Alan McSweeney onderkent op het hoogste niveau van een organisatie de zgn. functie-overstijgende processen (cross functional processes). Dit zijn processen waarbij 'verticale' grenzen van organisatorische eenheden worden overschreden. Functie-overstijgende processen verbinden operational processen of functionele processen (processen die binnen de grenzen van een organisatorische eenheid worden uitgevoerd):
Door een 'cross-functionele' blik te hanteren, zie je hoe de organisatie écht werkt.
Volgens Alan McSweeney wordt de strategie van een organisatie ingevuld ('geleverd') door functie-overstijgende processen. Deze processen bestaan op hun beurt uit functionele processen (operational processes).
Door deze samenhang is de strategie niet los te zien van de operationele processen en de uitvoering ervan. Het gaat er dus om een effectieve verbinding te leggen tusen strategie, functie-overstijgende processen en functionele processen.
McSweeney beschrijft ook de hierärchie van bedrijfsprocessen. De functie-overstijgende processen moeten 'in lijn gebracht' worden met de acties. De prestaties van de acties zijn bepalend voor de procesprestaties.
Bron:BPM (Business Process Management), CRM and Cross-Functional Enterprise-Level Customer-Focussed Business Processes, Alan McSweeney
Great things in business are never done by one person. They're done by a team of people.
Steve Jobs
Binnen de INK-managementfilosofie wordt op vier dimensies naar organisaties gekeken. (...) De vier dimensies geven van micro naar macro telkens een verbreding van de systeemgrenzen:
-
Activiteit: activiteiten horen bij een of meer stappen in het proces. De activiteit start met een specificatie, hulpmiddelen, materialen en producten/diensten. Eindigt bij de oplevering aan volgende activiteit in de schakel.
-
Proces: samenhangend geheel van een aaneengesloten reeks activiteiten. Hierbij horen product en processpecificaties input door partners en middelen voor uitvoering. Proces eindigt bij aflevering aan de klant.
-
Organisatie: organisatie als complexe eenheid die in concurrerende en dynamische omgeving aan gestelde doelen moet voldoen. Integraal management en samenbindende, uitdagende visie op de toekomst is vereist.
-
Keten: keten als geheel van samenwerkende partners, die tezamen producten en/of diensten voortbrengen voor klanten. Focus ligt op de partner.
Bron: Het procesmanagement modellenboek, Renco Bakker, Willem Spronk & Rienke Labeur
Be content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
Lao Tzu
Bewaren
In het boek Werken met Lean beschrijft Peter Matthijssen kernachtig de Lean-techniek Value Stream Mapping:
Een Value Stream Map (VSM) is feitelijk een procesmodel; een schematische weergave van een proces. In de VSM wordt dit proces echter bekeken vanuit het oogpunt van waarde. Welke activiteiten in het proces voegen waarde toe voor de klant?
[Je gebruikt een VSM] door (een deel van) het proces in kaart te brengen en het proces stap voor stap te beoordelen met een groep inhoudelijk betrokkenen. Per processtap bepaal je of deze stap:
- Waarde toevoegt voor de klant
- Waarde toevoegt voor de eigen organisatie
- Geen waarde toevoegt
Een VSM-diagram laat zien hoe de waardestroom eruit ziet. Activiteiten die alleen maar waarde toevoegen voor de organisatie of geen waarde toevoegen bieden mogelijkheden voor verbetering. Als je gedetailleerd kijkt naar activiteiten in organisaties, dan blijkt maar een klein gedeelte (tussen de 5 en 20%) waarde toe te voegen voor klanten. Dit betekent dat er ruimte is voor verbetering!
Het is niet de bedoeling om in één keer alle activiteiten te elimineren die geen waarde toevoegen; dit lukt niet. De kracht van de techniek schuilt vooral in de discussie over (klant)waarde. Op basis van deze discussie kunnen kleine stappen worden gezet naar verbetering.
Bron: Werken met Lean, Peter Matthijssen & Almar Jong
It is not the man who has too little, but the man who craves more, that is poor.
Seneca
Toyota Production System
An Integrated Approach to Just-In-Time
Yasuhiro Monden
Bij Bol.com | Managementboek | Amazon.nl
Make it simple, but significant.
Don Draper
Het bedrijf, de verkorte handleiding
Compleet - helder - praktisch
Machiel Emmering
Bij Bol.com | Managementboek