• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
The blended workbook (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

blended workbook learning design michael horn heather staker

The Blended Workbook
Learning to Design the Schools of our Future
Michael B. Horn & Heather Staker

Bij Bol.com

Laatst aangepast op zaterdag, 30 januari 2021 15:03  
Kritiek vermijdend gedrag volgens Aristoteles
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

There is only one way to avoid criticism: do nothing, say nothing, and be nothing.

Aristotle

Laatst aangepast op zaterdag, 13 februari 2021 12:18  
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Enkelslag leren
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

 

leren learn

Enkelslag leren

Definitie

...

Alias: Single Loop Learning

Zie ook:



dual coding

Enkelslag leren

Enkelslag (adaptief) leren is het herstellen van fouten en het aanpassen van gedrag zónder dat de huidige opvattingen (lees: beleid, procedures, doelen, overtuigingen) ter discussie staan. Het ontslaan van personeel omdat de inkomsten dalen is een voorbeeld hiervan.

Bron: Kantoorlog, Martijn Vroemen

 

enkelslag dubbelslag drieslag leren

Single-loop leaming is verbeterend leren binnen de vooronderstelling (meestal bijleren) die men hanteert. Het is enigszins vergelijkbaar met de aanpassingen die een thermostaat aanbrengt om de aangegeven temperatuur te handhaven (regelen). De instellingen zijn gegeven, de uitgangspunten liggen vast.

Bron: Gij Zult leren, leren, leren, in: De 21 geboden van modern leiderschap, Harry G. Starren & Twan van de Kerkhof

 

enkelslag dubbelslag drieslag leren

Enkelslag leren is leren binnen bestaande sociaal-cognitieve kaders zoals een opvatting over zorg of een opvatting over organiseren. Het leren blijft als het ware binnen dit kader.

Alcgun e.a. (2003) geven een overzicht van de factoren die volgens hen een rol spelen bij sociaal-cognitief leren zoals:
- informatie en kennisverwerving;
- informatie en kennisimplementatie;
- afleren (unlearning);
- denken (redeneren, beoordelen, besluitvorming);
- (organisatorische) intelligentie, het vermogen van een organisatie om kennis te genereren en strategisch te gebruiken;
- improvisatie;
- betekenisverlening;
- emoties;
- (organisatorisch) geheugen, opslag van de in het verleden ontwikkelde kennis in en van de organisatie.

Bron: Innoveren in de gezondheidszorg: theorie, praktijk en onderzoek, Roland van Linge

 

enkelslag dubbelslag drieslag leren

Enkelslag leren (single loop) vindt plaats indien leren leidt tot verandering in regels. De achterliggende inzichten worden niet ter discussie gesteld. Er zijn daarbij geen ingrijpende veranderingen gebeurd in de structuur, de strategie, de cultuur of de systemen van het bedrijf. Deze vorm van leren noemt men 'verbeteren', of hoe beter hetzelfde doen ?

Bron: Sociaal-agogische organisatieleer - Deel 1: Leren kijken naar organisaties, L. Dekeyser

enkelslag dubbelslag drieslag leren

In enkelslag leren wordt kennis en gedrag uitgebreid door een inbreng vanuit de omgeving. Om grondiger te veranderen is ook ‘meta-leren’, oftewel dubbelslag leren nodig, waarin het referentiekader voor de kennis zelf wordt herzien. Dat referentiekader bestaat uit de vooronderstellingen, aannames en attitudes waarop ons denken en construeren is gebaseerd.

Bron: https://petersnijders.info/drieslagleren/

 

enkelslag dubbelslag drieslag leren

Single-loop learning

”Following the rules”

In single-loop learning, people, organizations or groups modify their actions according to the difference between expected and reached outcomes. In other words, when something goes wrong or does not happen like we would like, most of us would consider how the situation could be fixed. Single-loop learning can also be described like to be situation in which we observe our present situation and face problems, errors, inconsistencies or impractical habits. After that we adapt our own behavior and actions to mitigate and improve the situation accordingly.

Bron: Single and double loop learning

enkelslag dubbelslag drieslag leren

Enkelslag (adaptief) leren is het herstellen van fouten en het aanpassen van gedrag zónder dat de huidige opvattingen (lees: beleid, procedures, doelen, overtuigingen) ter discussie staan. Het ontslaan van personeel omdat de inkomsten dalen is een voorbeeld hiervan.

