• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Bluff Your Way Into... 11 eigenschappen van processen volgens Ton Wentink
11 eigenschappen van processen volgens Ton Wentink

processen eigenschappen ton wentink kwaliteitsmanagement

Volgens Ton Wentink hebben processen de volgende 11 eigenschappen:

  1. Processen zijn aaneengeschakelde activiteiten die waarde moeten toevoegen.

  2. Er zijn aanwijsbare klanten waarop opeenvolgende activteiten zijn gericht; dit kunnen interne en/of externe klanten zijn.

  3. Processen gaan over grenzen van afdelingen en hiërarchische lagen heen; er zijn vele interfaces waar het fout kan gaan.

  4. Processen zijn meestal stukje-voor-stukje ontwikkeld zonder dat over een totaalontwerp is nagedacht.

  5. Er zijn duidelijke grenzen, zodat we weten wat wel en niet tot het proces behoort; er is sprake van procesbereik.

  6. Er zijn aanwijsbare relaties (interfaces) met andere processen.

  7. Processen zijn beschreven en gedocumenteerd met procedures en instructies.

  8. Er worden meetpunten vastgelegd om prestaties (productiviteit en kwaliteit) te meten.

  9. Er is een vastgelegde doorlooptijd.

  10. Op de een of andere manier is vastgelegd hoe veranderingen tot stand komen.

  11. Voor elk proces is er iemand verantwoordelijk voor de prestatie: de zogenaamde 'proceseigenaar'.

Bron: Kwaliteitsmanagement, bedrijfsvoering en organisatieontwikkeling, Ton Wentink

Laatst aangepast op vrijdag, 19 januari 2018 21:30  

We spend our time responding rationally to a world which we understand and recognize, but which no longer exists.

Eddie Obeng

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 138 gasten online
Artikelen

continu verbeteren dwayne johnson success succes

Banner
Banner

creative acts for curious people

Creative Acts for Curious People
How to Think, Create, and Lead in Unconventional Ways
Sarah Stein Greenberg

Bij Bol.com | Managementboek

 

Lean boekentips

Banner