Het stenen tijdperk is niet geëindigd als gevolg van een gebrek aan stenen.
Michiel Groeneveld
Disruptief omdenken met Michiel Groeneveld
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
sept 15 2014 Het stenen tijdperk is niet geëindigd als gevolg van een gebrek aan stenen. Michiel Groeneveld Tags:
11 eigenschappen van processen volgens Ton Wentink
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
sept 15 2014 Volgens Ton Wentink hebben processen de volgende 11 eigenschappen:
Bron: Kwaliteitsmanagement, bedrijfsvoering en organisatieontwikkeling, Ton Wentink Reactie toevoegen
De functioneel beheerder en BiSL (boekentip)
Gepubliceerd in
Informatiemanagement
sept 15 2014 De functioneel beheerder en BiSL Bij Bol.com | Managementboek
Het venijn zit in de start volgens Ivan Toergenjev
Gepubliceerd in
Citaten: dromen, durven doen
sept 14 2014 Als we wachten tot het moment dat alles, werkelijk alles gereed is, zullen we nooit beginnen. Ivan Toergenjev Tags:
The Toyota Way (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over Lean Six Sigma
sept 14 2014 The Toyota Way Bij Bol.com | Managementboek | Amazon.nl
Hardlopen: schema halve marathon PWN Egmond / Groet
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
sept 13 2014 In een dappere bui heb ik mezelf ingeschreven voor de halve marathon van Egmond (11 januari 2014). Om mezelf optimaal voor te bereiden, wil ik het onderstaande schema gaan volgen:
Mijn 1e halve marathon gelopen. In ieder geval een PR neergezet: 01:50:51. Het was zeer winderig, maar gelukkig was de wind van opzij. Nu op naar de Groet uit Schoorl halve marathon. Deze is al snel op 8 februari 2015. Hieronder mijn trainingsschema tot de 8e.
Tags:
Systeemdenken volgens Peter Senge (10)
Gepubliceerd in
Citaten: systeemdenken
sept 13 2014 The systems perspective tells us that we must look beyond individual mistakes or bad luck to understand important problems. Peter Senge Tags:
Van functies naar processen volgens Ton Wentink
Gepubliceerd in
Management
sept 13 2014 In het boek Kwaliteitsmanagement, bedrijfsvoering en organisatieontwikkeling stelt Ton Wentink dat je een organisatie kan analyseren vanuit een functioneel perspectief en vanuit een procesperspectief:
In het functionele perspectief is het organogram het model voor de organisatie. De hulpbronnen worden toegewezen aan afdelingen. Functionele specialisatie en deskundigheid zijn de basis voor de vorming van afdelingen, die in een hiërarchie van macht, verantwoordelijkheid en rapportage zijn opgenomen. De meeste organisaties kennen een functionele verdeling van werkzaamheden en daarmee van verantwoordelijkheden en bevoegdheden. De functies geven de verschillende fasen van productie, distributie en van ondersteuning aan. Functies worden in afdelingen uitgevoerd. Zij vormen als het ware verticale kolommen. Kwaliteitsprogramma's richten zich dan vooral op de verbetering van de efficiency en de effectiviteit van specifieke functies. In tegenstelling hiermee richt de procesbenadering zich op de werkstromen. We zien een organisatie niet alleen als een systeem van functies, maar ook als een systeem van processen. Een proces is een stroom van activiteiten die plaatsvinden in de voortbrenging van output van producten en diensten. De input van productiemiddelen (materialen, informatie, faciliteiten, apparatuur en arbeid) wordt omgezet in output. Een proces kent een structuur voor actie. Een klant heeft met een onderneming of instelling te maken door zijn betrokkenheid bij bedrijfsprocessen: plaatsen van een order, ontvangen van goederen en diensten, verkrijgen van services, verrichten van betalingen, enzovoort. Processen vormen de structuur, waardoor een organisatie doet wat nodig is om voor klanten of afnemers (toegevoegde) waarde te creëren. Een 'goed' proces is klantgericht, voegt waarde toe, minimaliseert kosten en wordt begrepen door hen die er in werken. (...) Processen kunnen worden onderverdeeld in subprocessen, die op hun beurt uit activiteiten bestaan. In activiteiten worden handelingen verricht, die moeten bijdragen aan waardevermeerdering. Doorlichting van een proces maakt duidelijk WIE, WAT, WAAR, HOE in HOEVEEL TIJD doet. Knelpunten en problemen ten aanzien van efficiency in het gebruik en verbruik van hulpbronnen, kwaliteit (zich houden aan normen) en tijdigheid komen boven water door de activiteiten als uitgangspunt te nemen. In de analyse van de activiteiten worden oorzaken van suboptimale productiviteit en kwaliteit opgespoord. Activiteiten die geen waarde toevoegen, werken kostenverhogend en zijn onproductief. Op de scheidslijnen of interfaces tussen groepen of afdelingen is dikwijls sprake van productiviteitslekken en kwaliteitsverliezen. Processen zijn per defintie cross-functioneel: horizontale werkstromen (processen) lopen door dwars door de verticale functies (afdelingen). Bron: Kwaliteitsmanagement, bedrijfsvoering en organisatieontwikkeling, Ton Wentink
Experimenterend leven volgens Ralph Waldo Emerson
Gepubliceerd in
Citaten: dromen, durven doen
sept 12 2014 ll life is an experiment. The more experiments you make the better. Ralph Waldo Emerson Tags:
Doelgericht flexibel volgens Brian Tracy
Gepubliceerd in
Citaten: verandermanagement
sept 11 2014 Be clear about your goal but be flexible about the process of achieving it. Brian Tracy Tags: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Meer artikelen...
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
Wees zelf de verandering die je in de wereld wilt zien. Mahatma Ghandi |
|
Essentialism Bij Bol.com | Managementboek |