Faciliteren zonder omwegen
24 praktijkvoorbeelden
Jan Lelie (red.)
Bij Bol.com
Faciliteren zonder omwegen (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over persoonlijke effectiviteit
feb 02 2019 Faciliteren zonder omwegen
5x waarom volgens het Lean Enterprise Institute
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
feb 02 2019 Eén van de Lean-instrumenten die wordt beschreven in het Lean Lexicon - een visueel woordenboek voor Lean Denkers is de 5x-waarom-techniek: Vijf waaroms (Five whys) De gewoonte om jezelf herhaaldelijk de waarom-vraag te stellen zodra je op een probleem stuit. Op die manier kom je verder dan die zichtbare symptomen en krijg je de fundamentele oorzaken van een probleem boven water. Taiichi Ohno illustreert in zijn boek Toyota Production System (1988) de werking van de vijf waaroms aan de hand van dit voorbeeld over een machine die niet meer werkt: (1) Waarom werkt de machine niet meer? Hij was te vol geladen en er is een zekering gesprongen. (2) Waarom was de machine te vol geladen? De lager was niet goed gesmeerd. (3) Waarom was de lager niet goed gesmeerd? De smeerpomp deed het niet goed. (4) Waarom deed de smeerpomp het niet goed? De schacht van de pomp was versleten en rammelde. (5) Waarom was de schacht versleten? Er zat geen filter aan, waardoor er metalen deeltjes in zijn gekomen. Managers die zich niet meerdere keren de waarom-vraag stellen, vervangen alleen de zekering of de pomp, waarna de fout opnieuw optreedt. Het aantal vijf is willekeurig gekozen. Het gaat er meer om dat je blijft vragen totdat je bij het werkelijke probleem komt en dat kunt oplossen.
Tags:
Business Intelligence (BI) volgens Vitt, Luckevich & Misner
Gepubliceerd in
Informatiemanagement
feb 01 2019 Elizabeth Vitt, Michael Luckevich & Stacia Misner beschrijven in het boek Business Intelligence wat zijn verstaan onder Business Intelligence (BI):
Wat is business intelligence? De term business intelligence (BI) ... wordt door experts en softwarebedrijven gebruikt voor een brede verzameling technologieën, softwareplatforms, specifieke toepassingen en processen. Aangezien het een aantal aspecten omvat, bekijken we het vanuit drie verschillende perspectieven:
Snellere betere beslissingen nemen BI moet behulpzaam zijn bij het sturen van het beslissingsproces dat de prestaties van een bedrijf positief beïnvloed en de concurrentiepositie verbetert. BI moet leiden tot het sneller nemen van betere beslissingen. (...) Business Intelligence bevordert betere beslissingen door te analyseren of acties gericht zijn op het bereiken van doelstellingen. Beoordelen wat een betere beslissing is voor een organisatie kan het best op basis van duidelijk geformuleerde doelstellingen en een plan die te bereiken. (...) Beslissingen moeten niet alleen beter worden, ze moeten ook steeds sneller worden genomen. Die snelheid is ook van toepassing op het krijgen van feedback vanuit een organisatie. Als informatie niet snel genoeg circuleert, worden beslissingen gebaseerd op geen of verouderde informatie. ... Het baseren van elke beslissing op perfecte informatie is een utopie, maar het laat geen twijfel dat een continue reeks betere beslissingen zal leiden tot een voorsprong op de concurrent. Gegevens omzetten in informatie Om sneller betere beslissingen te kunnen nemen, moeten managers continu toegang hebben tot relevante feiten. Er zit vaak echter een gat tussen de benodigde informatie en de berg gegevens die dagelijks binnenkomt. We noemen dat het hiaat in de analyse. Om dit hiaat te overbruggen , investeren organisatie in BI-systemen die ruwe gegevens omzetten in bruikbare informatie. Een effectief BI-systeem verwerkt enorme hoeveelheden gegevens .. en leveren hapklare informatie aan beleidsmakers in een vorm die ze eenvoudig kunnen begrijpen. Dit wordt wel analyse op denksnelheid genoemd. Je krijgt het antwoord op een vraag vrijwel direct nadat deze is gesteld. Daarmee gaat de kwaliteit van de analyse met sprongen voorwaarts, wat weer leidt tot beter begrip van de materie. (...) Een rationele benadering van management Business intelligence kan worden omschreven als een managementbenadering, een manier van denken binnen een organisatie, een managementfilosofie - oftewel een BI-houding. Mensen en organisaties maken zich deze houding eigen omdat ze geloven dat een op feiten gebaseerde, rationele benadering bij het nemen van beslissingen, voor zover dat mogelijk is, in de kern een goede zaak is. De BI-houding wordt als volgt gekarakteriseerd:
(...)
De BI-cyclus
Het is belangrijk dat u zich realiseert dat BI meer is dan een houding of een toepasbare technologie. Het biedt een basis voor prestatiemanagement, een eindeoloze cyclus waarbinnen bedrijven hun doelen formuleren, voortgang meten, inzicht krijgen, actie ondernemen, succes meten en dit proces weer van voren af aan beginnen.
