• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) volgens Tom Butler-Bowdon
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

mbti myers-briggs type indicator

MBTI myers-Briggs Type Indicator

De Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) is een test waarmee u iemands persoonlijkheidstype kunt meten. Hij bestaat sinds de jaren veertig. ... De ontstaansgeschiedenis van de test is vrij interessant. Het verhaal gaat dat Isabel Briggs tijdens een kerstvakantie met haar vriend, Clarence Myers, haar ouders bezocht. Hoewel haar ouders de jongeman aardig vonden, zei haar moeder Katherine dat hij anders was dan de rest van het gezin. Katherine raakte geboeid door het idee dat je mensen zou kunnen indelen naar persoonlijkheidstype. ... Later zette haar dochter (inmiddels Isabel Briggs Myers) haar werk voort.

(...)

Als u de feitelijke MBTI-test doet, die bestaat uit ja/nee-vragen, worden uw persoonlijkheidsvoorkeuren uitgedrukt in een vierletterige code, bijvoorbeeld ISTJ of ESFP. Hierna vindt u een samenvatting van de belangrijkste verschillen tussen de 16 types.

Manieren van waarnemen: sensing of intuiting

In Psychological types geeft Jung twee tegenovergestelde manieren waarop mensen naar de wereld kijken. Sommige mensen zien de realiteit alleen via hun vijf zintuigen (de observerende 'sensing' types). Anderen vertrouwen op hun onderbewuste, op een innerlijke bevestiging van wat echt of waar is. Dat zijn de 'intuïtieve' types. Mensen die vooral observeren worden in beslag genomen door wat er om hen heen gebeurt. Ze kijken alleen naar de feiten en vinden het minder interessant om zich met ideeën of abstracties bezig te houden. Intuïtieve mensen vertoeven graag in de onbekende wereld van ideeën en mogelijkheden en staan wantrouwig tegenover de fysieke realiteit. De manier van waarnemen die mensen het prettigst vinden en waar ze het meest op vertrouwen, gebruiken ze op jonge leeftijd en verfijnen ze in de loop van hun leven.

Manieren van oordelen: thinking of feeling

In termen van Jung en Briggs Meyers kiezen mensen een van de volgende twee manieren om tot een conclusie of oordeel te komen:

