Joseph Kessels en Rob Poell onderscheiden in hun boek Human Resource Development - organiseren van het leren de volgende zes definities van kennis:
Auteur | Wat is kennis? |
Davenport en Prusak | Kennis is een veranderlijke combinatie van ervaringen, waarden, contextuele informatie en vakkundig inzicht dat een kader vormt waarmee nieuwe ervaringen en informatie geëvalueerd en geïntegreerd kunnen worden. |
Dixon | 'Common knowledge' is de kennis die medewerkers opdoen door het uitvoeren van taken in de organisatie, altijd gekoppeld aan actie. |
Kessels | Kennis is een persoonlijke bekwaamheid: een vermogen waarin weten en toepassen zijn geïntegreerd. Daarmee is kennis verankerd in mensen. |
Stewart | 'Intellectueel kapitaal' is de kennis, de informatie, het intellectu-eel eigendom en de ervaringen die kunnen worden aangewend om rijkdom te creëren. |
Von Krogh, Ichijo en Nonaka | Kennis is een gerechtvaardigde opvatting: een constructie van de realiteit en niet iets wat waar of onwaar is. |
Weggeman | Kennis is het, deels onbewuste, vermogen dat iemand in staat stelt een bepaalde taak uit te voeren. K = f(I.EVA). Kennis kan hiermee niet los worden gezien van de bezitter. |
Bron: Human Resource Development - organiseren van het leren, Joseph W.M. Kessels & Rob F Poell (red.)
Tags: