Blended learning
De toekomst is digitaal
Tobe Baeyens
Bij Bol.com | Managementboek
Blended learning (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over Lean Six Sigma
feb 07 2021 Blended learning
Veranderen volgens Rumi
Gepubliceerd in
Citaten: persoonlijke effectiviteit
feb 07 2021 Yesterday I was clever, so I wanted to change the world. Today I am wise, so I am changing myself. Tags:
Competenties volgens Jan Remmerswaal
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
feb 07 2021 Jan Remmerswaal beschrijft in zijn boek Begeleiden van groepen - groepsdynamica in praktijk het begrip 'competentie': Competenties nader gedefinieerdIn dit hoofdstuk wordt een competentie gedefinieerd als 'een cluster van vaardigheden, attitudes en onderliggende kenniselementen, dat iemand in staat stelt om die taken te verrichten die een belangrijk bestanddeel uitmaken van een functie, rol of verantwoordelijkheid' (naar Parry, 1998). Deze functies, rollen en/of verantwoordelijkheden kunnen direct zijn afgeleid uit de beroepspraktijk (en leiden tot beroepsspecifieke competenties), maar kunnen ook vanuit maatschappelijke of als academische eisen worden geformuleerd (en leiden tot meer algemene competenties, bijvoorbeeld burgerschapscompetenties).
Mensen zijn in meerdere of mindere mate competent, in meer of minder beroepssituaties. Hun competentie bestaat uit meerdere aspecten, die correleren met een enkele of meerdere situaties in de handelingspraktijk. - Integrativiteit. Competenties zijn een ondeelbaar cluster van vaardigheden, kennis, attitudes, eigenschappen en inzichten. - Duurzaamheid. Er is altijd sprake van een zekere duurzaamheid, terwijl competenties tegelijkertijd veranderlijk zijn in de tijd. - Handelingsgerichtheid. Competenties zijn verbonden met handelen, met activiteiten of taken. - Leerbaarheid. Er is leertijd nodig om competenties te verwerven en (verder) te ontwikkelen. - Onderlinge afhankelijkheid. De verschillende competenties staan in een bepaalde relatie tot elkaar, soms voorwaardelijk, noodzakelijk en soms onafhankelijk. Reactie toevoegen
Kwaliteitsborging en -verbetering van informatie-intensieve processen
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
feb 06 2021 Bovenstaande illustratie en onderstaande twee quotes, geven weer waar en hoe ik de wereld van Lean, informatiemanagement en performance support zie samen komen. In mijn blog zie je een verschuiving van een focus op informatiemanagement, naar Lean en de laatste tijd, met steeds meer aandacht voor leren. Deze verschuiving volgt mijn professionele ontwikkeling, waarbij ik voor mezelf alles zie samenkomen in het borgen en verbeteren van kwaliteit van informatie-intensieve processen. Het 'dingen doen' met informatie vraagt vooral om kennis, en verondersteld dus dat mensen weten wat ze moeten doen. Daar waar je vroeger het merendeel van alle kennis paraat had in je hoofd, lukt dat tegenwoordig niet meer. Wanneer de uitzondering de regel wordt, gaat het erom om mensen op de juiste momenten te voorzien van de juiste ondersteuning om hun werk goed te doen. Deze post wil ik gebruiken als een 'werk-in-uitvoering', plek om de combinatie van proces, informatie en leren verder uit te werken. Wordt dus vervolgd....
Kwaliteits volgens W. Edwards Deming
Gepubliceerd in
Citaten: kwaliteit
feb 06 2021 Quality comes not from inspection but from improvement of the process.
