Bedrijfsprocessen
Elke organisatie oefent een bepaalde functie uit ten opzichte van zijn omgeving.
In het algemeen gesproken gaat het om het leveren van producten of verlenen van diensten aan personen of instellingen in die omgeving. Deze personen of instellingen heten klanten of afnemers van de organisatie.
Zodra er door een klant of afnemer om het leveren van een product of het verlenen van een dienst wordt gevraagd, treedt er een keten van activiteiten in werking, waarvan het gezamenlijke effect bestaat uit het leveren van product of het verlenen van de dienst.
Zo'n keten van activiteiten heet een bedrijfsproces. Meer in het bijzonder spreekt men in dit geval van een primair bedrijfsproces, omdat het extern wordt geïnitieerd en dus direct het uitoefenen van de functie van de organisatie in haar omgeving betreft.
Naast deze primaire bedrijfsprocessen bestaan er ook secundaire bedrijfsprocessen. Deze processen ondersteunen op de een of andere wijze de primaire processen. Ze worden steeds intern geïnitieerd en zijn daardoor niet afhankelijk van de primaire processen.
Bron: Inleiding tot Demo, van informatietechnologie naar