• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Lifehacking met Gloria Dunn
Gepubliceerd in Citaten: persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

citaat

Whatever you are ment to do,
move toward it and it will come to you.

Gloria Dunn

Laatst aangepast op zaterdag, 22 mei 2021 06:41  
Uncommon sense teaching (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

uncommon sense teaching barbara oakley

Uncommon Sense Teaching
Practical Insights in Brain Science to Help Students Learn
Barbara Oakley

Bij Bol.com | Amazon.nl




 

Laatst aangepast op vrijdag, 14 mei 2021 09:59  
Kwaliteit volgens Tom Peters
Gepubliceerd in Citaten: kwaliteit
E-mail Afdrukken

citaat

Excellence is not an "aspiration". Excellence is not a "hill to climb". Excellence is the next five minutes - or nothing at all".

Tom Peters

Laatst aangepast op zaterdag, 22 mei 2021 06:40  
Systeemdenken volgens Donella H. Meadows
Gepubliceerd in Citaten: constructief falen
E-mail Afdrukken

citaat

You can be doing something that has always worked and suddenly discover, to your great disappointment, that your action no longer works.

Donella H. Meadows

Laatst aangepast op zaterdag, 22 mei 2021 06:39  
Monozukuri Kata (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

monozukuri arno koch world class performance

Monozukuri kata
De zes sleutels voor world class performance
Arno Koch

Bij Bol.com | Amazon.nl

 

Laatst aangepast op vrijdag, 14 mei 2021 09:53  
Bedrijfsregels volgens David Wright
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

bedrijfsregels business rules brm management

In het artikel The Business Rules Approach, David Wright beschrijft David Wright wat hij verstaat onder bedrijfsregels:

Vanuit een systeemperspectief zijn bedrijfsregels te zien als atomaire stukken van herbruikbare bedrijfslogica, die declaratief gespecificeerd zijn. 'Atomair' in de zin van dat het niet mogelijk is deze verder op te delen, zonder betekenis te verliezen. 'Herbruikbaar' in de zin van dat ze in meerdere processen en systemen toepasbaar zijn.  Een bedrijfsregel is niet hetzelfde als programmeer-logica (ALS-DAN-ANDERS-beweringen).

Iets formeler stelt Wright dat een bedrijfsregels een bewering is die een bepaald aspect van de onderneming of organisatie definieert of beperkt. Het is bedoeld om de structuur uit te drukken of gedrag te beheersen of beïnvloeden.

In lijn met de drie onderdelen van een regel, bestaat ook een bedrijfsregel uit:

Regels zijn gebaseerd op drie componenten:

1. Begrippen (terms): een of meer zelfstandige naamwoorden die een overeengekomen definitie aangeven die een aspect van de onderneming of organisatie beschrijft.
2. Feiten (facts): bewerking die begrippen met elkaar verbindt, waarbij met behulp van voorzetsels en werkwoorden een verstandige observatie kan worden uitgedrukt.  
3. Regels (rules): declaratieve bewering die gebruik maakt van een logische afleiding óf berekening van nieuwe gegevens, of een beslissing over benodigde vervolgactie(s).

Wright maakt een indeling in drie soorten bedrijfsregels, waarbij het onderscheid gebaseerd is op de 'impact' in reactie op een specifieke gebeurtenis in de onderneming of organisatie (business event).

(1) Beperkingsregel
(1.1) Verplichte beperkingsregels
(1.2) Vrijblijvende beperkingsregel

(2) Bedrijfsregel die een andere actie initieert
(2.1) Actieregel

(3) Bedrijfsregel die nieuwe informatie creeërt
(3.1) Berekeningsregel
(3.2) Inferentieregel

In reactie op een business event, kan er sprake zijn van een zgn. beperking. Deze beperking kan verplicht of vrijblijvend zijn
Een verplichte beperkingsregel houdt in dat sprake is van een volledige bewering die aangeeft aan welke eis(en) al dan niet voldaan moet zijn om ('integer') door te kunnen gaan.

Een vrijblijvende beperkingsregels geeft een waarschuwing weer die hoort bij een specifieke situatie die al dan niet van toepassing is. Als waarschuwing is deze bedrijfsregel informatief, maar de betreffende persoon kan nog wel zelf een keuze maken.

De actieregel ('actie') is een bewerking waarbij wordt getest of er al dan niet voldaan wordt aan één of meer specifieke condities, waarbij dit dan een of meer vervolgacties initeert in de vorm van een nieuw bedrijfsgebeurtenis (business event) of interne activiteit of proces.

Een berekeningsregel is een bewerking die een algoritme weergeeft waarmee je een variabele of begrip kunt bepalen.

Een inferentieregel is een bewerking die controleert of al dan niet voldaan wordt aan bepaalde voorwaarden en op basis hiervan een nieuw feit tot stand brengt.

Bron: The Business Rules Approach, David Wright


Laatst aangepast op maandag, 24 mei 2021 19:11  
Standaard werk volgens Jeffrey K. Liker
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

jeffrey liker standaard standardized work toyota

Standardized work was never intended by Toyota to be a management tool to be imposed coercively on the workforce. On the contrary, rather than enforcing rigid standards that can make jobs routine and degrading, standardized work is the basis for empowering workers, sharing ideas for improvement, and driving innovation in the workplace.

Jeffrey K. Liker

Laatst aangepast op maandag, 24 mei 2021 11:49  
De weg naar geluk volgens Epictetus
Gepubliceerd in Citaten: motivatie
E-mail Afdrukken

citaat

There is only one way to happiness and that is to cease worrying about things which are beyond the power of our will.

Epictetus

Laatst aangepast op zaterdag, 22 mei 2021 06:38  
Learning Science (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

learning science instructional designers clark quinn

Learning Science for Instructional Designers
From Cognition to Application
Clark N. Quinn

Bij Bol.com | Amazon.nl




 

Laatst aangepast op zondag, 23 mei 2021 18:38  
(Mis)management volgens Myron Tribus
Gepubliceerd in Citaten: management
E-mail Afdrukken

citaat

Managing an organisation by means of the monthly report is like trying to drive a car by watching the yellow line in the rear-view mirror.

Myron Tribus

Laatst aangepast op zaterdag, 22 mei 2021 06:37  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

The problem is never how to get new, innovative thoughts into your mind, but how to get the old ones out.

Dee Hock (Former CEO, Visa International)

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 128 gasten online
Artikelen

look eyes think head feet quote taiichi ohno

Banner
Banner

altijd scherp manage energie tijd performance schwartz loehr jim tony

Altijd scherp
Manage je energie, niet je tijd: Het geheim van high performance
Jim Loehr, Tony Schwartz

Bij Bol.com | Managementboek

Lean boekentips

Banner