  • via 'thinking' (reflectie), volgens een logisch denkproces
  • via 'feeling' (op gevoel), waarbij ze nagaan wat het voor hen betekent
Mensen blijven trouw aan hun voorkeursmethode. Ze vertrouwen hun eigen manier het meest. Degenen die reflecteren vinden de gevoelstypes irrationeel en subjectief. Degenen die afgaan op hun gevoel vragen zich af hoe de 'thinking'-types in hemelsnaam objectief kunnen zijn over zaken die voor hen belangrijk zijn. Hoe kunnen ze zo afstandelijk of onpersoonlijk zijn?
Een kind dat een voorkeur heeft voor de gevoelsmatige aanpak zal waarschijnlijk goed op het relationele vlak uit de voeten kunnen. Het meer reflectieve kind zal beter zijn in het verzamelen, gebruiken en organiseren van feiten en ideeën.
De vier voorkeuren
De vier manieren Sensing (S), Intuition (N), Thining (T) en Feeling (F) vormen de vier basisvoorkeuren voor bepaalde waarden en normen, behoeftes, gewoontes en karakteristieken. Deze zijn:
  • ST Sensing en Thinking
  • SF Sensing en Feeling
  • NF Intuition en Feeling
  • NT Intuition en Thinking
ST-mensen werken graag alleen op basis van feiten die overeenstemmen met hun zintuiglijke waarneming, die kloppen met wat ze zien, horen, voelen, ruiken, proeven. Ze zijn praktisch ingesteld en komen het meest tot hun recht in banen waar zakelijke analyse belangrijk is, bijvoorbeeld als chirurg, rechter of advocaat, accountant of iemand die met machines werkt.
SF-mensen vertrouwen ook op hun zintuigen, maar hun conclusies zijn meer gebaseerd op hun gevoel ten aanzien van feiten dan op een zakelijke analyse ervan. Het zijn 'mensen-mensen' die werken in beroepen waarin ze hun persoonlijke aandacht kwijt kunnen, bijvoorbeeld als verpleegkundige, docent, sociaal werker, verkoper en andere beroepen waarin je 'service-met-een-glimlach' verleent.
NF-mensen zijn ook warm en vriendelijk. Ze richten zich echter niet zozeer op de situatie maar op de feiten, maar zijn meer geïnteresseerd in hoe dingen verbeterd kunnen worden en wat er in de toekomst mogelijk is. Ze houden van werk dat hun communicatieve gave combineert met hun behoefte om dingen te verbeteren. Bijvoorbeeld docent op hoog niveau, priester, marketing- en reclamemedewerker, adviseur, psycholoog, schrijver en onderzoeker.
NT-mensen zijn ook gericht op mogelijkheden, maar zetten hun rationele, analytische vermogens in om resultaten te bereiken. Ze zijn veel te vinden in beroepen waar slimme oplossingen voor problemen noodzakelijk zijn, met name in de typische betavakken zoals de wetenschap, computers, wiskunde en financiën.
Extravert en introvert
Uw voorkeur voor extraversie (vooral op de buitenwereld gericht zijn) of introversie (meer belangstelling voor de binnenwereld van ideeën) staat los van uw voorkeuren voor 'sensing, thinking, intituition en feeling'. U kunt bijvoorbeeld een extravert NT-type zijn (een ENT), of een introvert 'sensing' gevoelstype (een ISF). De beginletter van uw vierletterige code, E of I, geeft uw voorkeur voor introversie of extraversie aan.
Dominante processen en hulpprocessen
Hoewel we allemaal meer dan een voorkeur hebben, zal er altijd eentje domineren. Neem bijvoorbeeld een NT-type dat zowel een voorkeur heeft voor Intuition als voor Thinking. Als reflectie zo iemand toch het meeste aanspreekt, wordt dat zijn dominante proces. Intuïtief kan zo iemand iets oké vinden, maar dat moet dan wel bevestigd worden met objectieve feiten. Thinking is een oordeelsproces. Het laatste element in het type van deze persoon is dan ook 'Judgement'. Hij is een ENTJ. De andere eindletter is de P van Perception. Dit duidt op een grote behoefte aan dingen beter willen begrijpen.
Dat we een dominant proces nodig hebben om 'onze ik' in balans te brengen, is volkomen begrijpelijk. Jung ging echter nog verder. Volgens hem heeft iedereen ook een 'hulpproces'. Introverte mensen hebben bijvoorbeeld extraversie als hulp zodat ze nodig 'een naar buiten gezicht' kunnen opzetten. Extraverte mensen gebruiken introversie om voor hun innerlijke zelf te zorgen. Voor beide geldt dat wie zijn hulpproces weinig gebruikt, erg eenzijdig leeft en daar in zijn leven ook last van zal hebben. In onze extravert-georiënteerde maatschappij is volgens Briggs Meyers de straf voor introverte mensen die hun hulpproces niet ontwikkelen groter dan voor extraverte mensen die hun innerlijk verwaarlozen.
Het doel van persoonlijkheidstyperingen is onze waarneming en onze manier van oordelen, beide geassisteerd door de hulpprocessen, te versterken. Briggs Myers merkt op: "Perception zonder te oordelen is karakterloos en laf. Judgement zonder waar te nemen is blind. Introversie zonder enige extraversie is onpraktisch. Extraversie zonder introversie is oppervlakkig."
Laatst aangepast op maandag, 23 december 2019 08:20  
The Learning & development book (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

learning development tricia emerson mary stewart

The Learning & Development Book
Change the Way You Think About L & D
Tricia Emerson, Mary Stewart

Bij Bol.com

Laatst aangepast op maandag, 23 december 2019 21:06  
Altruïstisch aardig zijn volgens Tariq Ramadan
Gepubliceerd in Citaten: motivatie
E-mail Afdrukken

citaat

To be kind is good. To be kind without expecting anything in return is better.

Tariq Ramadan

Laatst aangepast op zondag, 22 december 2019 17:42  
Nut & noodzaak van een procesgerichte aanpak volgens Peter Matthijssen
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

proces process stroomschema flow chart

Peter Matthijssen beschrijft in het artikel "Lean Six Sigma voor niet-industriële organisaties" het nut en de noodzaak van het kijken met een procesbril binnen administratieve omgevingen:

lean administratieve processen peter matthijssen

Een procesgerichte aanpak

Kenmerken voor de Lean-technieken is de procesgerichte aanpak. Het proces, van klant tot klant, staat centraal. Dit betekent dat niet elke afdeling haar eigen processen heeft; het gaat juist om het integrale beeld, over afdelingen heen. We hebben al gesteld dat processen in de industrie zichtbaar zijn en hierdoor ook eenvoudiger te managen en te verbeteren: volg de productielijn en je volgt het proces. Doorlooptijden zijn hierbij eenvoudig te meten; voorraden zijn zichtbaar in de vorm van (half)fabrikaten en kwaliteit is zichtbaar aan krasjes op de lak. Allemaal heel tastbaar. Het proces is de logische manier van denken in deze organisatie.

Hoe anders is het voor administratieve processen. Deze processen lopen via tal van (informatie)kanalen via systemen, papier, mensen, afdelingen en nog meer systemen door de organisatie. Het proces biedt eigenlijk amper handvatten. Mensen denken veel meer in afdelingen en systemen. Het proces is onzichtbaar. Om in een administratieve omgeving succesvol de Lean-technieken in te zetten, moeten we de zichtbaarheid van de processen vergroten.

Medewerkers moeten leren door een procesbril naar hun organisatie te kijken. Wanneer processen, over afdelingen, systemen en kanalen heen, inzichtelijk gemaakt worden, ontstaat deze nieuwe kijk op de zaak. Onze ervaring is dat alleen al het verschaffen van dit inzicht een enorm effect kan hebben.

(...)

Vanuit het proces worden knelpunten, verspillingen en frustraties opeens zichtbaar en communiceerbaar. Dat is een heel sterk punt! Ook de klant is in beeld. Verspillingen leiden bovendien tot onnodige kosten - een doorn in het oog van het management. De Lean-oplossingen vinden hiermee als vanzelf hun weg in de organisatie.

Bron: Lean Six Sigma voor niet-industriële organisaties, Peter Matthijssen (in: Informatie, maart 2011)

 

Laatst aangepast op zaterdag, 21 december 2019 08:17  
Dé oorzaak van klimaatproblemen volgens Gus Speth
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

The top environmental problems are selfishness greed and apathy… and to deal with those we need a spiritual and cultural transformation – and we scientists don’t know how to do that.

Gus Speth

 

Laatst aangepast op zondag, 22 december 2019 17:41  
Leren volgens Jaap van 't Hek en Leike Oss
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

leren learn

Jaap van 't Hek en Leike Oss beschrijven in hun boek Onveranderbaarheid van organisaties wat zij verstaan onder leren in het algemeen en binnen organisaties in het bijzonder:

jaap hek leike oss onveranderbaarheid organisaties leren

De geleerde organisatie: het cognitieve aspect van robuustheid

... Onder cognitie verstaan we het vermogen tot verwerken van informatie en het geheel van kennis, inzichten en vaardigheden dat daaruit voortkomt.

(...)

Leren is het proces waarin we ons een vaardigheid eigen maken door te oefenen, met vallen en opstaan.

(...)

Leren is datgene wat geheugen actualiseert, verdiept en versterkt. Natuurlijk is leren ook de eigenschap waarmee je kennis vernieuwt en jezelf of de organisatie verandert. ... Met het feit dat leren die twee kanten heeft, het vermogen om wat je weet te verdiepen en om nieuwe dingen te leren, kunnen we laten zien hoe onveranderbaarheid onderdeel is van organisaties. Leren van nieuwe dingen is makkelijker dan het afleren van wat al geleerd is. Iedereen die in een bepaalde sport een bepaalde beweging niet goed heeft aangeleerd, weet hoe moeilijk het is die weer af te leren of te vervangen door een betere. ... Wat eenmaal geleerd is, leer je niet zomaar weer af. Probeer maar eens om niet meer te kunnen fietsen, of om de tafel van zeven af te leren. Tegelijkertijd versterkt en verdiept iedere handeling die met die kennis te maken heeft de vaardigheid of het vasthouden van het geleerde.

Datzelfde geldt voor organisaties: organisaties kunnen nieuwe dingen leren, maar elke handeling die te maken heeft met wat al geleerd is, versterkt en verdiept die vaardigheid of kennis van de groep of organisatie. Zo ontstaan ingesleten werkelijkheidsbeelden die met iedere activiteit versterkt worden, en verder ingesleten raken.

Leren: de dynamische kant

Leren is het proces waarmee mensen kennis creëren uit informatie uit hun omgeving. Dat kan door kennisoverdracht: mensen kunnen actief leren door bijvoorbeeld een cursus te volgen of een boek te lezen. Leren kan natuurlijk ook door net zolang te oefenen tot je iets kan. Eindeloos met een voetbal op een garagedeur oefenen tot je de bal met grote precisie steeds in de rechterbovenhoek krult bijvoorbeeld. Maar kennis wordt in een sociale setting als een organisatie meestal niet alleen individueel, maar vooral in interactie met elkaar gecreëerd.

(...)

Vaardigheid en bekwaamheid

Leren betreft voor een deel het handelen en de vaardigheden die daarvoor nodig zijn. Als je een kleermaker vraagt waarom hij precies doet wat hij doet, is er een grote kans dat hij heel belangrijke overwegingen vergeet te vertellen, omdat hij zich wel bewust is van de routine, maar niet van de precieze, daaronder liggende afwegingen. En de ervaren automobilist kan, terwijl hij feilloos rijdt, ook nog talloze andere dingen doen. Maar als je heb vraagt een beginner te leren rijden, is hij waarschijnlijk niet in staat om systematisch uit te leggen wat je eigenlijk doet als je autorijdt.

Een veel gehanteerd model waar we de bron niet van hebben kunnen achterhalen beschrijft hoe het aanleren van vaardigheden in fasen verloopt:

(1) In eerste instantie zijn mensen onbewust onbekwaam: ze weten niet dat ze een bepaalde vaardigheid nog niet onder de knie hebben. Dat is op zichzelf niet erg, de vaardigheid is niet nodig. Wat niet weet, dat niet deert, in dit geval.

(2) Al lerend worden mensen bewust onbekwaam: ze weten dat ze een bepaalde vaardigheid nog niet onder de knie hebben. In deze fase ontstaat het bewustzijn van het tekort en is er nog geen vermogen dit tekort op te lossen. En dat maakt dat veel fout gaat, omdat we proberen het anders te doen, maar dat nog niet kunnen.

(3) In de derde fase worden mensen bewust bekwaam: door oefening leren mensen de vaardigheid en worden er bekwaam in. Ze zijn nog wel bewust bekwaam; het is nog nodig om bewust te handelen. De aandacht voor het nieuwe gedrag vraagt veel concentratie.

(4) In de vierde fase zijn mensen onbewust bekwaam: de vaardigheid is zo vanzelfsprekend geworden dat bij de toepassing niet meer nagedacht hoeft te worden. Het gaat nu 'van nature'.

(...)

Kennis

Leren leidt tot verschillende soorten kennis. Lam (2004) onderscheidt individuele en collectieve kennis enerzijds en impliciete en expliciete kennis anderzijds.

Individuele kennis kan onafhankelijk van de context worden toegepast op vraagstukken die zich voordoen aan het individu. Als een individu vertrekt in een organisatie neemt hij zijn individuele kennis mee en kan die elders toepassen.

Collectieve kennis hangt samen met de wijze waarop kennis zich ontwikkelt en verspreidt in een gemeenschap of in gemeenschappen. Deze kennis is geaccumuleerd in interactie en wordt opgeslagen in procedures, routines, gewoonten en normen die gebruikt worden. Deze kennis is 'eigendom' van de gemeenschap die haar gebruikt.

