• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Leren door kritische reflectie volgens Joseph Kessels & Rob Poell
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

leren learn

Joseph Kessels en Rob Poell beschrijven in hun boek Human Resource Development - organiseren van het leren wat zijn verstaan onder leren door kritische reflectie:

Leren door kritische reflectie

Leren door kritische reflectie komt tot stand door het zichzelf - en elkaar - vragen stellen. (Klopt dat? Zijn alternatieve conclusies of verklaringen denkbaar? Hoe verhoudt deze observatie zich tot ...? Is dit wel de beste manier? Kan ik/kunnen wij dat ook nog anders aanpakken? Enzovoort).

Kritische reflectie kan een individuele activiteit zijn, maar wordt ook gestimuleerd door elkaar te bevragen, dus door de combinatie met sociale interactie. Het betreft leren door individuele én sociale reflectie.

Kritische reflectie kan op verschillende inhouden betrekking hebben:

(1) Het eigen referentiekader (voorkennis) en eigen handelen: het expliciteren (bewust maken), kritisch onderzoeken en evalueren van eigen ideeën, standpunten, gewoonten. Dat denk ik nou wel, maar waarom eigenlijk? Is het wel zo? Weet ik daar wel genoeg van? Waarom vond ik dit zo moeilijk? Voel ik me bedreigd? Heb ik dat eigenlijk wel zo goed gedaan? Doe ik misschien zo omdat ik niet beter weet?

(2) De handelingssituatie en de daar heersende subcultuur: het expliciteren (bewust maken), kritisch onderzoeken en evalueren van de ideeën, standpunten, gewoonten die dominant zijn in de eigen organisatie en werkomgeving (team, afdeling).

(3) Actuele (leer)ervaringen: alle informatie die van buitenaf, in het leren door ervaring, door theorie en door sociale interactie wordt aangeboden. Leren door kritische reflectie heeft een belangrijke integrerende en evaluerende functie ten aanzien van datgene wat op verschillende manieren wordt geleerd.

(4) Het eigen leerproces: welke manieren van leren vind je prettig en waarom? Wat zijn de sterke en zwakke kanten daarin? Zou je dit niet beter anders kunnen aanpakken?

Bron: Human Resource Development - organiseren van het leren, Joseph W.M. Kessels & Rob F Poell (red.)

 

Tags:
Laatst aangepast op donderdag, 30 september 2021 15:19  
Executair leiderschap volgens Sean Covey
Gepubliceerd in Citaten: leiderschap
E-mail Afdrukken

citaat

All leaders know that results require both strategy and execution. Unfortunately, we overvalue strategy and underestimate the challenges of execution.

Sean Covey

Laatst aangepast op maandag, 12 april 2021 19:42  
Management volgens L. David Marquet
Gepubliceerd in Citaten: management
E-mail Afdrukken

citaat

Don’t "fix" disengaged people.
Fix the environment where the people became disengaged.

L. David Marquet

Laatst aangepast op zondag, 11 april 2021 09:15  
Factory Physics for managers (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

factory physics post-lean six sigma world improve performance

Factory Physics for Managers
How Leaders Improve Performance in a Post-Lean Six Sigma World
Edward Pound, Jeffrey Bell, Mark Spearman

Bij Bol.com | Managementboek | Amazon.nl




Laatst aangepast op zaterdag, 03 april 2021 18:55  
Geanimeerde gifjes omzetten naar losse PNG-bestanden
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

animated-gif-als-losse-png

Wanneer je een geanimeerd GIF-bestand wilt gebruiken binnen Camtasia, dan lees je hieronder hoe je dit makkelijk kunt doen:

1. Download het geanimeerde GIF-bestand

2. Ga naar https://image.online-convert.com/convert-to-png

3. Selecteer via "Choose files" het bij GIF-bestand

4. Converteer het bestand (via "Start conversion")

5. Download alle door de conversie 'losgeknipte' PNG-bestanden (via Download selected files as ZIP)

6. Zorg ervoor dat de bestandsnummering goed is (zet bij nummering met cijfer 1 t/m 9 de nummers om naar 01, 02 enz.)

7. Je kunt nu de gedownloade PNG-bestanden importeren als mediabestanden in Camtasia

 

 

 
Verbeteren volgens Toyota
Gepubliceerd in Citaten: kwaliteit
E-mail Afdrukken

kanban just-in-time toyota

To check means to give thought to something.

