Volgens Taaladvies zijn zowel 'organigram' als 'organogram' correcte woorden voor 'de schematische voorstelling van een organisatie' Een goed alternatief is het gebruik van het woord 'organisatieschema' of 'organisatiestructuur'.
"Organigram en organogram hebben allebei de betekenis 'schematische voorstelling van een organisatie'. Aanvankelijk kozen veel naslagwerken voor de vorm met o, maar de meeste woordenboeken en spellinglijsten vermelden nu beide vormen. Het staat de gebruiker dus vrij om te kiezen, maar het is raadzaam om binnen één tekst consequent dezelfde spelling te hanteren."
Bron: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/633/
It’s not sufficient to show me. I have to understand what I see.
Eliyahu M. Goldratt
Het Lean Manufacturing pocketboek
Hans Gerrese
Bij Bol.com
Het zijn slechte tijden! Het zijn moeilijke tijden! Dat zeggen de mensen tenminste. Laten we liever goed leven, dan worden de tijden vanzelf goed. Wij zijn de tijden. Zoals wij zijn, zo zijn de tijden.
Augustinus.
In het boek Ondernemen binnen de onderneming stellen Mathieu Weggeman, Gert Wijnen en Rudy Kor het volgende over het formuleren van doelen:
Voor het goed functioneren van de organisatie is het van essentieel belang helderheid te hebben over het verschil tussen waarom men een organisatie wenst te vormen (missie), waarheen men gezamenlijk op weg wil (visie), wat men met die organisatie wil bereiken (doelen) en hoe men dat wil doen (strategie). De relatie tussen missie, visie, doelen en strategie kan als volgt worden aangegeven.
Missie geeft een min of meer kwalitatief, filosofisch antwoord op de vraag waarom het belangrijk is dat onze organisatie bestaat, waarom we er zijn. De missie geeft aan wat de medewerkers (= organisatie) voor elkaar en voor de samenleving wil betekenen, welke toegevoegde waarde zij willen leveren. Ze maakt duidelijk waarin de organisatie zich onderscheidt van andere, soortgelijke organisaties in dezelfde branche. En de missie is gebaseerd op met elkaar gedeelde waarden en normen (shared values).
Missie |
Doelen |
Enkelvoud |
Meervoud |
Globaal |
Specifiek/concreet |
Kwalitatief/richtinggevend |
Kwantitatief/meetbaar |
Commiterend |
Involverend |
Idealistisch |
Haalbaar en acceptabel |
Integraal |
Gedifferentieerd |
Lange termijn |
Middellange termijn |
Inspirerend |
Motiverend |
Waarom willen we het |
Wat willen we precies |
Doelen: geven antwoord op de vraag wat we precies willen bereiken? Dit zijn dus de - directe of indirecte - uit de missie afgeleide, duidelijk gespecificeerd, gewenste en meetbare resultaten die op een vooraf aangegeven tijdstip bereikt moeten zijn.
Strategie: geeft antwoord op de vraag hoe we de geformuleerde doelen gaan realiseren: de weg waarlangs, de manier waarop. Dit is dus een in de tijd gefaseerd actieplan. Strategie ... is de manier waarop en het geheel van middelen waarmee voorafgestelde doelen nagestreefd worden. Gestelde doelen zijn zo een voorwaarde om over strategie te kunnen praten.
|
Doelen
|
Strategie
|
Definitie
|
Meetbare resultaten die de organisatie op een bepaald moment bereikt wil hebben
|
De manier waarop en het geheel waarmee vooraf gestelde doelen nagestreefd worden
|
Synoniemen |
Doeleinden, doelstellingen, targets
|
Beleid, strategisch plan, meerjarenplan
|
Voorbeeld
|
2% rendement op het vreemd vermogen in jaar x
|
Meer marktaandeel realiseren bij gelijkblijvende of lagere bedrijfskosten
|
Bron: Ondernemen binnen de onderneming, essenties van organisatie, Mathieu Weggeman, Gert Wijnen & Rudy Kor
Those who spend too much time with their noses glued to maps will tend to mistake the map for the territory.
Nassim Nicholas Taleb
In het boek De schoenvetertest beschrijft Co Berendsen 10 kenmerken die aangeven hoe groot je bereidheid is tot leren:
-
Bereid op fouten in te gaan.
-
Fouten zien en recht zetten.
-
Kennis delen met anderen.
-
Zelfstartend.
-
Ambiguïteit aankunnen.
-
'Goodwill' mobiliseren bij anderen.
-
Creatieve ideëen hebben.
-
Zelf initiatief nemen.
-
Nieuwe taken aantrekkelijk vinden.
-
Denken in termen van het geheel.
Bron: De schoenvetertest - 250 sleutelwoorden en toepassingen voor de effectieve manager, Co Berendsen
Blame no one. Where does blaming people get you?
Marcus Aurelius
Ik dacht altijd dat ik een kinderlijke concentratiecurve had, maar begreep uit het artikel van Wat doet werken in de kantoortuin voor je concentratie? in Intermediair dat ik gewoon een ‘low screener’ ben.
‘De nadelen van werken in een open ruimte veranderen nooit', zegt Mobach (Onderzoeker op gebied van facility management en organisatieverandering, BS). ‘Dezelfde bezwaren hoor je steeds opnieuw.' Behalve het gebrek aan privacy en de onmogelijkheid om bijvoorbeeld de temperatuur naar eigen voorkeur in te stellen, is er het psychologische verschil tussen zogenaamde high screeners en low screeners. De high screener kan als het ware een schermpje om zich optrekken en zou zich nog kunnen concentreren in de hal van Utrecht Centraal, terwijl de low screener zich nergens voor kan afsluiten en tot zijn irritatie elk babbelgesprekje van collega's meekrijgt.
‘Elke organisatie zou daar rekening mee moeten houden', zegt Mobach. ‘Zoals er ook mensen zijn die juist graag de drukste plekken op kantoor opzoeken, om de levendigheid van de "hoofdstraat" mee te krijgen.'
Bron: Cathalijne Boland artikel in/op Intermediair (19-10-2011), artikel Wat doet werken in de kantoortuin voor je concentratie?,
Oplossingsgericht organiseren en veranderen
365 vragen voor managers en teamcoaches
Lara De Bruin
Bij Bol.com | Managementboek