Tracht niet een man van succes te zijn, probeer liever een man van waarde te zijn.
Albert Einstein
Waardevol succes volgens Albert Einstein
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
feb 12 2017 Tracht niet een man van succes te zijn, probeer liever een man van waarde te zijn. Albert Einstein Tags:
Omdenken met Malcolm Forbes
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
feb 11 2017
The Lean toolbox (boekentip)
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
feb 10 2017 The Lean Toolbox
Lean management volgens McKinsey
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
feb 10 2017 McKinsey geeft in haar publicatie The Lean Management Enterprise - a system for daily progress, meaningful purpose, and lasting value haar visie op Lean. Tags:
Succes volgens Thomas Alva Edison
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
feb 10 2017 Vele mislukkingen zijn het gevolg van het feit dat men niet besefte hoe dicht men bij het succes was, toen men het opgaf. Thomas Alva Edison
Hoe bouw je een high performance organisatie? (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over management
feb 09 2017 Hoe bouw je een high performance organisatie? Bij Bol.com | Managementboek
De Balanced Scorecard volgens Marc Muntinga
Gepubliceerd in
Losse flodders
feb 09 2017 De Balanced Scorecard (hierna te noemen BSC) is een managementsysteem dat een beknopt overzicht geeft van de prestaties van een organisatie. De kerngedachte achter de scorecard is het operationaliseren van de missie en de strategie van de onderneming in concrete, meetbare indicatoren. Traditioneel werd er voornamelijk vanuit het financiële perspectief naar de prestaties van ondernemingen gekeken. Kaplan en Norton realiseerden zich dat die ene invalshoek niet meer voldoende was om een goed inzicht te hebben in de prestaties van een organisatie. In de BSC onderkennen zij behalve de financiële invalshoek nog drie andere invalshoeken, namelijk die van de klant, de interne organisatie en het leer- en groeivermogen. Wie winst wil maken, moet tevreden klanten hebben. Wie tevreden klanten wil hebben, moet zijn interne processen goed op orde hebben. Immers, wat u binnen niet kunt organiseren, kunt u buiten niet laten zie. Continu verbeteren en vernieuwen zijn hierbij cruciaal. De volgende vier vragen staan hierbij centraal:
(...) De ... scorecard moet ook 'balanced' zijn. De scorecard moet en balans geven tussen:
(...) De BSC is een instrument waarmee de prestaties van een organisatie kunnen worden gemeten. De verkregen meetgegevens fungeren op hun beurt als uitgangspunt voor het aansturen van de organisatie. (...) [D]e BSC is ingeperkt tot vier perspectieven: de klant, de financiën, het leer- en groeiperspectief en de interne organisatie. Binnen elk van de vier perspectieven worden de volgende zaken onderscheiden:
(...) De BSC gaat uit van verbanden tussen de vier perspectieven met daarin het uitgangspunt dat doelstellingen van boven (financieel perspectief) naar beneden (leer- en groeiperspectief) worden gesteld, maar andersom worden gerealiseerd. Kaplan & Norton noemen het ontstane dashboard een 'strategy map'. Het stappenplan Het formuleren van een missie en strategie De primaire verantwoordelijkheid van het topmanagement van een organisatie is het formuleren van een missie. In de strategie wordt door datzelfde management aangegeven hoe men de missie wil realiseren. Hierbij is het van belang consistente doelen te formuleren: doelen voor het ene niveau zijn de middelen voor het naastgelegen hogere niveau. In zo'n 'trap' van doelstellingen en middelen moeten heldere oorzaak- en gevolgrelaties kunnen worden gelegd. Bij het formuleren van de missie en strategie is het van belang dat de top deze eenduidig vastlegt en helder communiceert naar de organisatie. Dit is een minimale voorwaarde om alle neuzen in dezelfde strategische richting te krijgen. Het verzamelen van extra informatie Op het moment dat de missie en strategie zijn vastgelegd, vinden er gesprekken plaats met de onder de top gelegen echelons. De centrale vraag in deze gesprekken is of en zo ja, met welke prestaie-indicatoren de strategie kan worden gevolgd. (...) Het uitwerken van de BSC in prestatie-indicatoren De BSC wordt vertaald in meetbare indicatoren. Eisen aan de indicatoren zijn hanteerbaarheid en relevantie. Ook moet voor iedereen in de organisatie duidelijk zijn wat precies wordt bedoeld met een bepaald begrip. Streef daarom naar uniforme definities van de indicatoren. De concrete uitwerking in prestatie-indicatoren kan prima plaatsvinden in een brainstormsessie of workshop. Het verdient aanbeveling hierbij specialisten te betrekken. Aandachtspunten bij deze stap zijn:
(...) Het vaststellen van normen Een voorwaarde voor het bepalen van normen is dat de verantwoordelijke personen de overtuiging hebben dat de normen reëel en haalbaar zijn. ... Afspraken maken over de rapportage Tijdens deze stap moeten afspraken worden gemaakt over de vorm waarin de informatie wordt aangeleverd. (...) De organisatie moet tevens afspreken hoe frequent de indicatoren worden bepaald en voor wie de rapportage is bestemd. Bron: Managementmodellen voor strategie en kwaliteit, Marc A. Muntinga & Niels J. Lagerveld
Reactie toevoegen
Vooruitziende vriendelijkheid volgens Jimmy Durante
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
feb 09 2017 Wees vriendelijk tegen hen die je tegenkomt als je de ladder van succes beklimt, want je zult ze later tegenkomen als je naar beneden komt. Jimmy Durante Tags:
Dataloze meningen volgens W. Edwards Deming
Gepubliceerd in
Lean-tegeltje
feb 09 2017
Het onbenutte potentieel van de werkvloer (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over Lean Six Sigma
feb 08 2017 Het onbenutte potentieel van de werkvloer |
Meer artikelen...
|
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
I have made this letter longer than usual, only because I have not had the time to make it shorter. Blaise Pascal |
De Brown Paper-methode Bij Bol.com | Managementboek |