• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Presentatiepimper: de missing link
Gepubliceerd in Presentatiepimpers
E-mail Afdrukken

missing link interface puzzel koppelvlak goud

Laatst aangepast op zondag, 27 september 2015 14:24  
Resultaatgericht procesmanagement volgens Eric Thomas
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

Fall in love with the process, and the results will come.

Eric Thomas


Laatst aangepast op zondag, 27 september 2020 19:17  
Paradigmatisch veranderen volgens Stephen Covey
Gepubliceerd in Citaten: management
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

Voor kleine veranderingen in ons gedrag volstaat een pragmatische aanpak, maar echte veranderingen brengen we alleen tot stand wanneer we ons richten op onze paradigma’s.

Stephen Covey

Laatst aangepast op zaterdag, 18 juli 2015 08:07  
Storytelling volgens William Zinser
Gepubliceerd in Citaten: management
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

All your clear and pleasing sentences will fall apart if you don't keep remembering that writing is lineair and sequential, that logic is the glue that holds it together, that tension must be maintained from one sentence to the next and from one paragraph to the next and from one section to the next, and that narrative - good old-fashioned storytelling - what should pull your readers along without their noticing the tug.

William Zinsser

Laatst aangepast op vrijdag, 03 april 2015 15:03  
Mismanagement volgens William Edwards Deming
Gepubliceerd in Citaten: management
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

The ranking of people indicates abdication of management.

William Edwards Deming

Laatst aangepast op vrijdag, 03 april 2015 15:02  
A3-methodiek volgens Jan Heunks
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

a3 probleemoplossing problem solving liker

In het boek Lean IT geeft Jan Heunks de volgende beschrijving van de A3-methode, een methodiek voor het verbeteren van processen:

A3 denken methodiek Jan Heunks

Bij [de A3-methode] gaat het om het structureren van het denkproces rond kennis en verantwoordelijkheid bij het verbeteren van processen (het A3-denken). Uitgangspunt hierbij is dat wanneer een probleemoplossende structuur op één stuk papier past, het denken ook gefocused en gestructureerd is.

De zeven stappen van de methode A3 zijn:

  1. Documenteer de oorspronkelijke probleemwaarneming of het verbeteringsinitiatief: geef duidelijk aan hoe het probleem van invloed is op de strategische doelstellingen.

  2. Verduidelijk het probleem: geef aan wat de omvang is van het probleem, inclusief waar en wanneer het probleem zich voordeed.

  3. Lokaliseer en beschrijf het oorzaakgebied: geeft aan wát bereikt dient te worden door het opstellen van een A3-rapport (een weergave op één-pagina van A3-formaat met de resultaten).

  4. Onderzoek de grondoorzaak: voer - nadat het probleem volledig is gedefinieerd - een grondige root-cause-analyse uit om de meest fundamentele redenen van het probleem vast te stellen.

  5. Identificeer tegenmaatregel(en): geeft aan hoe geschikte tegenmaatregelen worden geëffectueerd, door het opstellen van een plan voor deze tegenmaatregelen. De 5W1H-analyse (wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe) helpt om gericht informatie te verzamelen door gericht door te vragen en tot de kern te komen.

  6. Evalueer de effectiviteit van de tegenmaatregelen: kijk wat het effect is van het implementeren van de tegenmaatregelen en of deze effectief bijdragen aan de doelstellingen.

  7. Standaardiseer de nieuwe aanpak/het nieuwe werkproces indien de tegenmaatregel succesvol is: communiceer effectieve resultaten richting de organisatie.

 

Ook op de website die hoort bij het Lean IT-boek gaat Jan Heunks uitvoerig in op het doel en het gebruik van de A3-methodiek voor het oplossen van problemen.

Huenks definieert de A3-methode als een hulpmiddel en techniek voor het op één pagina (A3-formaat) weergeven van de resultaten van de PCDA-cyclus. In essentie is een A3 een ‘PDCA-storyboard’, om kernachtig en eenvoudig het hele verhaal van een verbetering te vertellen. Een A3 is een hulpmiddel dat helpt om eerst de situatie goed te beoordelen en het probleem en de weg naar de oplossing helder en beknopt te beschrijven. Bijkomend voordeel hiervan is dat het niet alleen bruikbaar is voor het op gestructureerde wijze oplossen van problemen, maar ook een handig communicatiemiddel is om zichtbaar te maken hoe er over een probleem wordt gedacht en op welke manier het probleem wordt aangepakt en waarom.

