• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Omdenken met Masanobu Fukuoka
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat quote

There is no one so great as the one who does not try to accomplish anything.

Masanobu Fukuoka

Laatst aangepast op zondag, 19 februari 2017 07:54  
Strategy deployment volgens het Lean Enterprise Institute
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

strategy deployment hoshin kanri policy strategie-implementatie

strategie deployment strategie-implementatie policy hoshin kanri

Een managementproces dat de functies en activiteiten van een organisatie zowel horizontaal als verticaal afstemt op haar strategische doelstellingen. (...) Strategy deployment, ook wel bekend onder de Japanse term hoshin kanri, kan beginnen als een top-downproces op het moment dat een organisatie een Lean conversie in gang zet. Wanneer de belangrijkste doelstellingen eenmaal zijn geformuleerd, zo het zowel een top-down- als een bottom-upproces moeten worden waarin senior managers en projectteams met elkaar in dialoog gaan over de middelen en tijd die zowel beschikbaar als nodig zijn om de targets te halen. Deze dialoog wordt vaak catchball (of nemawashi) genoemd, omdat ideeën net als een bal heen en weer worden gekaatst.

Het doel is om beschikbare middelen te koppelen aan bestaande projecten, zodat alleen projecten die wenselijk, belangrijk en haalbaar zijn worden goedgekeurd. (Dit is bedoeld om te voorkomen wat in veel organisaties gebeurt: men lanceert een heleboel verbeterinitiatieven die in bepaalde delen van de organisatie populair zijn maar die niet worden afgemaakt omdat er tussen functies geen overeenstemming over bestaat en er geen middelen voor beschikbaar zijn.

Als een organisatie verder komt met haar Lean transformatie en ervaring opdoet met policy deployment, moet het proces veel meer bottom-top-bottom worden, waarbij elk deel van de organisatie voorstellen bij het senior management neerlegt om de performance te verbeteren. Een volwassen Lean organisatie kan dit proces 'strategy alignment' of 'policy management' noemen.

Bron: Lean Lexicon - een visueel worodenboek voor Lean Denkers, Chet Marchwinski, John Shook & Alexis Schroeder

 

Laatst aangepast op zaterdag, 02 december 2017 22:08  
Veranderen volgens Nicollo Machiavelli
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat quote

Niets is lastiger om aan te pakken, hachelijker om er de leiding over te nemen, of minder zeker van succes, dan het invoeren van nieuwe dingen, omdat degene die nieuwigheden invoert, hen die het in de oude toestand goed ging tot vijanden en hen die het onder de nieuwe omstandigheden goed zou kunnen gaan, als lauwe verdedigers heeft.

Nicollo Machiavelli

Laatst aangepast op zondag, 19 februari 2017 07:53  
Systeemdenken volgens W. Edwards Deming
Gepubliceerd in Lean-tegeltje
E-mail Afdrukken

systeem ontwerp system perfectly designed results gets edwards deming

Laatst aangepast op zondag, 19 februari 2017 16:09  
Visie volgens Bill O'Brien
Gepubliceerd in Lean-tegeltje
E-mail Afdrukken

visie eind dag bill o'brien

Laatst aangepast op zondag, 26 februari 2017 09:38  
The Lean Turnaround Action Guide (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

lean turnaround action guide art byrne

The Lean Turnaround Action Guide
How to Implement Lean, Create Value and Grow Your People
Art Byrne

Bij Bol.com

 

Laatst aangepast op zondag, 26 februari 2017 07:49  
Wijsheid volgens Socrates
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat quote

De enige wijsheid die echt telt is weten dat je niets weet.

Socrates

Laatst aangepast op zondag, 19 februari 2017 07:46  
Causale diagrammen volgens Hans Vermaak en Hanna Boersema-Vermeer
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

causaal diagram

 

Een causaal diagram is een grafische representatie van de causale relaties tussen variabelen. Het is een hulpmiddel om complexe problemen te doorgronden vanuit een systemische bril:

Hans Vermaak beschrijft in het artikel Interactief werken met causale diagrammen - leren omgaan met keuzes en paradoxen in de procesvoering causale diagrammen als volgt:

hans vermaak causaal diagram

Typerend voor causale diagrammen is het denken in feedbackmechanismen (zowel positief als negatief) die complexe problemen of situaties stabiel of juist instabiel kunnen maken. Het zijn mechanismen die op het eerste gezicht onzichtbaar kunnen zijn, doordat oorzaken ver verwijderd zijn van gevolgen, doordat oorzaken bijvoorbeeld subtiel kunnen zijn of met vertraging optreden. Ze zijn zichtbaar te maken via causale diagrammen.

(...)

Causale diagrammen zijn te herkennen aan:
• allerlei pijlen tussen factoren. – Die pijlen staan niet voor ‘eerst dit, dan dat’, maar voor causale beïnvloeding. Ze illustreren de nadruk op interdependenties: het zien van samenhangen in een web van oorzaak en gevolg;
• er zijn vaak cirkels. – Dat zijn de feedbackmechanismen die het sterkst de dynamiek in het systeem verklaren. Cirkels worden mogelijk, doordat oorzaken ook gevolgen zijn en andersom. En omdat er meerdere oorzaken en gevolgen zijn, ontstaan gemakkelijk op elkaar ingrijpende cirkels die tot complexe patronen helpen verklaren;
• een zo elegant mogelijke visualisering. – Er wordt meestal gezocht naar intelligente vereenvoudiging om uit de veelheid van informatie en relaties de belangrijkste dynamieken te vissen en te schetsen. Waar taal altijd lineair is, kan de schets non-lineairiteit bondig weergeven. Als praatplaat faciliteert het discussies en reflecties van groepen over de
dynamieken waarin men verzeild is geraakt.

Hanna Boersema-Vermeer geeft in het artikel Causaal diagram: dilemma’s en ontwerpvragen vier vuistregels voor het maken van een causaal diagram:

- Kies 'op basis van buikgevoel' samen zo'n tien hoofdfactoren uit de volle breedte van data en geef ze heldere labels.
- Kom met verhaallijnen, laat feedbackcirkels sluiten en voeg missende schakels toe
- Check of het wel causaal is: laat elke pijl betekenen: meer van dit = meer óf minder van dat
- Loop al pratend door het diagram heen om te zien waar je vastloopt. Geef het diagram ronde vormen en maak het goed leesbaar.

Bron:

Laatst aangepast op maandag, 28 september 2020 05:51  
Doelgericht volgens Stephen Covey
Gepubliceerd in Lean-tegeltje
E-mail Afdrukken

begin einde voor ogen stephen covey

Laatst aangepast op zaterdag, 25 februari 2017 20:10  
Succes volgens de Dalai Lama
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat quote

Beoordeel je succes naar hetgeen je moest opgeven om het te bereiken.

Dalai Lama

Laatst aangepast op zondag, 19 februari 2017 07:45  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

Mark Twain

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 754 gasten online
Artikelen

continu verbeteren dwayne johnson success succes

Banner
Banner

helpen impact edgar schein

Helpen met impact
Over de dynamiek van het aanbieden, geven en ontvangen van hulp
Edgar H. Schein

Bij Bol.com | Managementboek

 

Lean boekentips

Banner