Expliciete kennis is kennis die via een formele, systematische taal kan worden overgebracht op anderen. In dit voorbeeld over autorijden gaat het om kennis over verkeersregels, over hoe de auto werkt en over hoe je de verkeersregels toepast terwijl je autorijdt. Dit is in informatie die bijvoorbeeld een lesinstructeur aan je kan overbrengen en die je kunt reproduceren.

Impliciete kennis is de kennis die iemand opdoet over het handelen in een specifieke context en is moeilijk los van die context over te dragen. Zo zal de kleermaker in Turkije of India zich anders gedragen dan in Nederland, niet zozeer in het bedienen van de naaimachine, maar wel in het vertalen van klantwensen en de lokale mores van het vak. Waarin impliciete kennis van een automobilist in Turkije of India weinig verschilt van die van een automobilist in Nederland, laat zich makkelijk raden. Impliciete kennis zijn de regels die je leert in interactie met je omgeving en die nader invulling geven aan je bekwaamheid.

Zie ook: Belangrijke onderwijskundige begrippen - Vierfasenleermodel ('bewust bekwaamwordingsproces')

Bron: Onveranderbaarheid van organisaties, Jaap van 't Hek & Leike Oss

Tags:
Laatst aangepast op maandag, 25 mei 2020 19:27  
Veranderen volgens Leike van Oss & Jaap van 't Hek
Gepubliceerd in Management
E-mail Afdrukken

drie getal

Volgens Leike Oss en Jaap van 't Hek spelen bij veranderingen drie werelden een rol:

leike oss jaap hek ononmkeerbaar

Drie werelden

In tijden van verandering kun je in organisaties twee werelden zien: de wereld van het Werkelijke en van het Wenselijke. De wereld van het Werkelijke is de wereld van de werkpraktijk; de wereld waarin het werk gerealiseerd wordt en waarin het handelen centraal staat. De wereld van het wenselijke is de wereld waar de geplande verandering zich bevindt. Het is de wereld van het idee, de ambitie en het vergezicht. Beide werelden hebben hun eigen gezichtspunten en logica. Daarom is er in verandering een derde wereld nodig die beide werelden verbindt: de wereld van het Mogelijke.

Bron: Onomkeerbaar, Leike Oss & Jaap van 't Hek

Laatst aangepast op dinsdag, 21 juli 2020 20:36  
Omdenkend luisteren volgens Thuli Madonsela
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

I need to listen well so that I hear what is not said.

Thuli Madonsela

Laatst aangepast op vrijdag, 20 december 2019 17:37  
Management volgens Peter R. Scholtes
Gepubliceerd in Citaten: management
E-mail Afdrukken

citaat

Managers must see themselves as experimenters who lead learning, not dictators who impose control.

Peter R. Scholtes

Laatst aangepast op woensdag, 18 december 2019 10:17  
PDCA-cirkel volgens Kees Tillema
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

pdca deming cirkel

Kees Tillema beschrijft in zijn boek Technieken voor procesverbetering de Deming-cirkel:

processen proces activiteit doel resultaat

De Deming-cirkel gaat uit van het volgende:

  1. PLAN: plan activiteiten voordat je start. Geef aan wat de beoogde resultaten zijn en welke middelen er benodigd zijn.

  2. DO: voer activiteiten uit conform planning

  3. CHECK: verifieer periodiek of planning en realisatie nog overeenstemmen;

  4. ACT: onderneem actie, grijp in indien planning en realisatie niet overeenstemmen en maak een plan voor deze acties.

Bron: Technieken voor procesverbetering, Kees Tillema

Laatst aangepast op woensdag, 18 december 2019 08:29  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

Sometimes it is not enough to do our best; we must do what is required.

Winston Churchill

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 171 gasten online
Artikelen

als je doet wat je deed, krijg je wat je altijd kreeg

Banner
Banner

getting things done when you are not in charge bellman

Getting Things Done When You Are Not In Charge
Geoffrey M. Bellman

Bij Bol.com

Lean boekentips

Banner