• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Omkijken met Gerard Caussé
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat quote

Don't look for new landscapes. Use new eyes to see what is already there.

Gerard Caussé

Laatst aangepast op donderdag, 04 februari 2016 15:38  
Lifehacking met Seth Godin
Gepubliceerd in Citaten: motivatie
E-mail Afdrukken

citaat quote

Instead of wondering when your next vacation is, maybe you should set up a life you don't need to escape.

Seth Godin

Laatst aangepast op donderdag, 04 februari 2016 15:36  
Doelgericht volgens Napoleon Hill
Gepubliceerd in Boeken over persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

citaat quote

Set your mind on a define goal and observe how quickly the world stands aside to let you pass.

Napoleon Hill

Laatst aangepast op donderdag, 17 maart 2016 20:33  
Ondernemerschap volgens Brian Tracy
Gepubliceerd in Citaten: dromen, durven doen
E-mail Afdrukken

citaat quote

Entrepreneurship is the art of finding profitable solutions to problems.

Brian Tracy

Laatst aangepast op donderdag, 04 februari 2016 15:34  
Running Lean (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

running lean ash maurya

Running Lean
Iterate from Plan A to a Plan That Works
Ash Maurya

Bij Bol.com | Managementboek | Amazon

Laatst aangepast op zaterdag, 20 maart 2021 09:34  
Begin waar je bent met John Burroughs
Gepubliceerd in Citaten: dromen, durven doen
E-mail Afdrukken

citaat quote

The lure of the distant and the difficult is deceptive. The great opportunity is where you are.

John Burroughs

Laatst aangepast op donderdag, 04 februari 2016 15:33  
De Bijenherder (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over management
E-mail Afdrukken

bijenherder solingen zelfsturende team leidinggeven

De bijenherder
leidinggeven aan zelfsturende teams
Rini van Solingen

Bij Bol.com | Managementboek

Laatst aangepast op donderdag, 11 februari 2016 19:09  
Prestatie-indicatoren volgens Steven ten Have, Wouter ten Have & Astrid Bour
Gepubliceerd in Management
E-mail Afdrukken

performance management prestatie-indicator

 

Steven ten Have, Wouter ten Have en Astrid Bour beschrijven in het boek Organisatiebesturing: koers uitzetten en koers houden - balanceren met strategie en prestatie-indicatoren een aantal belangrijke aandachtspunten voor het ontwerpen en gebruiken van prestatie-indicatoren:

steven wouter have astrid bour organisatiebesturing strategie prestatie

Prestatie-indicatoren 'dragen' de strategie en zijn de motor van besturing. [Als organisatie kun je] het effect van prestatie-indicatoren vergroten door een procedure voor ontwerp en gebruik te ontwikkelen waarin zowel de inhoud van de indicatoren als het proces dat belangrijk is om tot een gedeelde opvatting over en acceptatie van die inhoud te komen, voldoende aandacht te geven. De aanpak moet hierbij gericht zijn op:

  • (Passende) prestatie-indicatoren ontwikkelen en inzetten bij strategische doelstellingen;
  • Gekozen prestatie-indicatoren voorzien van een betekenis die wordt gedeeld door de managers en medewerkers die ermee moeten werken;
  • De ingeburgerde financiële indicatoren aanvullen met niet-financiële prestatie-indicatoren;
  • De geformuleerde prestatie-indicatoren aan de hand van een aantal criteria te toetsen op bruikbaarheid;
  • Managers leren te werken met het nieuwe samenstel van indicatoren;
  • Frequent (jaarlijks of tweejaarlijks) beoordelen of de gekozen prestatie-indicatoren nog steeds actueel of relevant zijn.