Requirements Engineering Fundamentals (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over softwareontwikkeling
feb 04 2021 Requirements Engineering Fundamentals Bij Bol.com | Managementboek
Effectief leren volgens Jos Fransen
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
feb 04 2021 Jos Fransen beschrijft in Keuzediagram (online) leerpraktijken een instrument voor het ontwerpen en uitvoeren van (online) activerend onderwijs, met als insteek te komen tot een effectief leerproces. In het keuzediagram gaat Fransen uit van de bovenstaande vijf fasen van een volwaardig leerproces: Er zijn drie vormen van leeractiviteiten te onderscheiden die binnen elk van de vijf fases van een volwaardig leerproces aan bod kunnen komen: (1) Individuele zelfstudie (leren van informatie); (2) Interactie via experts (leren van instructie en feedback); (3) Samenwerkend leren (leren van verschillende perspectieven). Een effectieve leerpraktijk met actieve betrokkenheid van studenten vraagt om een doordachte combinatie van deze drie vormen. Bij het maken van een keuze tussen synchrone en asynchrone activiteiten is het handig eerst de synchrone, en pas dan de asynchrone activiteiten te bepalen. Synchrone activiteiten hebben namelijk een bijzondere functie in het leerproces; zij bieden studenten de gelegenheid vragen te stellen en jou als docent om daarop direct te reageren en eventueel extra toelichting, voorbeelden en/of oefenopdrachten te geven. Daarbij zijn synchrone activiteiten van onschatbare waarde voor de groepsdynamiek en voor de persoonlijke motivatie van de student (en docent). Het keuzediagram (online) leerpraktijken brengt de bovengenoemde variabelen op overzichtelijke wijze bij elkaar en biedt zo een leidraad om de vorm, volgorde, timing en samenhang van alle leeractiviteiten te bepalen. Bron: Keuzediagram (online) leerpraktijken, Jos Fransen Tags:
Lean volgens Marcel van Assen
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
feb 03 2021 Lean als verbeterproces
Waarde (Value)• Definieer wat klantwaarde is en daarmee wat de klant als verspilling ziet Waardestroom (Valuestream)• Ontwikkel een VSM met de verschillende processtappen en analyseer waar waarde wordt gecreëerd Flow• Bepaal welke activiteiten waarde toevoegen of welke cruciaal zijn voor de bedrijfsfunctie Pull• Stroomlijn het primaire proces zodanig dat de vraag gebalanceerd is met de capaciteit Perfectie (Perfection)• Borg de verbeteringen 1. Bepaal klantwaarde (value).Onderzoek de eisen en wensen van klanten. Het nauwkeurig analyseren wat van waarde is voor de klant, leert ook wat de klant als verspilling beschouwt. Dit is het uitgangspunt voor het analyseren en optimaliseren van de waardestroom. 2. Bepaal de waardestroorn (value stream).Een waardestroom bevat in het ideale geval geen enkele niet-waardetoevoegende activiteit. Ontwikkel per productfamilie een beschrijving van de waardestroom (value-stream map) voor de huidige situatie. Onderzoek vervolgens welke activiteiten al dan niet waarde toevoegen. 3. Zorg dat activiteiten doorstromen (flow).Laat goederen en diensten door de processen stromen door niet-waardetoevoegende activiteiten en andere vormen van verspilling te elimineren. Wachtrijen, batchproductie en onnodig transport zijn belangrijke hindernissen omdat ze de doorlooptijd verlengen. Zorg voor orde en netheid. 4. Laat de klant producten of- diensten door het proces trekken (pull).
Synchroniseer de productie met de werkelijke vraag van de klant. De waardestroom moet reactief worden gemaakt om producten en diensten alleen te leveren als de klant die nodig heeft — niet eerder of later. Maak de be-sturing niet groter of complexer dan strikt noodzakelijk. De bekendste pull-besturingsmethoden zijn het two-bin-systeem en het kapban-systeem. 5 Optimaliseer het proces voortdurend (perfection).Streef naar perfectie door processen almaar te verbeteren met behulp van kaizen-events of kaizen-blitzes; Bron: Lean leiderschap - leidinggeven aan continu verbeteren, Marcel van F. Assen Tags:
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Spelvorm
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
feb 03 2021 SpelvormDefinitie ...
SpelvormenSpelvormen omvatten die werkvormen waarin door middel van een spelsituatie doelstellingen worden nagestreefd. Het gaat hierbij om een nabootsing van de werkelijkheid, waarbij studenten worden gestimuleerd om zich (mentaal) te begeven in conflict- of probleemsituaties en daarin proberen problemen op te lossen, beslissingen te nemen, keuzes te maken en daarbij een eigen houding en mening te bepalen.
Gefundeerd je best doen volgens W. Edwards Deming
Gepubliceerd in
Boeken over Lean Six Sigma
feb 02 2021 |
Meer artikelen...
|
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
You miss 100 percent of the shots you never take. Wayne Gretzky |
Goed werk Bij Bol.com | Managementboek
|