BI helpt managers snellere beslissingen te nemen op strategische en operationeel niveau. Gegevens uit allerlei bronnen worden geanalyseerd. Deze analyse leidt tot inzicht op detailniveau en hopelijk tot meer. Met inzicht ziet u wat u kunt verbeteren. Het resultaat van dit inzicht is meetbaar, wat leidt tot meer gegevens en een nieuwe cyclus. We noemen deze progressie - analyse, inzicht, actie, meten - de BI-cyclus.
(...)
Meten
... We meten wat we belangrijk achten. In BI-termen hebben we het dan over key performance indicators (KPI's), de kernindicatoren voor de prestaties. BI-systemen zijn ontworpen om grote hoeveelheden gegevens uit allerlei verschillende bronnen te bewerken met complexe algoritmen. Het resultaat is een consistente verslaglegging ten behoeve van de wezenlijke KPI's die managers nodig hebben voor een beter begrip, betere analyse en actie. Bij een allesomvattend BI-systeem worden voor elk functioneel gebied de KPI's bepaald. Managers moeten managen wat kan worden gemanaged en dat drukt zich meestal uit in KPI's.
(...)
Operationele database
Database die de dagelijkse gang van zaken in het bedrijf ondersteunt. ... Deze database zijn ontworpen om de dagelijkse gang van zaken te ondersteunen door transacties te verwerken. Ze zijn niet ontworpen om een zakelijke analyse mee uit te voeren. ... Operationele databases hebben als functionaliteit: het verzamelen, bijwerken, opslaan, terughalen en archiveren van gegevens.
Operationele systemen worden collectief vaak online transaction processing (OLTP) systemen genoemd.
(...) BI-systemen ... Wanneer de (snelle) multidimensionale analyse wordt ondersteund met door interfaces en databasestructuren die directe toegang en eenvoudige gegevensbewerking door gebruikers bieden, is er sprake van online analytical processing. Online Analytical Processing (OLAP) dankt zijn naam aan het contrast met online transaction processing (OLTP). Een term die in zwang was toen OLAP werd ontwikkeld. De bedenker van de naam OLAP, E.F. Codde, een van de goeroes op het gebied van relationele databases, wilde zo het verschil duidelijk maken tussen het verwerken van transacties en het verwerken van gegevens voor analyse. (...) OLAP biedt een conceptueel, intuïtief gegevensmodel dat snel kan worden begrepen door gebruikers zonder dat ze getraind analist hoeven te zijn. Dit model is de multidimensionale analyse waarbij gegevens door een aantal filters (dimensies) wordt bekeken. Bron: Business Intelligence, Elizabeth Vitt, Michael Luckevich & Stacia Misner Tags: Reactie toevoegen
Pictograms, Icons & Signs (boekentip)
Gepubliceerd in
Presentatiepimpers
jan 31 2019 Pictograms, Icons & Signs Bij Bol.com
Toyota Kata volgens Mike Rother
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
jan 30 2019 Mike Rother, schrijver van het boek Toyota Kata, geeft via onderstaande Youtube-filmpjes een crash-course in zijn methode: 1. Toyota Kata - Mike Rother & Marcus Chao (introductie)
Aanpassen en voortdurend verbeteren volgens Stanley McChrystal
Gepubliceerd in
Citaten: kwaliteit
jan 30 2019 Efficiency remains important, but the ability to adapt to complexity and continual change has become an imperative. Gen Stanley McChrystal Tags:
Leergierige nieuwsgierigheid volgens Eugene S. Wilson
Gepubliceerd in
Citaten: motivatie
jan 29 2019 Only the curious will learn and only the resolute overcome the obstacles to learning. The quest quotient has always excited me more than the intelligence quotient.
De Verbeter-kata volgens Marcel van Assen
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
jan 28 2019 Marcel van Assen beschrijft in zijn boek Handboek Lean management de verbeter-Kata: De verbeter-Kata is een verbeterroutine binnen Toyota om het continu verbeteren vorm te geven. 'Kata' is een term uit de Japanse zelfverdedigingskunt karate, en staat voor een 'vorm', een individuele stijloefening met een reeks vastgelegde bewegingen. Het idee van de verbeter-Kata is dat vooral gedragsroutines - ofwel de zachte culturele kant van Lean en niet zozeer de harde verbetertechnieken - het structurele succes van Lean bepalen. In en Kata wordt eerst de verbeteruitdaging bepaald, vervolgens wordt de huidige situatie geanalyseerd (current-state) waarna een doeltoestand (future-state) wordt bepaald en een route om stapsgewijs de doeltoestand te bereiken. De verbeter-Kata bevat een systematische en iteratieve routineom van de huidige toestand in de doeltoestand te komen (vanuit het perspectief van het verbeterteam). Een verbeter-Kata is een eenvoudige verbeterroutine met vier stappen:
Leren volgens John Holt
Gepubliceerd in
Citaten: motivatie
jan 28 2019 Learning is not the product of teaching. Learning is the product of the activity of learners. Tags:
Gedragsverandering volgens Ben Tiggelaar
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
jan 27 2019 In zijn column in NRC beschrijft Ben Tiggelaar waarom grote oplossingen vaak niet meer zijn dan dagdromerij aan de hand van het COM-B-model:
... Bron: De vraag blijft altijd: hoe dan? Ben Tiggelaar, column in: NRC 26 januari 2019 |
Meer artikelen...
|
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
Concentration is the key to economic results. No other principles of effectiveness is violated as constantly today as the basic principle of concentration Peter Drucker |
Uitstekend
|