Volgens Steven ten Have, Wouter ten Have en Astrid Bour zijn er zes veelvoorkomende problemen bij het ontwerpen en gebruiken van prestatie-indicatoren:

  1. Het ontbreken van duidelijkheid over de gekozen richting en prioriteitsstelling.

  2. Een gebrekkige koppeling tussen de strategische doelen en prestatie-indicatoren en prestatie-criteria anderzijds.

  3. Het ontbreken van samenhang tussen doelstellingen en indicatoren enerzijds en gedragsbeïnvloeders - in het bijzonder de beloning en waardering - anderzijds.

  4. Een gebrek aan integratie tussen en onderlinge toetsing van de aan de uiteenlopende prestatie-indicatoren gekoppelde meetresultaten.

  5. Het niet goed kunnen concretiseren van meetresultaten; het niet goed kunnen omzetten van meetresultaten in concrete verbeteracties.

  6. Het moeilijk kunnen herformuleren van prestatie-indicatoren in het geval van herinrichting van bedrijfsprocessen of verandering van strategie.

Het blijkt cruciaal dat managers en medewerkers een gedeelde opvatting ontwikkelen over de relevantie, prioriteit en vooral betekenis van de te gebruiken prestatie-indicatoren. ...

Effectieve prestatiebesturing valt of staat met

  • De kwaliteit van de gekozen indicatoren;
  • De mate waarin men dezelfde betekenis hecht aan zo'n indicator;
  • Het bewaken van en afrekenen op de gekozen criteria

Kwaliteit van de gekozen indicatoren

Prestatie-indicatoren moeten voldoen aan een aantal kenmerken:

  • Vertaalbaar: een prestatie-indicator moet zijn afgeleid van de doelen van een organisatie.
  • Meetbaar: een prestatie-indicator moet de mogelijkheid bieden om duidelijk te maken hoe gepresteerd is; de indicator moet een effect of een resultaat in zicht brengen.
  • Beïnvloedbaar: prestatie-indicator moet de basis vormen voor concrete ingrepen en metingen en stuurinformatie opleveren.
  • Begrijpelijk: prestatie-indicator moet helder en eenvoudig zijn voor de direct betrokkenen een juiste uitdrukking vormt van hetgeen men beoogt.
  • Aanvaardbaar: de betekenis van de prestatie-indicator wordt gedeeld door de mensen die verantwoordelijk zijn voor en invloed hebben op te te meten prestaties.
  • Aanpasbaar: prestatie-indicatoren kunnen eenvoudig en effectief worden aangepast aan interne of externe veranderingen daarom vragen.

De voor de voor prestatiebesturing te gebruiken indicatoren als samenstel gelden nog twee aanvullende kwalitatieve eisen: compleetheid en overzichtelijkheid.

Compleetheid betekent dat alle tegen de achtergrond van de doelstellingen en het functioneren van de organisatie relevante aspecten door de combinatie van prestatie-indicatoren zijn afgedekt.

Overzichtelijkheid betekent dat men in staat moet zijn het geheel van en de relaties (en mogelijke trade-offs) tussen de gebruikte indicatoren te overzien.

 

Bron: Organisatiebesturing: koers uitzetten en koers houden - balanceren met strategie en prestatie-indicatoren, Steven ten Have, Wouter ten Have en Astrid Bour

Laatst aangepast op donderdag, 11 januari 2018 19:42  
Omdenken met Herman Hesse
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat quote

Some of us think holding on makes us strong; but sometimes it is letting go.

Herman Hesse

Laatst aangepast op donderdag, 04 februari 2016 15:31  
Omdenken met Loesje
Gepubliceerd in Losse flodders
E-mail Afdrukken

zoete koek korreltje zout

Laatst aangepast op woensdag, 13 januari 2016 12:30  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

Institutions will try to preserve the problem to which they are the solution.

Clay Shirky

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 103 gasten online
Artikelen

mensen werk organisaties processen emiel kelly

Banner
Banner

Easycratie

Easycratie
De toekomst van werken en organiseren
Martijn Aslander, Erwin Witteveen

Managementboek.nl | Bol.com

Lean boekentips

Banner