• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Reality check
Gepubliceerd in Citaten
E-mail Afdrukken

citaat

Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.

Philip K. Dick

Laatst aangepast op donderdag, 20 oktober 2011 19:59  
Anders veranderen (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over verandermanagement
E-mail Afdrukken

anders veranderen cozijnsen.jpg

Anders veranderen
Sturen op slaagfacoren bij complexe veranderprojecten
Anton Cozijnsen

Bij Managementboek.nl

Laatst aangepast op woensdag, 09 november 2011 19:40  
Projectmanagement volgens Pathuis
Gepubliceerd in Management
E-mail Afdrukken

projectmanagement pathuis

Bron: http://www.pathuis.nl/

Laatst aangepast op dinsdag, 02 januari 2018 08:26  
Continu verbeteren volgens Deming
Gepubliceerd in Citaten
E-mail Afdrukken

citaat

It is not sufficient to improve processes. There must also be constant improvement of products, services and technologies.

W.E. Deming

Laatst aangepast op donderdag, 20 oktober 2011 19:58  
Doelgerichte organisaties
Gepubliceerd in Citaten
E-mail Afdrukken

citaat

An organization's purpose is deduced from its actual behavior, not from its rhetoric or stated goals.

Donella H. Meadows

Laatst aangepast op donderdag, 20 oktober 2011 19:52  
Twee-woorden-therapie met Bob Newhart
Gepubliceerd in Losse flodders
E-mail Afdrukken

Laatst aangepast op woensdag, 27 december 2017 08:27  
Waardenloze onzin
Gepubliceerd in Citaten
E-mail Afdrukken

citaat

Every day you ask yourself, 'How did our values influence decisions I made today?' If they didn't, they are pretty much bullshit.

Peter Senge

Laatst aangepast op donderdag, 20 oktober 2011 19:57  
Theorie over complotten
Gepubliceerd in Citaten
E-mail Afdrukken

citaat

Ik geloof niet in complottheorieën. Die worden alleen maar door de overheid bedacht om ons af te leiden.

Laatst aangepast op zaterdag, 05 november 2011 07:35  
Gerichte vragen volgens de chunk-techniek
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

chunken up down lateraal

Bij een cursus van Dreamfactory leerde ik dat als je - bijvoorbeeld bij een intake of verkoopgesprek - op gaat zoek naar ‘de vraag achter de vraag’, je twee technieken kunt toepassen: (1) Luisteren, Samenvatten en Doorvragen (LSD) en (2) Chunken.

‘Chunken’ bestaat uit het stellen van vragen waarbij je doorvraagt in een specifieke richting:

  1. Upchunken: doorvragen naar een hoger abstractieniveau om op zoek te gaan naar het hogere doel of de betekenis (Waartoe? Met welk doel? Waar leidt dat toe? Waarom?).

  2. Lateraal chunken: doorvragen naar een ander onderwerp op hetzelfde niveau om op zoek te gaan naar overzicht en structuur (En wat nog meer?).

  3. Downchunken: doorvragen naar een lager abstractieniveau om op zoek te gaan naar meer detail (Wie? Wanneer? Waar? Welke? Hoe? Hoeveel? Geef eens een voorbeeld?).

‘Upchunken’ kán (be)dreigend overkomen omdat je degene die je bevraagt dicht op de huid zit; je komt op zijn of haar terrein. Bij het ‘lateraal chunken’, lijkt het alsof je niet meteen ter zake komt, leg dan ook uit wat je aan het doen bent. Het toepassen van ‘downchunken’ heeft als risico dat je té snel de diepte in gaat en door bijvoorbeeld heel snel de ‘Hoe’-vraag in te zetten, aan de slag gaat met het verkeerde probleem.

Laatst aangepast op dinsdag, 02 januari 2018 08:28  
Vertrouwen als basis met Patrick Lencioni
Gepubliceerd in Management
E-mail Afdrukken

Patrick Lencioni

Tijdens een cursus van Dreamfactory leerde ik dat er vijf niveaus zijn die van invloed zijn op de effectiviteit van een team:

  1. Resultaat: elk team is ‘ertoe op aarde’ om bepaalde resultaten te bereiken (definieer dan ook de ‘succescriteria’; wanneer doet het team het goed?).

  2. Verantwoordelijkheid: om resultaten te realiseren moet iedereen zijn of haar verantwoordelijkheid nemen.

  3. Betrokkenheid: voorwaarde voor het nemen van je verantwoordelijkheid is dat je je betrokken voelt bij het team én de resultaten.

  4. Benoemen Wat Is: positieve en negatieve feedback is nodig om je betrokken te voelen; durf functionele conflicten aan te gaan.

  5. Vertrouwen: alleen wanneer je de ander vertrouwt, kun je hem of haar vertellen waar het op staat.

De vijf lagen zijn gebaseerd op Patrick Lencioni's boek De vijf frustraties van teamwork.

Laatst aangepast op woensdag, 03 januari 2018 09:49  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

The formulation of the problem is often more essential than its solution.

Albert Einstein

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 119 gasten online
Artikelen

bad system william edwards deming lean

Banner
Banner

 
Information is beautiful David McCandless
 

Information Is Beautiful
The Information Atlas
David McCandless

Bij Bol.com

Lean boekentips

Banner