• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Processen volgens Alan McSweeney
Gepubliceerd in Management
E-mail Afdrukken

cross functional process operational strategy Alan McSweeney

Alan McSweeney onderkent op het hoogste niveau van een organisatie de zgn. functie-overstijgende processen (cross functional processes). Dit zijn processen waarbij 'verticale' grenzen van organisatorische eenheden worden overschreden. Functie-overstijgende processen verbinden operational processen of functionele processen (processen die binnen de grenzen van een organisatorische eenheid worden uitgevoerd):
Door een 'cross-functionele' blik te hanteren, zie je hoe de organisatie écht werkt.

Volgens Alan McSweeney wordt de strategie van een organisatie ingevuld ('geleverd') door functie-overstijgende processen. Deze processen bestaan op hun beurt uit functionele processen (operational processes).
Door deze samenhang is de strategie niet los te zien van de operationele processen en de uitvoering ervan. Het gaat er dus om een effectieve verbinding te leggen tusen strategie, functie-overstijgende processen en functionele processen.

McSweeney beschrijft ook de hierärchie van bedrijfsprocessen. De functie-overstijgende processen moeten 'in lijn gebracht' worden met de acties. De prestaties van de acties zijn bepalend voor de procesprestaties.

process hierarchie hierarchy proces alan mcsweeney subproces taak activiteit stap

 

Bron:BPM (Business Process Management), CRM and Cross-Functional Enterprise-Level Customer-Focussed Business Processes, Alan McSweeney

 

Laatst aangepast op zaterdag, 16 juni 2018 08:32  
Presteren met teams volgens Steve Jobs
Gepubliceerd in Citaten: management
E-mail Afdrukken

citaat

Great things in business are never done by one person. They're done by a team of people.

Steve Jobs

Laatst aangepast op woensdag, 03 juni 2015 05:33  
4 dimensies van organisatie volgens INK
Gepubliceerd in Management
E-mail Afdrukken

 

ink managementfilosofie proces activiteit keten organisatie

INK managementfilosofie dimensies proces

Binnen de INK-managementfilosofie wordt op vier dimensies naar organisaties gekeken. (...) De vier dimensies geven van micro naar macro telkens een verbreding van de systeemgrenzen:

  1. Activiteit: activiteiten horen bij een of meer stappen in het proces. De activiteit start met een specificatie, hulpmiddelen, materialen en producten/diensten. Eindigt bij de oplevering aan volgende activiteit in de schakel.

  2. Proces: samenhangend geheel van een aaneengesloten reeks activiteiten. Hierbij horen product en processpecificaties input door partners en middelen voor uitvoering. Proces eindigt bij aflevering aan de klant.

  3. Organisatie: organisatie als complexe eenheid die in concurrerende en dynamische omgeving aan gestelde doelen moet voldoen. Integraal management en samenbindende, uitdagende visie op de toekomst is vereist.

  4. Keten: keten als geheel van samenwerkende partners, die tezamen producten en/of diensten voortbrengen voor klanten. Focus ligt op de partner.


Bron: Het procesmanagement modellenboek, Renco Bakker, Willem Spronk & Rienke Labeur

Laatst aangepast op woensdag, 03 januari 2018 10:00  
Omdenken volgens Lao Tzu (3)
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

Be content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.

Lao Tzu

Bewaren

Laatst aangepast op zaterdag, 31 december 2016 08:24  
Value Stream Mapping volgens Peter Matthijssen
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

waarde toevoegende activiteiten lean verspilling

 

In het boek Werken met Lean beschrijft Peter Matthijssen kernachtig de Lean-techniek Value Stream Mapping:

value stream mapping map lean

Een Value Stream Map (VSM) is feitelijk een procesmodel; een schematische weergave van een proces. In de VSM wordt dit proces echter bekeken vanuit het oogpunt van waarde. Welke activiteiten in het proces voegen waarde toe voor de klant?

[Je gebruikt een VSM] door (een deel van) het proces in kaart te brengen en het proces stap voor stap te beoordelen met een groep inhoudelijk betrokkenen. Per processtap bepaal je of deze stap:

  • Waarde toevoegt voor de klant
  • Waarde toevoegt voor de eigen organisatie
  • Geen waarde toevoegt

Een VSM-diagram laat zien hoe de waardestroom eruit ziet. Activiteiten die alleen maar waarde toevoegen voor de organisatie of geen waarde toevoegen bieden mogelijkheden voor verbetering. Als je gedetailleerd kijkt naar activiteiten in organisaties, dan blijkt maar een klein gedeelte (tussen de 5 en 20%) waarde toe te voegen voor klanten. Dit betekent dat er ruimte is voor verbetering!

Het is niet de bedoeling om in één keer alle activiteiten te elimineren die geen waarde toevoegen; dit lukt niet. De kracht van de techniek schuilt vooral in de discussie over (klant)waarde. Op basis van deze discussie kunnen kleine stappen worden gezet naar verbetering.

 

Bron: Werken met Lean, Peter Matthijssen & Almar Jong

Laatst aangepast op zondag, 30 augustus 2020 09:27  
Omdenken met Seneca
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

It is not the man who has too little, but the man who craves more, that is poor.

Seneca

Laatst aangepast op woensdag, 03 juni 2015 05:30  
De standaard voor verbetering volgens Taiichi Ohno
Gepubliceerd in Lean-tegeltje
E-mail Afdrukken

without standards improvement taiichi ohno

Laatst aangepast op woensdag, 23 maart 2016 21:29  
Toyota Production System (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

Toyota Production System Yasuhiro Monden

Toyota Production System
An Integrated Approach to Just-In-Time
Yasuhiro Monden

Bij Bol.com | Managementboek | Amazon.nl





Laatst aangepast op dinsdag, 23 maart 2021 19:12  
Betekenisvolle eenvoud volgens Don Draper
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

Make it simple, but significant.

Don Draper

Laatst aangepast op woensdag, 03 juni 2015 05:29  
Het bedrijf, de verkorte handleiding (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over management
E-mail Afdrukken

bedrijf verkorte handleiding emmering machiel

Het bedrijf, de verkorte handleiding
Compleet - helder - praktisch
Machiel Emmering

Bij Bol.com | Managementboek

Laatst aangepast op vrijdag, 05 juni 2015 20:43  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

A bad system will defeat a good person every time.

William Edwards Deming

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 127 gasten online
Artikelen

fout maak johan cruijff

Banner
Banner

creative confidence tom kelley david kelley

Creative Confidence
Unleashing the Creative Potential Within Us All
Tom Kelley, David Kelley

Bij Bol.com | Managementboek

Lean boekentips

Banner