• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Perceptionele denkfouten volgens Edward de Bono
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

Studies have shown that 90% of error in thinking is due to error in perception. If you can change your perception, you can change your emotion and this can lead to new ideas.

Edward de Bono

Laatst aangepast op zaterdag, 11 april 2020 14:08  
Leren als gedragsverandering volgens Jan Willem van de Boogert
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

leren learn

Jan Willem van den Boogert beschrijft in zijn boek Praktijkgericht opleiden - al doende leren in de beroepspraktijk hoe hij leren ziet als gedragsverandering:

praktijkgericht opleiden jan willem boogert leren beroepspraktijk

Leren als gedragsverandering

De onderwijspsychologen Boekaerts en Simmons (1993) hanteren als definitie van leren: 'Leren is een complex proces dat zich manifesteert als een relatief stabiele verandering in iemands gedrag.'.

Als we daarbij beschouwen dat 'gedrag' te verdelen is in extern gedrag (zichtbaar voor anderen) en intern gedrag (innerlijke ervaring/denken/voelen) kunnen we 'leren' soms wel en soms niet uit het gedrag van iemand opmaken. Bijvoorbeeld: iemand heeft geleerd en dit leren bestond uit zijn mening veranderen. Iemand leert (in gedachten) andere mogelijkheden kennen om een probleem te zien (een andere kijk, een ander perspectief) of ander gedrag te vertonen. Het leerresultaat is pas zichtbaar voor anderen wanneer dit gedrag naar buiten komt.

(...)

Voor een opleider is het belangrijk om een lerende te bewegen te zeggen wat hij denkt, of te laten demonstreren wat hij heeft begrepen. Door hem te bevragen, te stimuleren iets te doen of te laten zien wordt zichtbaar dat er geleerd is, en wat er in het gedrag veranderd is. Bovendien stimuleert zo'n dialoog het leerproces. Het verwoorden, demonstreren of op andere wijze uitdrukken wat je hebt geleerd, werkt namelijk verdiepend. Als blijkt dat het externe gedrag klopt met het interne gedrag, kun je zeggen dat het externe gedrag bevestigendwerkt. Ook kunnen het externe gedrag en de reflectie daarop corrigerend werken. Voor het geval datgene wat (intern) is geleerd (extern) niet of onvoldoende blijkt te werken.

Bron: Praktijkgericht opleiden - al doende leren in de beroepspraktijk, Jan Willem van den Boogert

Tags:
Laatst aangepast op zondag, 19 april 2020 12:55  
Kwaliteits(top)management volgens W. Edwards Deming
Gepubliceerd in Citaten: kwaliteit
E-mail Afdrukken

citaat

Quality is determined by the top management. It cannot be delegated.

W. Edwards Deming

Laatst aangepast op zaterdag, 11 april 2020 14:07  
Leiderschap volgens Simon Sinek
Gepubliceerd in Citaten: leiderschap
E-mail Afdrukken

citaat

A leader is the one who speaks last and acts first.

Simon Sinek

Laatst aangepast op zaterdag, 11 april 2020 14:05  
9 Kenmerken van goede requirements volgens IBM
Gepubliceerd in Informatiemanagement
E-mail Afdrukken

9 number negen

In de whitepaper "Ten steps to better requirements management" van Dominic Tavassoli (IBM) wordt gesteld dat de impact van slecht geformuleerde requirements verwoesten kan zijn: "(I)t can have a domino effect that leads to time-consuming rework, inadequate deliveries and budget overruns." en worden de onderstaande 9 kenmerken genoemd van goede requirements:

  1. Correct (correct): technisch en juridisch mogelijk

  2. Volledig (complete): express a whole idea

  3. Duidelijk (clear): eenduidig en helder

  4. Consistent (niet conflicterend)

  5. Verifieerbaar (verificable): het is mogelijk vast te stellen óf de oplossing voldoet aan de gesteld eisen

  6. Traceerbaar (traceable): uniek identificeerbaar en herleidbaar

  7. Haalbaar (feasible): realiseerbaar binnen tijd en budget

  8. Modulair (modular): aanpasbaar zonder drastische gevolgen (excessive impact)

  9. Ontwerp-onafhankelijk (design-independent): beperken zich tot het 'wat' (en gaan dus niet over het 'hoe').

Bron: Ten steps to better requirements management, Requirements Management Whitepaper, Dominic Tavassoli (Juni 2009, IBM)

 

Laatst aangepast op maandag, 13 april 2020 10:16  
(Mis)management volgens John Seddon
Gepubliceerd in Citaten: management
E-mail Afdrukken

citaat

Our 'normal' ideas about the design and management of work are seriously flawed.

John Seddon

Laatst aangepast op zaterdag, 11 april 2020 14:05  
Steady work (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

steady work karen gaudet emily adams

Steady Work (boekentip)
Karen Gaudet & Emily Adams

Bij Bol.com

 

Laatst aangepast op zaterdag, 25 april 2020 19:16  
First principles of instruction (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

first principles instruction david merrill

First Principles of Instruction
Identifying and Designing Effective, Efficient, and Engaging Instruction
M. David Merrill

Bij Bol.com


 

Laatst aangepast op zaterdag, 04 september 2021 12:48  
7 stappen naar succes volgens John C. Maxwell
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

7 cognitieve activiteiten

Volgens John C. Maxwell zijn er zeven stappen naar succes:

1. Make a commitment to grow daily

2. Value the process more than events.

3. Don't wait for inspiration

4. Be willing to sacrifice pleasure for opportunity

5. Dream big

6. Plan your priorities

7. Give up to go up

Bron: Seven steps to success, John C. Maxwell

 

 

 

Laatst aangepast op zondag, 12 april 2020 16:10  
Omdenken met Mike Elias
Gepubliceerd in Citaten: management
E-mail Afdrukken

citaat

Don’t attribute to stupidity what can be explained by incentives.

Mike Elias

Laatst aangepast op zaterdag, 11 april 2020 14:04  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

The test of first-rate intelligence is the ability to hold two opposing ideas in the mind at the same time and still retain the ability to function.

F. Scott Fitzgerald

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 111 gasten online
Artikelen

visie eind dag bill o'brien

Banner
Banner

altijd scherp manage energie tijd performance schwartz loehr jim tony

Altijd scherp
Manage je energie, niet je tijd: Het geheim van high performance
Jim Loehr, Tony Schwartz

Bij Bol.com | Managementboek

Lean boekentips

Banner