An improvement activity is completed when the result sought in the initial goal is obtained. If the result cannot be obtained, it is often that the work has been done without much thought given to it. Confirm the result of implementation at the workplace, adjust all those parts inadequately done and confirm the result again. By repeating this process, a good result can be obtained through improvement. When we check things, we do not merely look them over. It must be a process through which we rethink and reflect on our own work.

Bron: Kanban - Just-in-time at Toyota, Japanese Management Association

Tags:
Laatst aangepast op vrijdag, 09 april 2021 06:55  
Kanban Just-in-time at Toyota (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

kanban just-in-time toyota

Kanban Just-in Time at Toyota
Management Begins at the Workplace
Japan Management Association

Bij Bol.com | Managementboek | Amazon.nl

 





Laatst aangepast op vrijdag, 09 april 2021 06:53  
Een succesvol verbetertraject starten (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

succesvol verbetertraject starten lean six sigma reijsen huitema

Een succesvol verbetertraject starten
Met tools van OpEx, Lean & Six Sigma
Arthur van Reijsen & Mark Huitema

Bij Bol.com | Managementboek | Amazon.nl



Laatst aangepast op zaterdag, 03 april 2021 18:50  
Leren door sociale intereactie volgens Joseph Kessels & Rob Poell
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

leren learn

Joseph Kessels en Rob Poell beschrijven in hun boek Human Resource Development - organiseren van het leren wat zijn verstaan onder leren door sociale interactie:

leren sociale interactie joseph kessels

Leren door sociale interactie

Leren door sociale interactie is leren waarin de actieve interactie tussen mensen een centrale rol speelt: het is leren met, van en door elkaar. Dat kan in uiteenlopende vormen, zoals samenwerken, discussie en dialoog. Leren door sociale interactie draagt net als ervaringsleren bij aan socialisatieprocessen. Tussen verschillende vormen van sociale interactie wordt in het dagelijks taalgebruik niet altijd nauwkeurig onderscheid gemaakt. Als het gaat om het bewust leren leren door sociale interactie zijn de verschillen echter wel van belang.

Vormen van sociale interactie zijn:

(1) Alledaagse conversatie, waarin allerlei ideeën en opvattingen op een terloopse wijze worden uitgewisseld.

(2) Informatie (uitleg) vragen en geven.

(3) Dialoog: samen verkennen van en zoeken naar (nieuwe of betere) oplossingen, benaderingen en ideeën.

(4) Brainstorm: door een groep genereren van zo veel mogelijk ideeën over en benaderingen van een bepaald probleem en vervolgens kritisch schiften op zoek naar de beste oplossing.

(5) Discussie: hij verschil van mening de eigen meningen verdedigen. uitleggen. vergelijken en evalueren.

(6) Samenwerken aan een bepaalde activiteit, taak of probleem.

(7) Het omgaan met en/of oplossen van conflicten.

Leren door sociale interactie doet zich net als ervaringsleren in vele situaties voor, zonder dat er per se sprake is van een vooropgezet leerdoel. Nogmaals: er worden niet vanzelf wenselijke leerresultaten mee bereikt. Er moet specifiek aandacht aan worden besteed. Als het weinig doordacht gebeurt, kunnen allerlei dingen worden geleerd die minder gewenst zijn. Er ontstaat bijvoorbeeld een manier van omgaan met conflicten die belemmerend werkt op het zoeken [laaf andere oplossingen. Of de wijze van samenwerking aan taken leidt crue dat de ene medewerker er veel van leert, maar de ander niet aan bod komt ten ervan ken dat hij niets in te brengen heeft). In het reguliere onderwijs is individueel en abstract theoretisch leren meestal dominant. Er is een onderwaardering van leren door sociale interactie.

Bron: Human Resource Development - organiseren van het leren, Joseph W.M. Kessels & Rob F Poell (red.)

 

Tags:
Laatst aangepast op zaterdag, 27 maart 2021 21:14  
Project management (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

project management lean six sigma wade golden

Project Management (ebook)
An Essential Guide for Beginners Who Want to Understand Agile, Scrum, Lean Six Sigma, Kanban and Kaizen When Applied to Managing Projects
Wade Golden

Bij Bol.com

Laatst aangepast op zaterdag, 03 april 2021 18:45  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

Software and hard drugs are the only two professions that refer to their customers as 'users'. 

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 108 gasten online
Artikelen

nothing so useless as doing efficiently that which should not be done at all peter drucker

Banner
Banner

18 minuten manage je leven peter bregman

18 minuten
Een revolutionair nieuw plan: manage je leven in 18 minuten per dag
Peter Bregman

Bij Managementboek.nl | Bol.com

Lean boekentips

Banner