Voor het toepassen van een A3 adviseert Heuns de volgende stappen:

(1) Formuleer het doel of de reden van het onderwerp. Formuleer dit zo kort en bondig mogelijk.

(2) Beschrijf de huidige situatie op basis van feitelijke informatie.
- Maak gebruik van tabellen, grafieken, diagrammen en dergelijke om het verhaal duidelijk en visueel te maken.
- Ga naar de ‘Gemba’ om informatie in te winnen.

(3) Hoe dient de toekomstige situatie eruit te zien?
- Welke specifieke prestatieverbeteringen dienen bereikt te worden?
- Geef visueel aan hoeveel verbetering moet worden bereikt, wanneer en met welke impact.
- Formuleer tegenmaatregelen, maar formuleer deze niet als doel.

(4) Wat is belemmerend om het doel te bereiken?
- Waardoor ontstaan deze belemmeringen? (gebruik de 5x waarom aanpak).
- Beschrijf de kloof tussen de huidige situatie en de gewenste situatie.

(5) Zorg dat er een link is tussen de geformuleerde tegenmaatregel(en) en de hoofdzaak van het probleem.
- Start een brainstormsessie met de teamleden om zo gezamenlijk op ideeën te komen.
- Ga naar de ‘Gemba’!

(6) Wat zijn de belangrijkste acties en uitkomsten in het transformatieproces en in welke volgorde?
- Maak per actie duidelijk wie verantwoordelijk is voor: wat, hoe, wanneer en waar.
- Maak een visueel document waarop acties, stappen, resultaten, tijdlijnen en rollen zichtbaar zijn.
- Hoe gaat het effect van de actie gemeten worden?
- Wanneer en door wie wordt de voortgang beoordeeld?

(7) Geef aan hoe en wanneer vervolgacties worden uitgevoerd.
- Hoe en wanneer is bekend of het plan correct is uitgevoerd?
- Hoe is bekend of uitgevoerde acties de impact hadden die van te voren zijn voorspeld?
- Hoe worden de bevindingen gedeeld met anderen?
- Hoe wordt verzekerd dat continu wordt doorgegaan met PDCA?

Zie ook:

Bron: Lean IT, Jan Heunks, A3 management / methode

Laatst aangepast op donderdag, 04 januari 2018 05:48  
Strategie als simpele regel(s) volgens Sull & Eisenhardt
Gepubliceerd in Citaten: management
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

[W]hat are the sources of competitive advantage in high-velocity markets? ... The secret ... is strategy as simple rules. ... [R]ecognize the need for a few strategic processes and a few simple rules to guide them through the chaos. (...) In strategy as simple rules ... advantage comes from succesfully seizing fleeting opportunities.

(...)

Rather than picking a position or leveraging a competence, managers should select a few strategic processes. Rather than responding to a complicated world with elaborate stategies, they should craft a handful of simple rules. Rather than avoiding uncertainty, they should jump in.

(...)

The simple rules provide the guidelines within which managers can pursue opportunities. Strategy, then consists of the unique set of strategically significan processes and the handful of simple rules that guide them.

Donald N. Sull & Kathleen M. Eisenhardt

Laatst aangepast op vrijdag, 03 april 2015 15:00  
Plannen volgens George Patton
Gepubliceerd in Citaten: strategie
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

A good plan violently executed now is better than a perfect plan executed next week.

George Patton

Laatst aangepast op zaterdag, 11 april 2015 19:17  
De directefluisteraar (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over management
E-mail Afdrukken

directiefluisteraar meino zandwijk

De directiefluisteraar
Meino Zandwijk

Bij Bol.com | Managementboek





Laatst aangepast op zaterdag, 18 april 2015 06:44  
Simpele strategie volgens Donald N. Sull & Kathleen M. Eisenhardt
Gepubliceerd in Citaten: management
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

Whent the business landscape was simple, companies could afford to have complex strategie, But now that business is so complex, they need to simplify.

Donald N. Sull & Kathleen M. Eisenhardt

Laatst aangepast op vrijdag, 03 april 2015 14:45  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

No plan of battle ever survives contact with the enemy.

Helmuth von Moltke

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 68 gasten online
Artikelen

problem solving problemen oplossen william edwards deming

Banner
Banner

miracle morning hal elrod

Miracle Morning
6 gewoontes om je leven succesvoller te maken
Hal Elrod

Bij Bol.com | Managementboek



Lean boekentips

Banner