De betekenisformule
Praktijkboek groeien met purpose
Pieter van Osch
Bij Bol.com | Managementboek
De betekenisformule (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over verandermanagement
dec 03 2020
Omdenken met Henry David Thoreau
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
dec 03 2020 Every generation laughs at the old fashions but religiously follows the new.
Mastering Articulate Storyline (boekentip)
Gepubliceerd in
Management
dec 02 2020 Mastering Articulate Storyline Bij Bol.com Reactie toevoegen
Dialectisch veranderen met Octavio Paz
Gepubliceerd in
Citaten: verandermanagement
dec 02 2020 Wisdom lies neither in fixity nor in change, but in the dialectic between the two. Tags:
Kwaliteit volgens Assegaff & Kottenhagen
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
dec 01 2020 N. Assegaff en J.P. Kottenhagen beschrijven in hun boek Kwaliteitsaudit als instrument om te verbeteren de onderlinge samenhang tussen de belangrijkste kwaliteitsbegrippen: Er is een duidelijke samenhang tussen de begrippen kwaliteitszorg, kwaliteitssysteem, kwaliteitsbeleid en kwaliteit. Deze samenhang wordt in bovenstaande afbeelding weergegeven. Kwaliteitszorg Kwaliteitszorg, ook wel Quality Management genoemd, wordt gedefinieerd als (bron: NEN-ISO 8402): "Alle activiteiten van de totale managementfunctie die het kwaliteitsbeleid, de doelstellingen en de verantwoordelijkheden vaststelt en deze implementeert met middelen als kwaliteitsplanning, kwaliteitsbeheersing, kwaliteitsborging en kwaliteitsverbetering binnen het kwaliteitssysteem. Het 'managen' van kwaliteit (kwaliteitszorg) heeft te maken met, en is gericht op, alle managementaspecten van een organisatie. (...) Kwaliteitssysteem 'Het kwaliteitssysteem omvat de organisatiestructuur, procedures, processen en middelen die nodig zijn voor het implementeren van kwaliteitszorg. Als het systeem is vastgelegd, bijvoorbeeld in een kwaliteitshandboek of een kwaliteitsplan, ontstaat een formeel kwaliteitssysteem. Het op schrift vastgelegde kwaliteitssysteem kan worden getoetst aan de basisnormen van de ISO 9000-serie. (...) Kwaliteitssystemen worden ook gezien als middel tot het waarborgen van de kwaliteit. In veel gevallen spreekt men dan ook wel over 'kwaliteitsborgingssystemen' of 'kwaliteitsborging'. Kwaliteitsbeleid Het kwaliteitsbeleid is als volgt gedefinieerd (bron: NEN-ISO 8402): 'Het kwaliteitsbeleid zijn de overkoepelende intenties en de koers van een organisatie met betrekking tot kwaliteit, zoals deze formeel door de hoogste leiding tot uitdrukking zijn gebracht.' Volgens deze definitie moet het management/de directie het kwaliteitsbeleid ontwikkelen en vaststellen. Het kwaliteitsbeleid moet gebaseerd zijn op de operationele doelstellingen of op het jaarplan en aansluiten bij het algemene beleid van de moederorganisatie. (...) Kwaliteit Iedereen zal het er over eens zijn dat goede kwaliteit wenselijk is. Maar wat verstaat men hier eigenlijk onder? (...) De NEN-ISO 8402 hanteert voor het begrip kwaliteit de volgende definitie: 'Het geheel van kenmerken van een entiteit (hetgeen wat afzonderlijk kan worden beschreven) dat betrekking heeft op het vermogen van die entiteit om kenbaar gemaakte en vanzelfsprekende behoeften te bevredigen. In de praktijk wordt als definitie voor het begrip kwaliteit vaak de eenvoudige definitie 'het voldoen aan gestelde eisen' gebruikt. Kwaliteitsborging Kwaliteitsborging, ook wel Quality Assurance genoemd, wordt gedefinieerd als (bron: NEN-ISO 8402): 'Alle geplande en systematische activiteiten, geïmplementeerd binnen het kader van het kwaliteitssysteem en waar nodig aangetoond, om in voldoende mate vertrouwen te geven dat een entiteit (hetgeen afzonderlijk kan worden beschreven en beschouwd) aan kwaliteitseisen zal voldoen.' Kwaliteitsborging betekent dus in het kort: het aantoonbaar beheerst werken. (...) Kwaliteitsaudit Een kwaliteitsaudit wordt gedefinieerd als (bron: NEN-ISO 8402): 'Een systematisch en onafhankelijk onderzoek om te bepalen of activiteiten op het gebied van kwaliteit en daarmee samenhangende resultaten overeenstemmen met de geplande maatregelen en of deze maatregelen op doeltreffende wijze zijn geïmplementeerd en geschikt zijn voor het bereiken van de doelstellingen. Bron: Kwaliteitsaudit als instrument om te verbeteren, N. Assegaff & J.P. Kottenhagen Tags:
De trainingsachtbaan (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over persoonlijke effectiviteit
dec 01 2020 De Trainingsachtbaan Bij Bol.com | Managementboek
Veranderen volgens Aesop
Gepubliceerd in
Citaten: verandermanagement
dec 01 2020
Learn to think in systems (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over verandermanagement
nov 30 2020 Learn to Think in Systems
Sturen op vertrouwen: de trust rules van KPMG
Gepubliceerd in
Management
nov 30 2020 KPMG heeft negen zgn. trust rules gedefinieerd, als uitgangspunten voor een betere balans tussen regels en vertrouwen. De trust rules zijn regels om te kunnen vertrouwen met als doel te komen tot een situatie waarin ‘trust rules’, met andere woorden een situatie waarin vertrouwen regeert.
Gekookte kikker metafoor
Gepubliceerd in
Management
nov 30 2020 Het is geen leuk idee - en dit stukje is dan ook niet bedoeld als aanmoediging om het eens uit te proberen - maar het schijnt dat als een kikker in een pan kokend water terechtkomt, hij er onmiddellijk weer uitspringt. Hij heeft misschien wat pijn aan zijn poten, maar de schade blijft beperkt. Als een kikker zich echter in een pan water bevindt dat langzaam aan de kook raakt, maakt hij die levensreddende sprong niet. Aanvankelijk heeft hij dan kennelijk geen hinder van de warmte, en als het water hem te heet wordt rond de voeten, is hij niet meer in staat weg te komen. De kikker wordt zo het slachtoffer van de geleidelijkheid waarmee zijn situatie verslechtert. Bron: Voor de verandering, een praktische inleiding in de agogische theorie, Joep Brinkman |
Meer artikelen...
|
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
We cannot solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them. Albert Einstein |
The Element Bij Managementboek.nl | Bol.com |