• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Omdenken volgens Lao Tzu (4)
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat quote

Care about what other people think
And you will always be their prisoner.

Lao Tzu

Bewaren

Laatst aangepast op zaterdag, 31 december 2016 08:24  
Hoshin Kanri volgens Joel A. Barker
Gepubliceerd in Lean-tegeltje
E-mail Afdrukken

vision action barker passes time change world quote

Laatst aangepast op zaterdag, 14 januari 2017 10:48  
Zelfdefiniërend handelen volgens Jane Austen
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat quote

It isn't what we say or think that defines you, but what we do.

Jane Austen

Laatst aangepast op zaterdag, 31 december 2016 08:21  
Klant centraal volgens Kate Zabriskie
Gepubliceerd in Lean-tegeltje
E-mail Afdrukken

customer perception reality kate zabriskie nps net promoter score

Laatst aangepast op vrijdag, 13 januari 2017 19:05  
The Lean Mindset (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

lean mindset asking right questions poppendieck kniberg

The Lean Mindset
Ask the Right Questions
Mary Poppendieck, Tom Poppendieck & Henrik Kniberg

Bij: Bol.com | Managementboek

Laatst aangepast op vrijdag, 13 januari 2017 05:07  
Continu verbeterende teams volgens Desirée van Dun
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

lean team gedrag gedachten gevoel cultuur

 

Volgens Desirée van Dun & Bart Bruins Slot onderscheiden teams die blijvend continu verbeteren zich op drie aspecten:

(1) Het gevoel
(2) De gedachten
(3) Het gedrag van teamleden

desirée van dun team continu verbeteren

Gevoel
De teamleden geven steun aan hun collega’s en voelen zich verbonden met hun team. Belangrijk is dat teamleden zich veilig voelen om in de groep verbeterideeën aan te dragen en dat zij in staat zijn om er het beste van te maken wanneer conflicten ontstaan.

Gedachten
De teamleden kunnen de organisatiedoelstellingen uitleggen en begrijpen de relatie tussen het eigen werk en die doelstellingen. Teamleden geven actief aan dat zij de doelstellingen ondersteunen en betrokken zijn bij de organisatie.

Gedrag
Medewerkers delen regelmatig, op vaste tijden, in het kort kennis over het werk en gaan zelf op zoek naar informatie om het werk te verbeteren. Effectieve teams die continu verbeteren, stellen telkens haalbare doelen en houden de voortgang daarvan bij. Dagelijks zijn teamleden er op gericht verbeteringen aan te brengen in het werkproces.. De teamleider bevordert het verhogen van prestaties door het stellen van vragen en het wegnemen van knelpunten bij de uitvoering.

Samen vormen deze elementen een continu verbetercultuur, waarbij continu verbeteren onderdeel van het dagelijks werk is.

(...)

Vier factoren in de omgeving van het team (blijken) bij te dragen aan continu verbeteren binnen teams:

(1) Ondersteuning door topmanagers in de organisatie
(2) Strategische en structurele duidelijkheid
(3) HR-Beleid
(4) Beschikbaarheid van voldoende middelen

(1) Ondersteuning door topmanagers in organisatie
In goed functionerende organisaties geven topmanagers het goede voorbeeld door zelf ook verbeteringen op te pakken. Door regelmatig op de werkvloer aanwezig te zijn en daar vragen te stellen over lopende verbeteringen, zijn topmanagers betrokken bij het doorvoeren van grote, en kleine verbeteringen. Dit soort leiders helpen hun teams om ‘continu verbeteren’ in het dagelijks werk op te nemen en vast te houden. Het verbeterproces stopt niet bij zeepkistsessies, medewerkerlunches of andere bijeenkomsten. Echt ondersteunende leiders vragen zich continu af welke waarde zij zelf toevoegen in het wegnemen van problemen en obstakels. Hierdoor ontstaan vertrouwen en geloof op de werkvloer, en het besef dat het nu dan echt menens is!

(2) Strategische en structurele en duidelijkheid
Naast ondersteuning door de top, moet voor medewerkers ook duidelijk zijn waarom en hoe de organisatie met de principes van continu verbeteren wil werken. Iedereen in de organisatie moet het antwoord op de volgende vragen kennen: “Waar gaan we naartoe, op welke manier en wie doet wat?” Ook hier ligt weer een belangrijke rol voor managers: communiceer herhaaldelijk de doelstellingen en verwachtingen.

