Leren volgens Loesje
Gepubliceerd in
Losse flodders
mei 10 2016
Succes volgens Bill Gates
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
mei 10 2016 My success, part of it certainly, is that I have focused in on a few things.
Tijdmanagement volgens Tim Fargo
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
mei 09 2016 You can't make time; so those who waste the least, achieve the most.
Tags:
Begrenzende taal volgens Ludwig Wittgenstein
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
mei 08 2016
Lean: eliminate waste
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
mei 07 2016
IK2 [ik kwadraat] (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over persoonlijke effectiviteit
mei 07 2016 IK2 (IK kwadraat) Bij Bol.com | Managementboek
De kunst van het beginnen volgens W. James
Gepubliceerd in
Citaten: persoonlijke effectiviteit
mei 07 2016 It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome.
Prestatie-indicatoren volgens Marc Muntinga & Niels Lagerveld
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
mei 06 2016 Marc A. Muntinga & Niels J. Lagerveld gaan in hun boek Managementmodellen voor kwaliteit in hoe prestatie-indicatoren ingezet kunnen helpen bij het besturen van een organisatie: Prestatie-indicatoren worden ontwikkeld om organisaties beter te besturen, of in ieder geval om over betere informatie te beschikken met behulp waarvan de organisatie eenvoudiger is te besturen. Het is van groot belang over structurele informatie te beschikken die inzicht geeft over hoe de stand van zaken is bij de verschillende cruciale bedrijfsactiviteiten. Loopt alles volgens plan of zijn er afwijkende situaties waarop actie moet worden ondernomen? Een organisatie kan haar prestaties volgen door het ontwikkelen van factoren die van essentieel belang zijn voor de continuïteit en die vervolgens meetbaar te maken. (...) Prestatie-indicatoren Prestatie-indicatoren zijn kwantitatieve gegevens die indicaties geven over de prestaties van een bepaald proces. De gemeten prestaties worden afgezet tegen normen op basis waarvan wordt vastgesteld of bij afwijkingen actie moet worden ondernomen. Kritische succesfactoren Kritische succesfactoren zijn voorwaarden die van doorslaggevende betekenis zijn voor het realiseren van de doelstellingen van een organisatie. (...) Het [proces van het ontwikkelen van presatie-indicatoren] begint met het formuleren van de missie en de strategie. De missie is de 'raison d'être' van een organisatie. Het (top)management dient in de missie in kwalitatieve termen kort en krachtig te formuleren wat de organisatie wil bereiken. Hoe de missie moet worden gerealiseerd, staat beschreven in de strategie. Een manier om tussentijds inzicht te hebben in de mate waarin de strategie wordt gerealiseerd, is het benoemen van kritische elementen uit die strategie en deze meetbaar te maken met prestatie-indicatoren. De kritische succesfactoren vormen dus het uitgangspunt voor de ontwikkeling van prestatie-indicatoren. De basis voor de ontwikkeling van de kritische succesfactoren wordt op haar beurt weer gevormd door de missie en de strategie. De kritische succesfactoren zijn die gebieden waarin het behalen van goede prestaties een noodzakelijke voorwaarde vormt voor het realiseren van de doelstellingen van een organisatie. Ze geven een kwalitatief antwoord op de vraag die van groot belang is voor het management: 'Op welke terreinen kunnen we succesvol zijn en blijven, met andere woorden hoe kan de organisatie concurrentievoordelen realiseren en handhaven.' Het accent wordt in de organisatie gelegd op deze kritische gebieden en dus niet op de gebieden die minder belangrijk zijn voor het realiseren van de doelstellingen. Deze bijzaken krijgen geen plaats in de managementrapportage. Het verband tussen missie, strategie, kritische succesfactoren en prestatie-indicatoren kan schematisch worden weergegeven in de kritische-succesfactorenpiramide. [Muntinga en Lagerveld] onderscheiden drie soorten kritische succesfactoren:
De strategische kritische succesfactoren zijn cruciaal voor de continuïteit van de gehele organisatie, de functionele kritische succesfactoren zijn ondersteunend aan het succesvol uitvoeren van de strategie. En de operationele kritische succesfactoren ten slotte, zijn van groot belang voor het volgen van bedrijfsactiviteiten die altijd goed moeten worden uitgevoerd. Dit zijn zoals gezegd, de zogenaamde cruciale bedrijfsactiviteiten. (...) [Muntinga en Lagerveld] onderscheiden drie criteria waarop activiteiten en processen in organisaties kunnen worden gemeten:
Hierna komen de criteria voor een goede prestatie-indicator aan bod:
Bepalen van normen Na het vaststellen van de prestatie-indicatoren moet worden nagegaan of de behaalde resultaten als goed kunnen worden beoordeeld. Er moeten normen worden gesteld. (...) Vaak is het niet direct mogelijk een norm aan een prestatie-indicator te koppelen. Eerst moet inzicht worden verkregen in het bepalen van 'zinvolle' normen. Een zinvolle normstelling is alleen mogelijk als de betrokkenen ervan overtuigd zijn dat de norm eerlijk, reëel en haalbaar is. Is dit niet het geval dan leidt het stellen van normen tot frustratie. Bron: Managementmodellen voor strategie en kwaliteit, Marc A. Muntinga & Niels J. Lagerveld
Optimistisch leiderschap volgens Rudy Giuliani
Gepubliceerd in
Citaten: leiderschap
mei 06 2016 Leaders need to be optimists. Their vision is beyond the present.
Tags:
Focus volgens Bill Gates
Gepubliceerd in
Citaten: persoonlijke effectiviteit
mei 06 2016 My success, part of it certainly, is that I have focused in on a few things.
|
Meer artikelen...
|
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
When I quote others I do so in order to express my own ideas more clearly. Michel de Montaigne |
Het obstakel is de weg |