• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Samenwerkend succesvol
Gepubliceerd in Citaten
E-mail Afdrukken

 citaat

Coming together is a beginning. Keeping together is progress. Working together is success.

Henry Ford

Laatst aangepast op vrijdag, 27 mei 2011 15:12  
Product/markt-combinaties (PMC's)
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

Product markt combinaties

De strategische opties in het kader van de product-markt­combinatie kunnen worden weergegeven in een zgn. product-marktmatrix:

  1. Specialisatie en marktverkleining: jezelf met een beperkt(er) assortiment richten op een kleinere markt.

  2. Marktverkleining: jezelf met bestaande producten toeleggen op een kleinere markt dan voorheen.

  3. Specialisatie: ervoor kiezen met een beperktere productrange dezelfde markt te bedienen.

  4. Marktdeelvergroting: meer uit de bestaande markt halen met dezelfde producten (acties, scherpe prijsstelling).

  5. Productontwikkeling: omzet proberen te laten groeien door meer producten aan het assortiment toe te voegen.

  6. Uitbreiding van markten (marktontwikkeling): met bestaande producten verwante en/of nieuwe markten aanboren.

  7. Diversificatie: zoeken naar nieuwe product-marktcombinaties die ten dele los staan van de be­staande activiteiten. Bij concentrisiche diversificatie is er nog enige verwantschap met bestaande producten en/of markten. Bij conglomererende diversificatie wor­den volledig nieuwe product-marktcombinaties aangeboord.

  8. zie 7.

 

Laatst aangepast op maandag, 25 december 2017 11:33  
Visionair leiderschap
Gepubliceerd in Citaten: leiderschap
E-mail Afdrukken

 citaat

Leadership is the capacity to translate vision into reality.

Warren Bennis

Laatst aangepast op woensdag, 30 november 2011 21:10  
Zie het onmogelijke
Gepubliceerd in Citaten
E-mail Afdrukken

 citaat

Vision is the art of seeing the invisible.

Jonathan Swift

Laatst aangepast op vrijdag, 27 mei 2011 15:09  
Informatiebeleid volgens Daan Rijsenbrij
Gepubliceerd in Informatiemanagement
E-mail Afdrukken

Informatiebeleid volgens Daan Rijsenbrij

Daan Rijsenbrij hanteert een brede opvatting van beleid, waarbij beleid wordt opgevat als:

  • Missie of de toekomstvisie
  • Strategie, de weg waarlangs wordt voortgegaan
  • Doel waarnaar we onderweg willen zijn
  • Interne voorschriften, procedures of reglementen

Beleid kan volgens Rijsenbrij zowel 'expliciet' als 'impliciet' zijn. Bij impliciet beleid gaat het om feitelijk gevolgd beleid. "Impliciet beleid ontstaat doordat er vanuit de omgeving van de organisatie of door het functioneren van de organisatie zelf voorvallen optreden die problemen veroorzaken. Doordat deze problemen zich voordoen worden er vraagtekens geplaatst bij de bedrijfsvoering. Ieder gezond bedrijf zal vervolgens deze vraagtekens willen wegnemen en zal met oplossingen komen om de gerezen problemen op te kunnen lossen. Deze oplossingen leiden weer tot een bepaalde manier van handelen bij de medewerkers van de desbetreffende organisatie. Deze specifieke manier van handelen tenslotte zien we als impliciet beleid voor het functioneren van het bedrijf." Expliciet beleid gaat over gezegd of geschreven beleid. Het expliciete beleid beschrijft als het ware de lange termijn visie van de organisatie.

Volgens Rijsenbrij onstaan vanuit de omgeving kansen en bedreigingen voor de organisatie en komen vanuit het bedrijf zélf - door een sterkte-zwakte-analyse - sterke en zwakke punten naar voren. Tezamen leveren de kansen en bedreigingen en sterkten en zwakten de strategische aandachtspunten op voor de organisatie. Om deze strategische aandachtspunten te kunnen realiseren wordt op top-niveau binnen de organisatie een bedrijfsbeleid opgesteld. Het informatiebeleid is nodig om recht te doen aan het belang en de invloed van ICT op het functioneren van een organisatie. Het informatiebeleid vormt in feite een integraal onderdeel van het bedrijfsbeleid en doet uitspraken over:

  • Hoe om te gaan met bedrijfsgegevens
  • Hoe om te gaan met informatiesystemen
  • Hoe om te gaan met informatietechnologie
  • Hoe om te gaan met de werkorganisatie rond de informatievoorziening
  • Hoe om te gaan met de inzet van middelen t.a.v. de informatievoorziening

Bij de ontwikkeling van informatiebeleid gaat het erom voor bovengenoemde vijf punten strategische keuzes te maken en randvoorwaarden op te stellen voor het realiseren van het informatiebeleid.

Bron: Informatiebeleid, -planning en -architectuur, Daan Rijsenbrij

Laatst aangepast op maandag, 01 januari 2018 12:57  
Gepassioneerd nieuwsgierig
Gepubliceerd in Citaten
E-mail Afdrukken

 citaat

I have no special talents. I am only passionately curious.

Albert Einstein

Tags:
Laatst aangepast op vrijdag, 27 mei 2011 15:02  
De zeven eigenschappen van effectief leiderschap (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

7 eigenschappen Stephen Covey

De zeven eigenschappen van effectief leiderschap
Stephen R. Covey

Bij Managementboek

 

 

Laatst aangepast op woensdag, 09 november 2011 20:30  
Willen = kunnen (7)
Gepubliceerd in Citaten: willen = kunnen
E-mail Afdrukken

 citaat

The empires of the future are empires of the mind.

Winston Churchill

Laatst aangepast op dinsdag, 15 november 2011 20:35  
Management vs. leiderschap volgens Covey
Gepubliceerd in Citaten: leiderschap
E-mail Afdrukken

 citaat

Management is efficiency in climbing the ladder of success; leadership determines whether the ladder is leaning against the right wall.

Stephen R. Covey

Laatst aangepast op woensdag, 30 november 2011 21:10  
Frictievol bewegen
Gepubliceerd in Citaten
E-mail Afdrukken

 citaat

Change means movement. Movement means friction. Only in the frictionless vacuum of a nonexistent abstract world can movement or change occur without that abrasive friction of conflict.

Saul Alinsky

Laatst aangepast op woensdag, 25 mei 2011 19:02  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

Imagination is more important than knowledge.

Albert Einstein

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 123 gasten online
Artikelen

lean mark graban fresh eyes solving problems

Banner
Banner

Ja maar, wat als alles lukt, Berthold Gunster

Ja maar, wat als alles lukt?
Berthold Gunster

Bij Bol.com | Managementboek.nl | Amazon.nl

Lean boekentips

Banner