Volgens Mike George, Dave Rowlands en Bill Kastle zijn er vijf wetten van Lean Six Sigma:
-
Wet van de Markt: de behoefte van de klant definieert de kwaliteit en heeft daarom de hoogste prioriteit bij het doorvoeren van verbeteringen.
-
Wet van de Flexibiliteit: de snelheid van ieder proces is evenredig aan de flexibiliteit ervan. Flexibiliteit staat voor hoe gemakkelijk mensen tussen verschillende soorten taken kunnen wisselen.
-
Wet van de Concentratie: twintig proces van de activiteiten in en proces veroorzaken tachtig procent van de problemen en vertragingen.
-
Wet van de Snelheid (Little's Law): de snelheid van elk proces is omgekeerd evenredig aan de hoeveelheid werk-in-uitvoering (WIP).
-
Wet van Complexiteit en kosten: de complexiteit van uw product of dienst leidt normaal gesproken tot meer kosten en meer WIP, dan dat slechte kwaliteit (dus lage Sigma) en een lage snelheid (geen Lean) leiden tot problemen. Eén van de eerste doelen in een verbeteringstraject zou dus kunnen zijn het verminderen van de aantallen of van de variaties zowel bij product of dienst.
Bron: Wat is Lean Six Sigma?, Mike George, Dave Rowlands en Bill Kastle
We can chart our future clearly and wisely only when we know the path which has led to the present.
Adlai Stevenson
Will je van een kwantitatieve variabele (van een hoog meetniveau) de verdeling van de scores ten opzichte van elkaar presenteren, dan is het spreidingsdiagram erg geschikt. (...) Meestal worden in spreidingsdiagrammen twee variabelen afgebeeld, om zo hun ligging ten opzichte van elkaar te kunnen analyseren. ... Een andere manier om naar de verdeling van de scores in één variabel te kijken is door middel van een dotplot, ofwel puntendiagram. Met een dotplot kun je zien of een variabele scheef verdeeld is en waar de uitschieters zitten. Je kunt dotplots maken voor zowel continue als categoriale variabelen.
Een spreidingsdiagram is een eenvoudig instrument waarmee je kunt bepalen of er sprake is van een relatie tussen twee metingen of indicatoren.
Diagram dat de relatie toont tussen twee variabelen en direct duidelijk maakt wat de aarde is van de correlatie.
De correlatiecoëfficiënt (r) is het getal dat aangeeft welk verband tussen de gegevens bestaat:
+1 perfect positief verband
-1 = perfect negatief verband
0 = geen verband
Voor het beoordelen van de relatie tussen twee variabelen kun je gebruik maken van een spreidingsdiagram (scatter plot). Het vaststellen van een relatie tusen twee variabelen (positief/negatief, sterk/zwak) helpt bij verdere analyses en bij het bepalen welke variabelen belangrijk zijn om te analyseren. Bij het interpreteren van de resultaten van een scatterplot (spreidingsdiagram) zoek je patronen en of het mogelijk is een regressielijn.
Spreidingsdiagram/puntenwolk
In een spreidingsdiagram worden de waarnemingsuitkomsten als een puntenwolk weergegeven. Het gezochte verband bestaat, wanneer door de puntenwolk een rechte lijn getrokken wordt en de meeste punten dichtbij die lijn liggen. Zijn de punten kris kras over het diagram verspreid, dan is er geen verband.
Bij weinig punten levert het spreidingsdiagram geen betrouwbare informatie op.
Puntendiagrammen en histogrammen doen beide hetzelfde: ze laten zien waar de variatie van een kritieke metriek voorkomt. Is de variatie geclusterd binnen een nauw interval? Of is ze evenredig verspreid over een groter bereik? Een puntendiagram of een histogram geeft het antwoord.
Hoe maak je een puntendiagram of histogram:
- Gebruik een horizontale lijn als meetschaal voor de metriek
- Deel de horizontale meetschaal over de gehele lengte in gelijke blokken of 'emmers' (selecteer een zodanige breedte dat je ongeveer 10 á 20 gelijke stukken kunt maken tussen de grootste en kleinste waargenomen waarde van het kenmerk)
- Zoek voor elke waargenomenen meting van het kenmerk de waarde langs de horizontale meetschaal en plaats er een punt in de overeenkomstige 'emmer'.
- Herhaal de vorige stap tot alle waargenomen maten in het diagram staan.
Bron:
Wat is onderzoek? Praktijkboek methoden en technieken voor het hoger onderwijs, Nel Verhoeven
You can't have everything. Where would you put it?
Steven Wright
Time is our most valuable asset, yet we tend to waste it, kill it, and spend it rather than invest it.
Jim Rohn
First-rate people hire first-rate people; second-rate people hire third-rate people.
Leo Rosten
Develop success from failures. Discouragement and failure are two of the surest stepping stones to success.
Dale Carnegie
Nothing is permanent but change.
Heraclitus
Macht Der Gewoonte
Waarom We Doen Wat We Doen En Hoe We Dat Kunnen Veranderen
Charles Duhigg
Bij Bol.com | Managementboek | Amazon.nl
Confidence comes not from always being right but from not fearing to be wrong.
Peter T. McIntyre