(3) Human Resources beleid
Continu verbeteren vraagt iets (soms veel) van de mensen in de organisatie. Bied dus de juiste opleiding aan en beloon medewerkers bij het behalen van verbeterdoelen. Tegelijkertijd vraagt continu verbeteren nieuwe dingen van medewerkers en leidinggevenden en veranderen de functieprofielen op termijn. Het is belangrijk de juiste mensen te selecteren. Kortom, betrek de afdeling Personeel en Organisatie bij de veranderingen, zodat ‘continu verbeteren’ een blijvertje wordt.

(4) Beschikbaarheid van voldoende middelen
Teams die succesvol continu blijven verbeteren krijgen tijd om aan procesverbeteringen te werken. Soms ontvangen ze ook ondersteuning door experts. In elk geval krijgen ze [mentaal en] fysiek de ruimte en tijd om te experimenteren en te leren. Als het een keer niet goed loopt, wordt dit niet meteen afgestraft. Hierdoor kunnen de teamleden hun werk telkens een stukje beter doen.

Bron: Mijn team is top - de cultuur en de omgeving waarin teams blijven verbeteren, Desirée van Dun & Bart Bruins Slot


Laatst aangepast op donderdag, 07 december 2017 19:03  
Omdenken met Dave Ramsey
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat quote

Do today what others won't,
so you can live tomorrow the way others can't.

Dave Ramsey

Laatst aangepast op zaterdag, 31 december 2016 08:20  
Pull volgens John Morgan & Martin Brenig-Jones
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

pull production

lean john morgan martin brenig-jones

Pullproductie is een systeem waarin elke proces van de vorige stap neemt wat het nodig heeft, precies op het tijdstip dat het het nodig heeft en in de exacte benodigde hoeveelheid. De klant trekt dus aan de levering en helpt te voorkomen dat men overspoeld wordt door producten die op dat bepaalde moment niet nodig zijn. (...) Pullproductie vermindert de behoefte aan mogelijk dure opslagruimte. Bijvoorbeeld in een omgeving waar pullproductie niet gebruikt wordt, levert overproductie in één proces, misschien om aan de lokale efficiëntiedoelstelling te voldoen, problemen op verderop in de stroom, zodat de hoeveelheid onderhanden werk toeneemt en er bottlenecks ontstaan. Symptomen van overproductie kunnen zijn:

  • Te veel: meer voorwerpen maken dan nodig is;
  • Te vroeg: voorwerpen eerder maken dan ze nodig zijn;
  • Te snel: voorwerpen sneller maken dan ze nodig zijn.

Pullproductie is in één adem te noemen met het concept just in time. Just in time levert de klant wat hij nodig heeft, wanneer hij het nodig heeft en in de gevraagde hoeveelheid. Dit concept is van toepassing op zowel interne als externe klanten, maar een zeer nauwe samenwerking met leveranciers is gewenst.

Bron: Lean Six Sigma voor dummies, John Morgan & Martin Brenig-Jones

Tags:
Laatst aangepast op donderdag, 07 december 2017 19:08  
Omdenken met Toon Hermans
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat quote

Niets is zo bijzonder
als het gewone.

Toon Hermans

Laatst aangepast op zaterdag, 31 december 2016 08:18  
Aanstekelijk veranderen (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over management
E-mail Afdrukken

aanstekelijk veranderen jeroen busscher sturen zonder dwingen

Aanstekelijk veranderen
sturen zonder te dwingen
Jeroen Busscher

Bij Bol.com | Managementboek





Laatst aangepast op woensdag, 11 januari 2017 18:33  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

It isn't the people you fire who make your life miserable, it's the people you don't.

Harvey MacKay

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 416 gasten online
Artikelen

kaizen maya angelou lean quote

Banner
Banner

haal meer uit hersenen mark tigchelaar

Haal meer uit je hersenen
Over snellezen, geheugentechnieken en mindmapping
Mark Tigchelaar

Bij Bol.com | Managementboek


Lean boekentips

Banner