Wessel Peeters bespreekt in het artikel Powerful teaching: een boek vol lestips voor leerstrategieën het boek Powerful Teaching - Unleash the Science of Learning van Pooja Agarwal en Patrice Bain. De auteurs stellen dat er op basis van onderzoek is vastgesteld dat er vier effectieve leerprincipes (‘powertools’) zijn:
(1) Het testen van jezelf (Retrieval pratice)
Retrieval practice boosts learning by pulling information out of students' heads, rather than cramming information into students heads.
(2) Het spreiden van leren in de tijd (Spaced practice)
Spaced practice boosts learning by spreading lessons and retrieval opportunities out over time so learning is not crammed all at once.
(3) Het afwisselen van vraagtypes (Interleaved practice)
Interleaving boosts learning by mixing up closely related topics, encouraging discrimination between similarities and differences.
(4) Het actief ontvangen en verwerken van feedback (Feedback-gedreven metacognitie)
Feedback-driven metacognition boosts learning by providing the opportunity for students to know what they know and know what they don't know.
Bron:
- Powerful Teaching - Unleash the Science of Learning, Pooja K. Agarwal & Patrice M. Bain
- Powerful teaching: een boek vol lestips voor leerstrategieën, Wessel Peeters