• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Pragmatiek volgens John Wooden
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

Things turn out best for the people who make the best of the way things turn out.

John Wooden

Laatst aangepast op vrijdag, 14 november 2014 19:30  
Hardlopen: snelle kilometer
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

snelle kilometer hardlopen

Plan regelmatig een 'snelle kilometer' in om je kilometertijd te verbeteren. Een simpele aanpak hiervoor is door eerst goed warm te lopen door na een goede warming-up eerst 2 tot 3 kilometer te lopen in matig looptempo. Loop daarna een snelle kilometer. Hieronder staan ook nog een aantal onderdelen die je in je trainingsprogramma kunt opnemen om een snelle(re) kilometer te lopen:

  1. 10 maal lichte sprint: warmlopen met een duurloopje van ongeveer 20 minuten, maak vervolgens 10 keer een lichte sprint (niet voluit!), over een afstand van 100 meter. Neem tussendoor een paar minuten rust, denk aan 2 tot 3 minuten.

  2. Interval 400: intervaltraining van 10 x 400 meter (in een tempo sneller dan je in een wedstrijd over 5 km zou lopen); tussentijds 400 meter pauze (dribbelen).

  3. Lange interval: intervaltraining 7 x 800 meter (tempo = op of net boven je wedstrijdniveau van je 5 kilometer). Na iedere interval neem je een pauze van 2 tot 3 minuten (dribbelen).

Bron: Op jacht naar de kilometer




Laatst aangepast op zaterdag, 30 juni 2018 07:56  
Time management volgens Peter F. Drucker
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

Time is the scarcest resource and unless it is managed nothing else can be managed.

Peter Drucker

Laatst aangepast op vrijdag, 14 november 2014 19:17  
Basisboek Procesmanagement (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over management
E-mail Afdrukken

basisboek procesmanagement rienk stuive

Basisboek Procesmanagement
Rienk Stuive, e.a.

Bij Bol.com | Managementboek

 





Laatst aangepast op woensdag, 24 maart 2021 19:51  
Bekrachtigend leiderschap volgens John Maxwell
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

Leaders become great, not because of their power, but because of their ability to empower others.

John Maxwell

Laatst aangepast op vrijdag, 14 november 2014 19:14  
Processen binnen de NORA
Gepubliceerd in Informatiemanagement
E-mail Afdrukken

decompositie procesarchitectuur


Processen zorgen voor de voortbrenging van producten en diensten. De NORA bevat principes en richtlijnen voor de inrichting van processen die binnen overheidsorganisaties worden uitgevoerd of die in samenwerking tussen overheidspartijen worden uitgevoerd (ketenprocessen).

Binnen NORA wordt een proces gedefinieerd als een geordende reeks handelingen en oordelen door een mens of machine gericht op een bekend resultaat. Deze ordening kan strikter of vrijer zijn. In strikte ordeningen kunnen de processtappen bijvoorbeeld in een vaste tijdsvolgorde worden geplaatst. In andere situaties, zoals menselijke samenwerking of onderhandeling, is het proces a priori minder geordend. Het 'bekende resultaat' kan zijn een (bijdrage aan een) product of dienst aan een interne of externe klant.

Sommige processen kunnen met behulp van ICT geheel automatisch worden uitgevoerd. Aan dergelijke processen komen bijna geen mensenhanden meer te pas. Andere processen zijn moeilijk te automatiseren, zoals het uitvoeren van een medische keuring. In de praktijk zullen processen daarom deels door mensen en deels door computers worden uitgevoerd.

"Processen bestaan in hun eenvoudigste vorm uit elkaar opvolgende handelingen. ... Het resultaat van de afzonderlijke handeling is vooraf bekend. Door het clusteren van handelingen ontstaan processtappen. Door het bundelen van processtappen ontstaan werkprocessen. Op het hoogste niveau van afzonderlijke organisaties spreken we van bedrijfsprocessen. Wanneer (overheids)organisaties samenwerken, zouden we kunnen spreken van ketenprocessen. ... Door onderlinge services, helpen de organisaties elkaar om de eigen dienst beter te kunnen leveren. Het begrip 'ketenproces' dient dan ook terughoudend te worden toegepast.

  1. 'Ketenproces': geordende reeks services die door verschillende organisaties aan elkaar worden geleverd met als doel om via één organisatie een (combinatie van) dienst(en) te leveren aan een burger of een bedrijf.

  2. Bedrijfsproces: geordende reeks werkprocessen die binnen één organisatie wordt uitgevoerd met als doel om een (combinatie van) dienst(en) te leveren aan en burger, bedrijf of andere organisatie.

  3. Werkproces: een geordende reeks van processtappen die binnen één organisatorische eenheid binnen een organisatie wordt uitgevoerd met als doel een specifieke bijdrage (prestatie) te leveren aan een dienst die uiteindelijk zal worden geleverd aan een burger, een bedrijf of een andere organisatie.

  4. Processtap: een geordende reeks handelingen die ononderbroken wordt uitgevoerd door één mens of machine binnen één bedrijfsfunctie.

  5. Handeling: kleinst mogelijke eenheid van werk, uitgevoerd door één persoon of machine op één plek op één moment (eenheid van tijd, plaats en handeling).

Bij de uitvoering van processtappen kan onderscheid gemaakt worden naar de automatiseringsgraad ervan:
- De volledig geautomatiseerde stap, ondersteund met business process management software
- De stap wordt uitgevoerd door een mens, maar deze wordt daarbij ondersteund door software voor de afhandeling van casusssen of zaken (workflow)
- De volledig handmatige uitvoering.

Processen worden uitgevoerd door actoren (mens, machine) om een product of dienst te leveren.

