• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Kritische prestatie-indicatoren volgens Daan van Beek
Gepubliceerd in Management
E-mail Afdrukken

pdca verbeteren daan beek

daan van beek intelligente organisaties

[Volgens Daan van Beek zijn] er vier factoren te zijn die een prestatiedoorbraak kunnen bewerkstelligen. Ze zijn daarbij ook zeer succesbepalend voor
business-intelligence-toepassingen en managementinformatie. De vier factoren zijn direct te koppelen aan de stappen plan, do, check en actualise:

1. Bepaal normen en targets, evalueer deze regelmatig en stel ze bij (plan, actualise).

2. Gebruik de informatie consequent voor analyse en actie (do).

3. Gebruik de informatie doelbewust om te verbeteren en te innoveren (do).

4. Spreek elkaar aan op zowel positieve als negatieve prestaties (check).

Als we kijken naar de PDCA, zien we op het eerste gezicht een simpel principe. In de praktijk blijkt de implementatie ervan echter niet eenvoudig.

Voor de PDCA-cyclus zijn goede indicatoren uitermate belangrijk en zij vormen feitelijk de eerste rode draad om de vier stappen aan elkaar te rijgen: bij het normeren (plan) en het evalueren en bijstellen van de normen (act), de analyse en actie (do) en het praten over de cijfers (check). Uit de studie blijkt overigens dat niet de indicatoren zelf, hoe hoog hun kwaliteit ook mag zijn, zorgen voor succes en een betere performance, maar de mate waarin deze in alle vier de stappen met dezelfde definitie worden gebruikt. Voorts blijkt focus op enkele indicatoren van groot belang: minder meten is meer weten.

Kritische prestatie-indicatoren (kpi’s): dit zijn indicatoren die de score weergeven op één actie of activiteit. Ze zijn direct gekoppeld aan strategische doelstellingen en verbetering hiervan kan de totale performance dramatisch verbeteren op meerdere prestatiegebieden, bijvoorbeeld het aantal minuten dat een vliegtuig te laat aankomt en het percentage nee-verkopen.

Kortom: een slechte score op een kpi, kan een cascade aan ellende veroorzaken.

Toets op echtheid kpi
Bij het bepalen van de doelstellingen en de normering ervan zullen we ons vooral en in eerste instantie moeten richten op het achterhalen van de belangrijkste kpi’s. Elke organisatie heeft er hiervan maar enkele ‘in huis’, en mede daarom zijn ze niet gemakkelijk te vinden.

Verschillende soorten indicatoren
Het is dus verstandig om duidelijk te krijgen welke soorten (prestatie-)indicatoren er zijn. Daarom hier eerst een opsomming van de soorten indicatoren, met een beschrijving:

(a) Kritische resultaat-indicatoren (kri’s): dit zijn indicatoren die op een breed resultaatgebied de score tonen die het resultaat is van meerdere acties, bijvoorbeeld de winstgevendheid van een bedrijf, klanttevredenheid of het ziekteverzuim;

(b) Prestatie-indicatoren (pi’s): deze indicatoren vertellen ons wat we moeten doen op één heel specifiek resultaatgebied. Ze zijn niet heel kritisch voor het bereiken van de uitvoering van de bedrijfsstrategie. Voorbeelden zijn: winstgevendheid van de top 10-klanten en procentuele groei in een bepaalde regio van de omzet;

(c) Indicatoren (ind): dit zijn meetpunten waarop het resultaat van een enkele actie zichtbaar wordt. Zij kunnen onderdeel zijn van kri’s, pi’s of kpi’s, maar zijn nauwelijks kritisch voor het bereiken van een betere performance. Voorbeelden hiervan zijn: aantal nieuwe klanten, bruto-omzet, aantal verloren klanten, aantal orders, enzovoort.

(d) Kritische prestatie-indicatoren (kpi’s): dit zijn indicatoren die de score weergeven op één actie of activiteit. Ze zijn direct gekoppeld aan strategische doelstellingen en verbetering hiervan kan de totale performance dramatisch verbeteren op meerdere prestatiegebieden, bijvoorbeeld het aantal minuten dat een vliegtuig te laat aankomt en het percentage nee-verkopen.

kpi prestatie indicator echtheid daan beek

Laatst aangepast op donderdag, 11 januari 2018 20:46  
Lean Enterprise (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

lean enterprise humble molesky o'reilly

Lean Enterprise
Adopting Continuous Delivery, DevOps, and Lean Startup at Scale
Jez Humble, Barry O'reilly, Joanne Molesky

Bij Bol.com | Managementboek | Amazon.nl

 

Laatst aangepast op dinsdag, 23 maart 2021 19:09  
De kern van lean volgens Dirk van Goubergen
Gepubliceerd in Citaten: kwaliteit
E-mail Afdrukken

citaat quote

De kern van Lean is het afstemmen van waarde-toevoegende activiteiten op elkaar.

Dirk van Goubergen

Laatst aangepast op zondag, 13 december 2015 07:21  
Succes volgens Will Rogers
Gepubliceerd in Citaten: persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

citaat quote

If you want to be succesful, it's just this simple. Know what you are doing, love what you are doing, and believe in what you are doing.

Will Rogers

Laatst aangepast op zondag, 13 december 2015 07:20  
Veranderen volgens Alvin Toffler
Gepubliceerd in Citaten: persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

citaat quote

Change is not merely necessary to life - it is life.

Alvin Toffler

Laatst aangepast op zondag, 13 december 2015 07:18  
Systeemdenken met Fritjof Capra
Gepubliceerd in Citaten: systeemdenken
E-mail Afdrukken

citaat quote

None of the problems of our time can be understood in isolation. All of them are systemic and in need of systemic solutions.

Fritjof Capra

Laatst aangepast op maandag, 21 december 2015 09:25  
Zelfrealisatie volgens Blaise Pascal
Gepubliceerd in Citaten: verandermanagement
E-mail Afdrukken

citaat quote

People are generally better persuaded by the reasons which they have themselves discovered than by those which have come to the mind of others.

Blaise Pascal

Laatst aangepast op zondag, 13 december 2015 07:16  
The principles of product development flow (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

principles product development flow lean donald reinertsen


The Principles of Product Development Flow
Second Generation Lean Product Development
Donald G Reinertsen

Bij Bol.com | Amazon.nl

Laatst aangepast op dinsdag, 23 maart 2021 19:16  
Voorkom verprutsing met Henry David Thoreau
Gepubliceerd in Citaten: persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

citaat quote

Our life is frittered away by detail. Simplify, simplify.

Henry David Thoreau

Laatst aangepast op zondag, 13 december 2015 07:14  
Klein beginnen volgens Alvin Toffler
Gepubliceerd in Citaten: dromen, durven doen
E-mail Afdrukken

citaat quote

You’ve got to think about big things while you’re doing small things, so that all the small things go in the right direction.

Alvin Toffler

Laatst aangepast op zondag, 13 december 2015 07:02  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

Leaders don't create followers, they create more leaders. 

Tom Peters

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 116 gasten online
Artikelen

begin einde voor ogen stephen covey

Banner
Banner

beinvloeden gedrag joseph grenny

Beïnvloeden van gedrag
De nieuwe wetenschap om verandering te leiden
Joseph Grenny, Kerry Patterson, David Maxfield, Ron McMillan, Al Switzler

Bij Managementboek

Lean boekentips

Banner