Olietankers en speedboten
wendbaar werken in de 21e eeuw
Menno Lanting
Bij Managementboek
Olietankers en speedboten (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over management
mei 27 2014 Olietankers en speedboten Bij Managementboek
Systeemdenken volgens Peter Senge (3)
Gepubliceerd in
Citaten: systeemdenken
mei 26 2014 The art of systems thinking lies in seeing through complexity to the underlying structures generating change…it means organizing complexity into a coherent story than illuminates the causes of problems and how they can be remedied in enduring ways. Tags:
Stimulus & response volgens Covey en Frankl
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
mei 26 2014 Iedereen kan zelf bepalen in welke mate alles wat er gebeurt, hem wezenlijk raakt. Tussen datgene wat er met iemand gebeurt - de stimulus - en zijn response staat zijn vrijheid om die respons te kiezen. Stephen Covey Between stimulus and response, you have the power to choose. Victor Frankl
Via onderstaande citaten uit De zeven eigenschappen van effectief leiderschap vertaalt Stephen Covey deze keuzevrijheid voor het kiezen van de respons naar een stoomcurcus 'proactiviteit': je bent géén slachtoffer, wees proactief!
Systeemdenken volgens Russell Ackoff (2)
Gepubliceerd in
Citaten: systeemdenken
mei 25 2014 System is more than just a concept. It is an intellectual way of life, a worldview, a concept of the nature of reality and how to investigate it – a weltanschauung. Tags:
Processen volgens Danny Greefhorst
Gepubliceerd in
Informatiemanagement
mei 25 2014 In het artikel Een model voor procesondersteuning in software - Scheiden van functie- en sturingsaspecten van Danny Greefhorst en Ferd Lelieveld, passeren een aantal belangrijke basisgrippen de revu met betrekking tot processen en werkstromen. Volgens Greefhorst en Leliveld kent een bedrijfsproces twee aspecten: het functionele en het sturingsaspect. "Het functionele aspect beschrijft de transformatie van invoer naar uitvoer, bijvoorbeeld door het uitvoeren van een berekening. Het sturingsaspect beschrijft op welk moment in tijd, in welke volgorde en door wie processen worden uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan het afdwingen van een vier-ogen principe. Processen kunnen door mensen worden uitgevoerd, maar ook gedeeltelijk of volledig door geautomatiseerde systemen. Processen kunnen verschillend van aard zijn. Enerzijds langdurig en complex, waarbij verschillende mensen en systemen een bijdrage moeten leveren. Anderzijds kunnen zij ook kort van duur zijn en door één mens of systeem worden uitgevoerd. Lange tijd was de besturing het onderwerp van alleen managers en bedrijfskundigen. Tegenwoordig is de IT-inrichting bepalend: de snelheid, transparantie en automatiseringsgraad van efficiënt uitgevoerde bedrijfsprocessen bepalen de concurrentiepositie." Greefhorst en Leliveld beschrijven processen in termen van een drielagen model. Binnen dit model maken zij onderscheid tussen processen, activiteiten en taken:
Als het gaat om de rol van software bij het uitvoeren van processen, wijzen Greefhorst en Lelieveld erop dat een proces een functie- en een sturingsaspect heeft en dat het dan ook logisch is dat de rol van software tweeledig is. "In de eerste rol is software verantwoordelijk voor het uitvoeren van transformaties (functie). In de tweede rol bestuurt software het proces". Bij het besturen van een proces kan het gaan om activiteiten die door zowel mensen als software worden uitgevoerd. Beide vormen van sturing hebben als gemeenschappelijk kenmerk dat bij het optreden van een gebeurtenis moet worden bepaald welke volgende activiteit of taak moet worden uitgevoerd en door wie (of wat). Deze keuzen kunnen van tevoren zijn vastgelegd of kunnen zijn gebaseerd op de huidige toestand van het proces. In dat laatste geval zijn er regels nodig die werken op de procestoestand, zoals condities of algoritmen. In het model van Greefhorst en Lelieveld zijn de workflowmanager, toepassingen en services belangrijke componenten. Workflow managers zijn gericht op het sturen van langlopende processen en activiteiten. Toepassingen zijn functionele componenten waarmee gebruikers activiteiten kunnen uitvoeren. Zij maken gebruik van herbruikbare services waarin bedrijfslogica en -gegevens zijn gedefinieerd. "Workflow managers en modernere case-managers besturen processen en activiteiten. Deze sturing wordt vastlegd in de vorm van procesdefinities waarin staat wat de volgorde, routering, autorisatie en inhoud van de uit te voeren activiteiten is. Bij veel workflow Reacties (1)
De informatieprofessional 3.0 (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over informatiemanagement
mei 24 2014 De informatieprofessional 3.0 Bij Bol.com | Managementboek
Tags:
Omdenken volgens Brian Tracy
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
mei 24 2014 Make your life a masterpiece; imagine no limitations on what you can be, have or do. Tags:
Managementinformatie volgens Bloem en Rosendaal
Gepubliceerd in
Management
mei 24 2014 Een algemeen bekende indeling van managementinformatie is die naar de niveaus operationele, tactische en strategische informatie.
Bron: Projecten in control, Jan Bloem en Robert Roosendaal Tags:
Visionaire pull volgens Stevens Jobs
Gepubliceerd in
Citaten: motivatie
mei 23 2014 If you are working on something exciting that you really care about, you don’t have to be pushed. The vision pulls you. Tags:
Business, user en system requirements
Gepubliceerd in
Requirements
mei 22 2014 Bij het formuleren van een business requirement kan de onderstaande syntax worden gebruikt: <bedrijf(sonderdeel)> heeft <doel>, daarvoor dient <proces/systeem> de volgende <prestatie, eigenschappen> te leveren.
Bij het eliciteren van requirements is het zaak de behoeften van gebruikers te vertalen naar meetbare requirements:
Zie ook mijn slideshare-presentatie met de 2 bovenstaande afbeeldingen. |
Meer artikelen...
|
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
Je gaat het pas zien als je het doorhebt. Johan Cruijff |
Harder praten helpt niet Bij Bol.com | Managementboek |