitsmanagement. Bron: 111 instrumenten voor kwaliteitsverbetering - Ingedeeld volgens de Six Sigma-verbetercyclus, Arend Oosterhoorn en http://en.wikipedia.org/wiki/Seven_Basic_Tools_of_Quality Tags:
LSS: Binomiale verdeling
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
nov 27 2013 In 1713 verscheen het eerste leerboek over kansrekening: 'Ars conjectandi' van Jacob Bernoulli, wat betekent 'de kunst van het gissen'. Hierin staat een studie van dit soort kansexperimenten. Een experiment waarbij je maar twee uitkomsten hebt, wordt dan ook wel een Bernoulli-experiment genoemd. De ene uitkomst heet wel 'succes', de andere 'mislukking'. Als je een Bernoulli-experiment een aantal keer (onafhankelijk van elkaar) herhaalt, heb je een zogenaamd binomiaal kansexperiment. 'Binomiaal' betekent letterlijk 'twee-termig'. In de kansrekening en de statistiek is de binomiale verdeling een verdeling van het aantal successen X in een reeks van n onafhankelijke alternatieven alle met succeskans p. Zo'n experiment wordt ook wel een Bernoulli-experiment genoemd. In het geval n = 1, komt de binomiale verdeling overeen met de Bernoulli-verdeling. Zie ook: Statistische concepten en hulpmiddelen: binomiale verdeling Bron: http://www.wageningse-methode.nl/download/Kansrekening2.pdf Tags:
Begrijpend luisteren volgen Ralph G. Nichols
Gepubliceerd in
Citaten: persoonlijke effectiviteit
nov 27 2013 The most basic of all human needs is the need to understand and be understood. The best way to understand people is to listen to them.
LSS: Statistisch toets-selectie
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
nov 26 2013 Het bovenstaande stroomschema geeft aan in welke situatie je voor continue variabelen welke statistische toets kunt gebruiken. Hieronder zie je wanneer je welke statistische toets toepast bij discrete data: Een andere beslistabel waarmee je kunt bepalen welke statistische toets wanneer toe te passen, is de onderstaande:
Tags:
Verboden woorden volgens Wendell Johnson
Gepubliceerd in
Citaten: motivatie
nov 26 2013 Always and never are two words you should always remember never to use. Wendell Johnson Tags: |
Meer artikelen...
|
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
So much of what we call management consists in making it difficult for people to work. Peter Drucker |
Hartelijk gefaciliteerd! Succesvol veranderen met de workshopaanpak Bij Managementboek |