• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
7 verspillingen volgens Ad van der Hulst
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

Mooie 'Pecha kucha' van Ad van der Hulst over de 7 verspillingen binnen Lean.

 

Laatst aangepast op zondag, 08 november 2020 16:47  
Kwaliteit volgens Haist en Fromm
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

behoeften eisen wensen verwachtingen kwaliteit

Fritz Haist en Hansjörg Fromm beschrijven in hun boek Kwaliteit in de onderneming het begrip kwaliteit als volgt:

kwaliteit klant eisen

Volgens de definitie voor kwaliteit: 'Overeenstemming met de eisen van de klant' is de markt waarin we onze producten en diensten willen afzetten het uitgangspunt voor alle kwaliteitsinspanningen. De klanten, en niet wij, bepalen wat we onder kwaliteit moeten verstaan. Voor veel ondernemingen zijn reeds ernstige problemen ontstaan doordat ze een andere opvatting over kwaliteit hadden dan hun klanten. Ze hadden een bepaalde kwaliteit voor ogen en produceerden daarentegen alleszins hoogwaardige producten, doch waren daarbij aan de eisen van de markt voorbijgegaan.

(...)

We moeten dicht bij onze klanten gaan staan, hun problemen leren kennen, hun verwachtingen en wensen begrijpen en hun voorstellen en ideeën in onze overwegingen betrekken. Elk idee, zelfs elke klacht, kan voor ons aanleiding zijn een product of een door ons aangeboden dienst te verbeteren. We moeten beseffen hoe afhankelijk we zijn van onze klanten, en we moeten hun tevredenheid tot ons hoogste doel verheffen.

(...)

Om producten en diensten door de klanten geaccepteerd te krijgen en op de markt succes te hebben, is het noodzakelijk reeds voor het plannen, ontwerpen, ontwikkelen en vervaardigen van een product na te gaan welke eisen de klanten aan het product stellen.

De eisen beschrijven ons product vanuit het gezichtspunt van de klant. Zij worden afgeleid uit en vormen de concretisering van de behoeften, wensen en verwachtingen van de klanten van gisteren, vandaag en morgen. Hoe zorgvuldiger en completer de eisen van de klanten daarin zijn vastgelegd, des te groter is de kans dat het toekomstige product door de markt wordt geaccepteerd en de klanten tevreden stelt.

Er moet aan de volgende voorwaarden zijn voldaan:

- Eisen moeten compleet zijn, dat wil zeggen zij moeten het volledige spectrum van kwaliteitseigenschappen bevatten en behalve de technische eigenschappen als functionaliteit, betrouwbaarheid en onderhoudsmogelijkheid ook rekening houden met economische aspecten als productie- en levertijden, kosten, prijzen enz.

- Eisen moeten eenduidig zijn, dat wil zeggen duidelijk geformuleerd en geen ruimte laten voor verschillende uitleg

- Eisen moeten voor alle betrokkenen begrijpelijk zijn.

- Eisen moeten actueel zijn, dat wil zeggen zij moeten de behoeften en verwachtingen weerspiegelen die gelden op het moment dat het product of de dienst op de markt wordt aangeboden.

Bron: Kwaliteit in de onderneming, F. Haist & H. Fromm

 

Laatst aangepast op zondag, 08 november 2020 16:46  
Stopping Trump....
Gepubliceerd in Losse flodders
E-mail Afdrukken

stopping trump

 

Laatst aangepast op zaterdag, 07 november 2020 07:40  
High-performance process improvement (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

high-performance process improvement markus pastinen

High-Performance Process Improvement
Markus Pastinen

Bij Bol.com | Managementboek


Laatst aangepast op zaterdag, 31 oktober 2020 10:47  
Training and development in organizations (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

training development organizations trainers stanley ross

Training and Development in Organizations
An Essential Guide For Trainers
Stanley C. Ross

Bij Bol.com | Managementboek

 

Laatst aangepast op zaterdag, 31 oktober 2020 10:42  
The art and science of training (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

art science training elaine biech

The Art and Science of Training
Elaine Biech

Bij Bol.com

Laatst aangepast op vrijdag, 30 oktober 2020 19:53  
Lean thinking volgens Walther Ploos van Amstel
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

lean principles value stream flow pull perfection

In het boek Inkoop vatten Peter Streefkerk & Walther Ploos van Amstel de vijf Lean principes als volgt samen:

  1. Value Add: het bepalen van wat de klant als de waarde toevoegende onderdelen van het proces ziet. De klant bepaalt of hij voor een processtap wil betalen of niet.

  2. Value Stream Mapping: het identificeren van de waardestromen. Na het identificeren van wat de klant waardetoevoegende activiteiten in het proces vindt, is het eerste instrument van Lean Thinking het zogenoemde 'Value Stream Mapping' (VSM). Dit instrument maakt grafisch inzichtelijk waar de waarde stroomt, brengt het proces in kaart en maakt inzichtelijk waar de mogelijke bronnen van verspilling zitten.

  3. Flow: het zorgen dat de waarde toevoegende stappen effectiever stromen en het verwijderen van alle indicatoren die de vrije doorstroming verhinderen. Het idee is een continue stroom te creëren, waarin het product of de diensten in één beweging van het begin van het proces doorloopt naar het einde van het proces.

  4. Pull: het 'trekken' van goederen of diensten door de processtappen is de meest efficiënte manier om te produceren. De hoeveelheid onderhanden werk minimaliseren door een deelproces pas weer te starten als er vraag is naar dat deelproces.

  5. Het streven naar continue verbetering: alles wat we doen staat in het teken van het steeds verbeteren van processen.

Bron: Inkoop, Peter Streefkerk & Walther Ploos van Amstel


Laatst aangepast op zondag, 18 oktober 2020 12:19  
Veranderen met Gregory Bateson
Gepubliceerd in Citaten: verandermanagement
E-mail Afdrukken

citaat

All that is not information, not redundancy, not form and not restraints - is noise, the only possible source of new patterns.

Gregory Bateson

Laatst aangepast op zondag, 18 oktober 2020 12:08  
Visual design solutions (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

visual design solutions connie malamed

Visual Design Solutions
Principles and creative inspiration for learning professionals
Connie Malamed

Bij Bol.com

Laatst aangepast op vrijdag, 30 oktober 2020 19:50  
Slide:ology (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

slide ology nancy duarte

Slide:ology
The Art and Science of Presentation Design
Nancy Duarte

Bij Bol.com

 

Laatst aangepast op woensdag, 30 juni 2021 20:23  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

If language is not correct, then what is said is not what is meant; if what is said is not what is meant, then what must be done remains undone; if this remains undone, morals and art will deteriorate; if justice goes astray, the people will stand about in helpless confusion. Hence there must be no arbitrariness in what is said. This matters above everything.

Confucius

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 180 gasten online
Artikelen

michael hammer processen managers

Banner
Banner

The back of the napkin dan roam

The Back of the Napkin
Solving problems and selling ideas with pictures
Dan Roam

Bij Managementboek

Lean boekentips

Banner