Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.
Gilbert Keith Chesterton
Omdenken met Gilbert Keith Chesterton
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
jan 27 2017 Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet. Tags:
Stilstaande verbetering volgens Bertolt Brecht
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
jan 26 2017
KPI's volgens John Maes en Vincent Wiegel (2)
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
jan 25 2017 In het boek Succesvol Lean beschrijven John Maes en Vincent Wiegel aan welke eigenschappen kpi's moeten voldoen: De KPI's beschrijven en de doelwaarden bepalen Het vaststellen van de KPI's is een precies werk. (...) Je kunt een paar hoofdstappen onderscheiden bij het vaststellen van KPI"s: selecteren, doelwaarde bepalen, implementeren. De selectie van de KPI's richt zich op organisatiedoelen en wie er vervolgens wat moet presteren om die doelen te realiseren. Ook de doelwaarden zijn direct van de organisatiedoeln afgeleid. De doelen moeten elkaar wederzijds uitsluiten om overlap en dubbeltelling voorkomen. Daarnaast moeten ze gezamenlijk uitputtend zijn. Dat wil zeggen: samen realiseren ze ook het hoger gelegen organisatiedoel. Als de eigenschappen zijn bepaald, is de implementatie makkelijk te bepalen. Om de selectie en implementatie te faciliteren is het handig om iedere KPI op een vel A4-papier vast te leggen. Om de KPI's te definiëren stelt Neely een formulier voor waarop de onderstaande aspecten worden genoteerd:
Wanneer de KPI's zijn geselecteerd, is nog niet bepaald wat de te realiseren doelwaarde moet zijn. Vaak worden de prestaties van het afgelopen jaar genomen en een beetje scherper bijgesteld, en dat zijn dan de nieuwe KPI's. Dit is een sterk van binnen naar buiten gericht denken dat weliswaar uitgaat van continu verbeteren, maar volledig voorbijgaat aan de wensen van de klant. Met een beetje pech staat dit denken grote sprongen voorwaarts in de weg. Het is belangrijk om goed helder te hebben wat de echte behoefte van de klant is en de targetwaarde van de KPI daarop aan te passen. Dit moet wel realistisch zijn. Wanneer de gewenste waarde van de klant ver van de huidige prestatie ligt, kan de klantwens wel als targetwaarde worden genomen. Maar als deze niet realistisch is, is de haalbaarheid ervan onwaarschijnlijk. Wanneer de discrepantie tussen klantwens en huidige prestatie te groot is, moet de organisatie een langetermijnplan maken of een rigoureuze doorbraak forceren. Zie ook: KPI's volgens John Maes & Vincent Wiegel (1) Bron: Succesvol Lean, Vincent Wiegel & John Maes gg
Begrijpend verbeteren met John Locke
Gepubliceerd in
Citaten: verandermanagement
jan 25 2017 The improvement of understanding is for two ends: first, our own increase of knowledge; secondly, to enable us to deliver that knowledge to others. Tags:
Leiderschap volgens Susan Vobejda
Gepubliceerd in
Citaten: leiderschap
jan 24 2017 Being a leader is not about you. It's about the people that are on your team and how you can help them be succesful. Tags:
Strategische proceseisen volgens Gerrit-Jan Obers & Ko Achterberg
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
jan 24 2017 Gerrit-Jan Obers en Ko Achterberg beschrijven in hun boek Grip op processen in organisaties de relatie tussen proces-eisen en de strategie van de organisatie als volgt: We stellen prestatie-eisen en inrichtingseisen aan een proces omdat het proces moet bijdragen aan de organisatie als doelgericht geheel en daarbij een bijdrage moet leveren aan de strategie van de organisatie. De strategie is kort gezegd de manier waarop de organisatie haar missie (reden van bestaan) realiseert. Vanwege de relatie van de strategie met de proceseisen is het voor het procesontwerp van belang om enig zicht te hebben op de strategie. ... De procesontwerper zal echter meestal niet rechtstreeks in contact staan met de strategen in de organisatie. Dat is meer het domein van beleidsmakers en mogelijk een bedrijfs- of procesarchitect. De eisen die je stelt aan processen komen voort uit het beleid van een organisatie in brede zin. Een procesontwerper moet daartoe een idee hebben van de samenhang tussen het beleid van een organisatie en de proceseisen. De hoofdlijnen van het beleid kunnen we indelen naar missie, visie, strategie en doelstellingen:
Bron: Grip op processen in organisaties, Gerrit-Jan Obers & Ko Achterberg Reactie toevoegen
Motivatie volgens Dale Carnegie
Gepubliceerd in
Citaten: motivatie
jan 23 2017 People work for money but go the extra mile for recognition, praise and rewards. Tags:
Blije klanten met de 5 Lean-principes
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
jan 22 2017
Leiderschap volgens Simon Sinek
Gepubliceerd in
Citaten: leiderschap
jan 22 2017 Great leaders are willing to sacrificethe numbers to save the people. Tags:
Leiderschap volgens Brian Tracy
Gepubliceerd in
Citaten: leiderschap
jan 20 2017 Leaders think and talk about solutions. Tags: |
||||||||||||||||||||||||||
Meer artikelen...
|
||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
Het beste moment om een boom te planten is twintig jaar geleden, het één na beste moment is nu. Afrikaans gezegde |
Antifragiel Bij Bol.com | Managementboek |