• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Veranderen volgens John Wooden
Gepubliceerd in Citaten: verandermanagement
E-mail Afdrukken

citaat quote

Failure is not fatal, but failure to change is!

John Wooden

Laatst aangepast op donderdag, 04 februari 2016 15:30  
5 redenen voor prestatiemeting
Gepubliceerd in Management
E-mail Afdrukken

redenen prestatiemeting performance management

In het Handboek prestatiemeting - kwaliteit in kaart worden vijf redenen gegeven voor prestatiemeting

 

  1. Transparant maken: verantwoording afleggen over de prestaties van een organisatie en hoe middeln zijn besteed.

  2. Leren: de meting gebruiken als feedback over geleverde prestaties.

  3. Afrekenen: de meting gebruiken om een organisatie er (financieel) op af te rekenen, bijvoorbeeld in de vorm van een boete of een bonus.

  4. Vergelijken: prestaties vergelijken met soortgelijke organisaties (benchmarken).

  5. Beoordelen: een oordeel vellen over het functioneren van een organisatie op basis van de geleverde prestaties.

 

Bron: Handboek prestatiemeting - kwaliteit in kaart

Bewaren

Laatst aangepast op donderdag, 11 januari 2018 19:40  
Veranderen volgens Machiavelli
Gepubliceerd in Citaten: verandermanagement
E-mail Afdrukken

citaat quote

Daarom moeten (de) heersers hier bij ons, die vele jaren hun heerschappij hebben uitgeoefend en daarna hebben verloren, niet het lot de schuld geven, maar hun eigen slapheid. Want omdat ze in rustige tijden nooit aan een mogelijke verandering van de toestand gedacht hebben (een veel voorkomende fout bij mensen: bij goed weer geen rekening houden met de storm), waren ze er, toen er later tijden van tegenspoed aanbraken, alleen maar op bedacht om de vlucht te nemen en niet om zich te verdedigen.

Nicolló Machiavelli

Laatst aangepast op donderdag, 04 februari 2016 15:26  
Balanced Scorecard (BSC) volgens het managementmodellenboek
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

balanced scorecard bsc have

Één van de modellen die worden beschreven in het Het managementmodellenboek is de Balanced Scorecard (BSC):

balanced scorecard bsc prestatiemeting

Essentie

De Balanced Scorecard (BSC) is een model dat zich richt op prestatiemeting. Hiertoe biedt de BSC een drietal aanvullende perspectieven naast het gangbare financiële perspectief. De BSC voegt het klanten-, het bedrijfsprocessen- en het innovatie- en leerperspectief toe aan het financiële perspectief.

  1. Financieel perspecteif: wat telt voor onze aandeelhouders.

  2. Organizational learning-perspectief: in welke mate zijn we in staat tot innnovatie, verandering en verbetering.

  3. Bedrijfsprocessen perspectief: wat is de toegevoegde waarde van onze belangrijkste bedrijfsprocessen.

  4. Klantenperspectief: hoe komen we over op onze klanten.

Bruikbaarheid

De BSC biedt een ordening die verschillende managementonderwerpen die belangrijk zijn bij prestatiemeting en -besturing, met elkaar in relatie brengt. Hiermee wordt voorkomen dat men te eenzijdig stuurt op louter financiële indicatoren. Het model geeft de mogelijkheid de realisatie van de bedrijfsstrategie te volgen door te kijken naar verschillende indicatoren met betrekking tot klanten, financiën, bedrijfsprocessen en innovatie. Hiermee kunnen behaalde resultaten vergeleken worden met de oorspronkelijke doelstellingen.

Kanttekening

De BSC is primair een diagnostisch feedbacksysteem dat helpt de strategie-implementatie te monitoren. Het is geen strategisch keuzemodel, wel geeft het informatie op basis waarvan de strategie kan worden bijgesteld of de implementatie kan worden bijgestuurd.

Bron: Het managementmodellenboek - zestig ideeën toegankelijk gemaakt, Steven ten Have, Wouter ten Have e.a.

 

Laatst aangepast op maandag, 13 april 2020 09:41  
Omdenken met Alan W. Watts
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat quote

Want het grootste gedeelte van alle menselijke activiteit is erop gericht ervaringen en genietingen die alleen aantrekkelijk zijn omdat ze veranderen, in te metselen in blijvendheden.

Alan W. Watts

Laatst aangepast op donderdag, 04 februari 2016 15:23  
Stress volgens David Allen
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

Much of the stress that people feel doesn't come from having too much to do. It comes from not finishing what they started.

David Allen

Laatst aangepast op woensdag, 03 februari 2016 08:32  
Memorabeloze commissies
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

There is no monument dedicated to the memory of a committee.

Lester J. Pourciau

Laatst aangepast op zaterdag, 06 februari 2016 11:44  
Lean transformation (boekentip)
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

lean transformation bruce henderson

Lean Transformation
How To Change Your Business Into A Lean Enterprise
Bruce A. Henderson

Bij: Bol.com

Laatst aangepast op zaterdag, 06 februari 2016 11:44  
Omdenken met C.S. Lewis
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat quote

It's not the load that breaks you down. It's the way you carry it.

C.S. Lewis

Laatst aangepast op woensdag, 03 februari 2016 08:30  
Omdenken met Goethe
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat quote

Everything is hard before it is easy.

Goethe

Laatst aangepast op woensdag, 03 februari 2016 08:27  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

The best way to predict the future is to create it.

Peter Drucker

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 104 gasten online
Artikelen

continu verbeteren john hunter

Banner
Banner

verkocht daniel pink

Verkocht!
over beinvloeden, overtuigen en verleiden
Daniel H. Pink

Bij Bol.com | Managementboek

Lean boekentips

Banner