Bron: Lerende organisaties volgens Martijn Vroemen (1)

 

enkelslag dubbelslag drieslag leren

Enkelslag leren: regels

Enkelslag leren gaat over oorzaak en gevolg denken, de benadering is vooral instrumenteel. Het leidt tot verbetering van de bestaande regels zonder dat de onderliggende inzichten en principes ter discussie worden gesteld. Wat ‘moeten en mogen we’zijn begrippen die hierbij horen. Het waarom van de bestaande regels staat niet of nauwelijks terdiscussie. Nieuw gedrag ontstaat door aanpassing van de regels.

Bron: https://www.zorgvoorbeter.nl/zorgvoorbeter/media/documents/thema/mantelzorg/achtergrondinformatie-leercyclus-kolb.pdf

enkelslag dubbelslag drieslag leren

 

Enkelslag leren

Binnen het concept enkelslag leren staat het kernbegrip “verbeteren” centraal. Hierbij gaat het erom dat de medewerkers van de organisatie leren om de huidige regels beter te hanteren en toe te passen. Zoals Wierdsma en Swieringa (2011) schrijven zijn de acties bij enkelslag leren altijd gericht om de kwaliteit, de serviceverlening en de klantvriendelijkheid te verbeteren, competentiemanagement in te voeren of resultaatscriteria op te stellen (Swieringa, 2011 p.74). Bij dit type leren betreft het de “hoe” vragen. Hoe kan de organisatie ervoor zorgen dat de werkwijze verbeterd kan worden? Het gaat hier om aanleren van nieuw gedrag op het niveau van enkelslag leren en betreft verbeteringen die ontstaan door het aanpassen van regels, voorschriften en onderlinge afspraken.

Bron: http://www.im-academy.nl/index.php/leren-excelleren/

Tags:
Laatst aangepast op zaterdag, 27 februari 2021 19:56  
Omdenken met John Seddon
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

As thinking is the primary cause of waste, isn't it better to change thinking?

John Seddon

Laatst aangepast op zaterdag, 13 februari 2021 12:17  
Phoebe Bridgers covert Fake Plastic Trees
Gepubliceerd in Te mooi voor woorden
E-mail Afdrukken

Laatst aangepast op vrijdag, 26 februari 2021 20:35  
De waarheid over leerstijlen volgens Tim Slade
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

In het filmpje 'The truth about learning styles' (3:33m) ontmaskert Tim Slade de hardnekkige mythe van leerstijlen.

Volgens Tim is het allemaal vrij simpel:

tim slade truth learning styles leerstijlen

The best approach is to let the content and the complexity of the task or skills being taught, drive the method of instruction.

(...)

It's really that simple. It has nothing to do with what the learner prefers, it's what's best for [the] content.


Tags:
Laatst aangepast op vrijdag, 26 februari 2021 20:25  
Omdenken met Donella H. Meadows
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

You think that because you understand “one” that you must therefore understand “two” because one and one make two. But you forget that you must also understand “and".

Donella H. Meadows,

Laatst aangepast op zaterdag, 13 februari 2021 12:16  
(Mis)management volgens Eliyahu M. Goldratt
Gepubliceerd in Boeken over management
E-mail Afdrukken

citaat

We urgently need a new management model because there is clearly something very wrong with the way most companies above a certain size are managed.

Eliyahu M. Goldratt

Laatst aangepast op zaterdag, 13 februari 2021 12:19  
Generative learning in action (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over instructioneel ontwerpen
E-mail Afdrukken

generative learning action zoe mark enser

Laatst aangepast op zaterdag, 20 februari 2021 12:42  
Omdenken met Myron Tribus
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

What you see depends upon what you thought before you looked.

Myron Tribus

Laatst aangepast op zaterdag, 13 februari 2021 12:15  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

Synthesis is the essence of managing: putting things together, in the form of coherent strategies, unified organizations, and integrated systems. This is what makes managing so difficult – and so interesting. It’s not that managers don’t need analysis; it’s that they need it as input to synthesis. Where to find synthesis in a world so decomposed by analysis.

Henry Mintzberg

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 136 gasten online
Artikelen

begin einde voor ogen stephen covey

Banner
Banner

er zijn fouten gemaakt maar niet door mij tavris aronson

Er zijn fouten gemaakt (maar niet door mij)
Waarom we dwaze overtuigingen, slechte beslissingen en kwetsend gedrag rechtvaardigen
Carol Tavris, Elliot Aronson

Bij Managementboek.nl of Bol.com

Lean boekentips

Banner