• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Veranderen volgens Nicollò Machiavelli
Gepubliceerd in Citaten: verandermanagement
E-mail Afdrukken

citaat

It ought to be remembered that there is nothing more difficult to take in hand, more perilous to conduct, or more uncertain in its success, than to take the lead in the introduction of a new order of things. Because the innovator has for enemies all those who have done well under the old conditions, and lukewarm defenders in those who may do well under the new. This coolness arises partly from fear of the opponents, who have the laws on their side, and partly from the incredulity of men, who do not readily believe in new things until they have had a long experience of them.

Niccolò Machiavelli

Laatst aangepast op woensdag, 25 november 2020 06:28  
Omdenken op het water
Gepubliceerd in Losse flodders
E-mail Afdrukken

omdenken back of boat

Laatst aangepast op woensdag, 25 november 2020 06:33  
Leren volgens John Milton
Gepubliceerd in Citaten: motivatie
E-mail Afdrukken

citaat

Where there is much desire to learn, there of necessity will be much arguing, much writing, many opinions; for opinion in good men is but knowledge in the making.

John Milton

Laatst aangepast op woensdag, 25 november 2020 06:27  
Werk heeft het gebouw verlaten (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over verandermanagement
E-mail Afdrukken

werk gebouw verlaten jitske kramer

Werk heeft het gebouw verlaten
Anders samenwerken na de corona cultuurshock
Jitske Kramer

Bij Bol.com | Managementboek



Laatst aangepast op woensdag, 25 november 2020 06:55  
Teamontwikkeling volgens Tuckman
Gepubliceerd in Management
E-mail Afdrukken

teamontwikkeling forming storming norming performing adjourning

Het bekendste model voor teamontwikkeling is dat van Tuckman. In eerste instantie (1965) onderkende Bruce W Tuckman vier fasen die team doorloopt, maar later (1977) voegde hij een vijfde ontwikkelingsfase eraan toe.

Vijf stadia voor teamontwikkeling zijn:

  1. Forming (Oriëntatiefase): er is nog geen groepsgevoel. Individuele posities en rollen zijn nog niet ingenomen. Groepsleden zien zichzelf nog als individu en nemen een afwachtende houding aan en hebben behoefte aan sturing.

  2. Storming (Machtsfase): onderlinge macht en strijd. In deze fase proberen de groepsleden hun positie in de groep in te nemen. Dit proces leidt vaak tot strijd als de ideeën van de groepsleden op gespannen voet met elkaar staan.

  3. Norming (Affectie/normering fase): fase van normering. Groepsleden komen dichter tot elkaar. Regels en methodes van samenwerking worden bepaald. De gemeenschappelijke teamdoelen worden gedeeld en vastgelegd. Het ontstaan van een meer taakvolwassen wijze van samenwerken.

  4. Performing (Prestatiefase): er is nu sprake van een team. Teamleden vullen elkaar aan en er wordt harmonieus samengewerkt aan het gemeenschappelijke teamdoel. Het team is in staat zelfstandig te werken.

  5. Adjourning (Afscheidsfase) - Het team wordt opgeheven.

Grafisch kan het model van Tuckman worden weergegeven [zoals in bovenstaande figuur]:

Alle effectieve teams maken een ontwikkeling door. Om succesvol te zijn moet een team door een viertal fasen (forming, storming, norming en performing). Het is belangrijk voor de teamleider en teamleden om de verschillende fasen te begrijpen en hun gedrag hierop aan te kunnen passen.

Om verbeterdoelen te verwezenlijken, moet de teamleider een sterk, coherent team neerzetten. Hiervoor is het handig de verschillende rollen in het team te herkennen en zelf ook te vervullen. Een nuttig hulpmiddel hiervoor is het teamrollen model van Belbin.

Zie ook: Teamrollen volgens Meredith Belbin

Bron: Leiderschap en teamontwikkeling, Marcel Nieuwenhuis

Laatst aangepast op woensdag, 25 november 2020 06:36  
Kunde of kunstjes volgens Sam Levenson
Gepubliceerd in Citaten: motivatie
E-mail Afdrukken

citaat

Some people are so good at learning the tricks of the trade that they never get to learn the trade.

Sam Levenson

Laatst aangepast op woensdag, 25 november 2020 06:26  
Het is oorlog - maar niemand die het ziet (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over informatiemanagement
E-mail Afdrukken

oorlog niemand ziet huib noorderkolk

Het is oorlog
Maar niemand die het ziet
Huib Modderkolk

Bij Bol.com | Managementboek


Laatst aangepast op woensdag, 25 november 2020 06:52  
(Bij)sturen met de regelkring (3)
Gepubliceerd in Management
E-mail Afdrukken

regelkring normstelling beoordelen

Laatst aangepast op woensdag, 25 november 2020 06:32  
Systems thinking for curious managers (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over management
E-mail Afdrukken

system thinking curious managers russell ackoff

Systems Thinking for Curious Managers
With 40 New Management F-Laws
Russell L. Ackoff

Bij Bol.com | Managementboek



 

Laatst aangepast op vrijdag, 20 november 2020 08:29  
Visionair leiderschap: deel je visie
Gepubliceerd in Management
E-mail Afdrukken

gedeelde visie cartoon

 

 

Laatst aangepast op woensdag, 25 november 2020 06:32  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

 

Quality is not an act, it is a habit.

Aristotle

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 162 gasten online
Artikelen

management job improve system quote taiichi ohno

Bewaren

Banner
Banner

denkbeelden praktijkboek visuele leerstrategie ven

Denkbeelden
Praktijkboek voor visuele leerstrategieën
Michel van de Ven

Bij Bol.com

 

Lean boekentips

Banner