• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Ultiem competitief voordeel voglens Jack Welch
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

An organization's ability to learn, and translate that learning into action rapidly, is the ultimate competitive advantage.

Jack Welch

Laatst aangepast op donderdag, 07 mei 2015 20:31  
The Lean Turnaround (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

lean turnaround womack art byrne

The Lean Turnaround
How Business Leaders Use Lean Principles to Create Value and Transform Their Company
Art Byrne, James P. Womack

Bij Bol.com | Amazon.nl

Laatst aangepast op dinsdag, 23 maart 2021 19:12  
Continu verbeteren met de PDCA-cyclus
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

continue verbetering kaizen lean pdca

pcda deming cirkel

In de zogenoemde Deming-cirkel, afkomstig uit de kwaliteitszorg, is het continu verbeteren vertaald in vier fasen die voortdurend worden doorlopen. De vier stappen in de cyclus zijn Plan, Do, Check en Act. De verbetercyclus staat daarom ook bekend als de PDCA-cyclus. In de eerste stap (Plan) vindt de planning plaats en wordt een plan voor een verandering opgesteld. De volgende stap (Do) is de fase van uitvoering van het plan. In de daaropvolgende fase (Check) vindt controle plaats en een evaluatie van de resultaten van het uitgevoerde plan. In de laatste stap (Act) volgt, afhankelijk van de resultaten, actie. Dit kan leiden tot het opstellen van nieuwe of bijgestelde plannen, waardoor het doorlopen van de cyclus opnieuw begint.

(...)

De Deming-cirkel beschrijft een besturingsproces dat op verschillende niveaus kan plaats vinden; strategisch, tactisch en operationeel. Op het eerste en hoogste niveau gaat het om het opstellen, uitvoeren, controleren en bijsturen van een strategisch plan. Op de andere, lagere, niveaus gebeurt hetzelfde met tactische en operationele plannen. De verschillende niveaus hangen samen; de uitvoering van de hogere plannen bepaalt de kaders voor het opstellen van lagere plannen. En de rapportages over de controle van de lagere plannen vormt input voor de aanpassing en uitvoering van de hogere plannen.

Bron: Modellen voor veiligheid professionals, Walter Waard & Emin de Koning

Laatst aangepast op zondag, 04 november 2018 08:18  
Groots ontwerpen met Dieter Rams
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

Good design is making something intelligible and memorable. Great design is making something memorable and meaningful.

Dieter Rams

Laatst aangepast op donderdag, 07 mei 2015 20:29  
Enterprise architectuur volgens EAR
Gepubliceerd in Informatiemanagement
E-mail Afdrukken

kennismodel enterprise architectuur rijksdienst ear


Enterprise Architectuur Rijkdienst (EAR) beschrijft op bovenstaande een kennismodel voor de informatievoorziening van organisaties binnen rijksdiensten. Het model is zoveel mogelijk gebaseerd op Archimate concepten, waarbij de onderstaande concepten worden gebruikt (soms met eigen naamgeving), verdeeld over drie architectuurlagen.

a. Bedrijfsarchitectuur (geel)

  1. Bedrijfsfunctie; ArchiMate: ...behavior element that groups behavior based on a chosen set of criteria (typically required business resources and/or competences).

  2. Dienst (bedrijfsservice), onderdeel van de Functionaliteit; ArchiMate: ... a service that fulfills a business need for a customer (internal or external to the organization).

  3. Actor (bedrijfsactor); ArchiMate: ... an organizational entity that is capable of performing behavior.

  4. Bouwsteen (product); ArchiMate: ... coherent collection of services, accompanied by a contract/set of agreements, which is offered as a whole to (internal or external) customers. Dit is verzameling van diensten (functionaliteit) met een contract. In plaats van Product wordt hier Bouwsteen als term gebruikt.

  5. Contract; ArchiMate: ... formal or informal specification of an agreement that specifies the rights and obligations associated with a product. Set van afspraken (rechten en plichten) die zijn vastgelegd rondom het gebruik van een bouwsteen.

 

b. Informatie-architectuur (blauw)

  1. Applicatiedienst (applicatieservice), onderdeel van de Functionaliteit .

  2. Applicatiecomponent (de logische variant).

  3. Informatie-object (gegevensobject).

 

c. Technische architectuur (groen)

  1. Infrastructuurdienst (infrastructuurservice), onderdeel van de Functionaliteit.

  2. Infrastructuurcomponent (node), dit is de technische evenknie van een (logisch) applicatiecomponent.

 

Binnen het model worden een aantal relaties onderkend:

  1. Bestaat uit.

  2. Gebruikt.

  3. Groepeert.

  4. Is gerelateerd aan.

  5. Is toegewezen aan.

  6. Realiseert.

  7. Specialiseert.

  8. Leidt tot.

  9. Verstuurt naar.

 

Bron: Kennismodel EAR wiki

Laatst aangepast op maandag, 01 januari 2018 12:53  
Start finishing met Malcolm S. Forbes
Gepubliceerd in Citaten: persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

citaat

One worthwile task carried to a succesful conclusion is worth half-a-hundred half finished tasks.

Malcolm S. Forbes

Laatst aangepast op donderdag, 07 mei 2015 20:28  
Getting Things Done (boekentip)
Gepubliceerd in Management
E-mail Afdrukken

Getting Things Done Dave Allen 2015

Getting Things Done
The Art of Stress-Free Productivity
David Allen

Bij Bol.com | Managementboek

Laatst aangepast op zaterdag, 09 mei 2015 18:24  
Omdenken met Paul Watzlawichk
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

Ik heb mijn psycholoog goed getraind: elke keer als ik op een hefboompje druk geeft hij mij een lekker hapje.

Paul Watzlawichk

Laatst aangepast op donderdag, 07 mei 2015 20:27  
Presentatiepimper: visualiseer fasering
Gepubliceerd in Presentatiepimpers
E-mail Afdrukken

visualiseer fasering presentatiepimper

Pimp je Powerpoint-presentatie door het weergeven van de fases, stappen, stadia, etc.. Download de Powerpoint-presentatie voor eigen gebruik.

Laatst aangepast op zondag, 27 september 2015 14:23  
Tot de kern met Dale Carnegie
Gepubliceerd in Citaten: persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

citaat

There are four ways, and only four ways, in which we have contact with the world. We are evaluated and classified by these four contacts: what we do, how we look, what we say, and how we say it.

Dale Carnegie

Laatst aangepast op donderdag, 07 mei 2015 20:20  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

He who knows others is wise. He who knows himself is enlightened.

Lao Tzu

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 109 gasten online
Artikelen

failure meet customer expectations systems process edwards deming

Banner
Banner

omringd door idioten thomas erikson

Omringd door idioten
Inzicht in de vier gedragstypes
Thomas Erikson

Bij Bol.com | Managementboek



Lean boekentips

Banner