Bron: NORA 2.0 - Nederlandse Overheid Referentie Architectuur, samenhang en samenwerking binnen de electronische overheid




 

Laatst aangepast op vrijdag, 17 november 2017 22:01  
Automatisch aanpassen rijhoogte in MS Excel
Gepubliceerd in Lifehacking
E-mail Afdrukken

automatisch aanpassen excel rijhoogte tekst

automatisch aanpassen rijhoogte excel

Wanneer je in Microsoft Excel (bijvoorbeeld bij het kopiëren van gegevens in Excel) een kolom breder, maakt past de rijhoogte zich niet automatisch aan, zodat je vaak veel witruimte hebt. Dit kun je handmatig oplossen door 'tussen'-de-rijen-te-klikken, maar er is ook een oplossing om de rijhoogte voor meerdere rijen tegelijk automatisch aan te passen.

(1) Selecteer de rijen die je in hoogte wilt laten aanpassen

(2) Ga naar tabblad Start

(3) Selecteer bij het menu-item 'Opmaak' de optie 'Rijhoogte AutoAanpassen'

Op een vergelijkbare manier kun je ook de kolombreedte automatisch laten aanpassen.

Laatst aangepast op woensdag, 10 januari 2018 20:26  
Omdenken met John Wooden
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

Be more concerned with your character than with your reputation. Your character is what you really are while your reputation is merely what others think you are.

John Wooden

Laatst aangepast op vrijdag, 14 november 2014 19:12  
Veranderen volgens Eddie Obeng
Gepubliceerd in Citaten
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

We spend our time responding rationally to a world which we understand and recognize, but which no longer exists.

Eddie Obeng

Laatst aangepast op vrijdag, 14 november 2014 19:11  
Archimate volgens GEMMA
Gepubliceerd in Informatiemanagement
E-mail Afdrukken

 

archimate open group structuur relaties gedrag informatie

Op High Level Architectuur (HLA) Architectuurbeschrijvingstaal een uitleg van de belangrijkste Archimate-concepten en het Archimate-metamodel:

archimate metamodel applicatieservice

 

Naam Beschrijving
Applicatiecomponent Een modulair, zelfstandig inzetbaar en vervangbaar deel van een systeem, dat zijn functionaliteit aanbiedt via goed gedefinieerde interfaces. Applicatiecomponenten stellen functionaliteit beschikbaar, die gebruikt wordt om de applicatiediensten mee te leveren. Een voorbeeld van een logisch applicatiecomponent is een ‘Zaakbeheer’ component
Applicatiefunctie Een samenhangende groep interne gedragingen van een applicatiecomponent. Via applicatiefuncties realiseert een applicatiecomponent applicatieservices. Een voorbeeld van een applicatiefunctie is de ‘Raadplegen zaakdocumenten’ functie.
Applicatieservice Een applicatieservice ontsluit functionaliteit naar afnemers van die functionaliteit. Een voorbeeld van een applicatieservice is de 'Aanmaken zaak' service.
Bedrijfsactor Een bedrijfsactor is een organisatorische eenheid die in staat is bepaald (actief) gedrag te vertonen.
Bedrijfsfunctie Een bedrijfsfunctie is een gedragselement dat gedrag groepeert op basis van een bepaalde verzameling criteria (zoals vereiste bedrijfsmiddelen en/of competenties).
Bedrijfsobject Een bedrijfsobject is een passief element dat vanuit bedrijfsperspectief relevantie heeft.
Bedrijfsproces Een bedrijfsproces is een gedragselement dat gedrag groepeert op basis van een volgordelijkheid van activiteiten en dat tot doel heeft een gedefinieerde verzameling producten of bedrijfsservices te produceren.
Bedrijfsrol Een bedrijfsrol is de verantwoordelijkheid voor specifiek gedrag waar een bedrijfsactor aan toegewezen kan worden.
Gegevensobject Een gegevensobject is een passief element dat geschikt is voor geautomatiseerde verwerking.
Handeling Kleinst mogelijke eenheid van werk, uitgevoerd door één persoon of machine op één plek op één moment.
Proces Een proces is een geordende reeks werkprocessen die binnen één organisatie wordt uitgevoerd met als doel om een (combinatie van) dienst(en) te leveren aan een burger, bedrijf of andere organisatie.
Processtap Een geordende reeks handelingen die ononderbroken wordt uitgevoerd door één mens of machine binnen één bedrijfsfunctie (eenheid van tijd, plaats en handelen).
Referentiecomponent Een modulair, zelfstandig inzetbaar en vervangbaar deel van een systeem, dat zijn functionaliteit aanbiedt via goed gedefinieerde interfaces. Applicatiecomponenten stellen functionaliteit beschikbaar, die gebruikt wordt om de applicatiediensten mee te leveren. Een voorbeeld van een logisch applicatiecomponent is een 'Zaakbeheer' component. Werkproces Een geordende reeks van processtappen die binnen één organisatorische eenheid binnen een organisatie wordt uitgevoerd met als doel een specifieke bijdrage (prestatie) te leveren aan een dienst die uiteindelijke zal worden geleverd aan een burger, een bedrijf of een andere organisatie.

Bron: High Level Architectuur (HLA) Architectuurbeschrijvingstaal

Bewaren

Laatst aangepast op maandag, 23 oktober 2017 13:04  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

Waar vertrouwen ontbreekt, is een poging het over de inhoud eens te worden bij voorbaat tot mislukken gedoemd.

Jan Peter Balkenende (in verklaring val kabinet Balkenende IV)

 

 

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 99 gasten online
Artikelen

continu verbeteren john hunter

Banner
Banner

lesson about brain lisa feldman barrett

Seven and a Half Lessons about the Brain
Lisa Feldman Barrett

Bij Bol.com

 

Lean boekentips

Banner