At the end of the day, you just ask yourself, “How did our vision and values influence decisions I made today?” If they did not, then they are pretty much BS.
Peter Senge
Waardevol visionair volgens Peter Senge
Gepubliceerd in
Citaten: motivatie
feb 22 2015 At the end of the day, you just ask yourself, “How did our vision and values influence decisions I made today?” If they did not, then they are pretty much BS. Tags:
Systeemdenken met Stephen Covey
Gepubliceerd in
Citaten: management
feb 21 2015
Meestal is het systeem het probleem en niet de mensen. Als je een slecht systeem oplegt aan goede mensen, krijg je slechte resultaten. De bloemen die je wilt laten groeien, moet je water geven. Stephen Covey
Omdenken volgens Gary Hamel
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
feb 21 2015 Self-interest works only as long as there’s a containment vessel — a set of ethical principles that ensures enlightened self - interest doesn’t melt down into unbridled selfishness.
Vergaderen? Niet doen! (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over management
feb 20 2015
Doelgericht gedrag volgens Donella H. Meadows
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
feb 19 2015 Purposes are deduced from behavior, not from rhetoric or stated goals.
Lerende organisaties volgens Jan Jutten
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
feb 18 2015 Een mooie metafoor voor het werken aan een lerende organisatie is - volgens Jan Jutten - 'de kruk' met de drie poten. De zitting van de kruk stelt ontwikkeling voor. Deze ontwikkeling berust op drie peilers: aspiratie, communicatie en samenwerking, begrijpen van de complexiteit van onze werkelijkheid. Peter Senge beschrijft vijf zogenaamde disciplines, die de basis vormen voor het werken aan een lerende organisatie: opbouwen van een gezamenlijke visie, stimuleren van persoonlijk meesterschap, goed omgaan met mentale modellen, teamleren en systeemdenken. Alles verandert, steeds sneller, steeds ingrijpender. De omgeving is niet meer, zoals vroeger, relatief stabiel. De veranderingen in onze samenleving gaan steeds sneller, er worden steeds andere eisen gesteld aan organisaties en aan de mensen die er werken. Dit vraagt voort durend om aangepaste reacties, om flexibiliteit. Het veranderingspotentieel zal dan ook tot een structuurkenmerk van een organisatie moeten worden. De vraag is hoe men zich kan aanpassen aan de steeds veranderende omstandigheden? Een van de mogelijke antwoorden is, dat men zich ontwikkelt in de richting van een lerende organisatie. Dit concept dateert van eind jaren tachtig. Het westerse bedrijfsleven raakte achterop. Japanse bedrijven bleken veel beter in staat, om te vernieuwen en in te spelen op de eisen van de klanten. Uit onderzoek bleek, dat bedrijven die in de problemen kwamen een gemeenschappelijk kenmerk hadden: ze waren niet of nauwelijks in staat om te leren. De Op grond van publicaties (o.a. Senge, 1992) werd eerst in profit-organisaties in Amerika het concept ingevoerd. Later ook steeds meer in nonprofit-organisaties, zoals scholen en ziekenhuizen. De laatste jaren is de lerende organisatie ook in Europa een populair thema geworden en is er veel over gepubliceerd. Ook voor scholen zou het concept nieuwe mogelijkheden bieden om zich te ontwikkelen. In de literatuur over de lerende organisatie worden velerlei definities gehanteerd. Er zijn echter een aantal gemeenschappelijke aspecten die we in alle vrijwel alle definities tegenkomen: Een algemeen gangbare definitie van een lerende organisatie is de volgende: Een lerende organisatie is een organisatie die er bewust op gericht is het leren en het leervermogen van individuen, groepen en de organisatie als geheel op zodanige wijze te vergroten en met elkaar te verbinden, dat er continue verandering optreedt op individueel, groeps- en organisatieniveau in de richting van door klanten gewenste output van de organisatie. De vijf disciplines van Peter Senge (2) Persoonlijk meesterschap (3) Mentale modellen (4) Team-leren (5) Systeemdenken Zo’n cultuur kenmerkt zich door onder andere: Senge noemt de volgende leerstoornissen van organisaties:
Leren in organisaties In deze omschrijving wordt veel nadruk gelegd op het ontwikkelen van bekwaamheid. Niet alleen aandacht voor wat iemand weet en begrijpt, maar zeker ook wat iemand kan (vaardigheid), wat hij durft en wil en wie hij is (persoonlijkheid en houding). In een lerende organisatie is dit alles van groot belang. In de meer traditionele benadering van leren wordt het accent gelegd op het verwerven van kennis en in zicht, waarbij in veel gevallen niet of nauwelijks sprake is van gedragsverandering. In een lerende organisatie speelt het reflectie ve, probleemgerichte of werkenderwijze leren een centrale rol. Kolb (1984) beschrijft het leren als een cyclisch proces van doen, bezinnen, denken en beslissen: Door te doen ervaart men zaken; bezinnen is het reflecteren op deze ervaring; denken is het via analyse en conceptualisering trachten te begrijpen van deze ervaring; op grond daarvan maakt men keuzes, beslist men over de volgende stappen, waarna de cyclus zich herhaalt. Leren is in de benadering van Kolb dus een voortdurend proces. Wat iemand heeft geleerd, moet blijken uit hetgeen hij ermee doet. In het model van Kolb is het verwerven van kennis en inzicht geïntegreerd met het ontwikkelen van vaardigheden en houding. Problemen vormen zowel de aanleiding als het voertuig voor het leren. De dagelijkse praktijk vormt een onderdeel van de leerprocessen. Leren wordt in dit verband veel ruimer omschreven dan in de traditionele benadering. In lerende organisaties is men niet al leen in staat om te leren, maar ook om te leren leren. Men weet niet alleen bekwaam te worden, maar dat ook te blijven. Aansluitend bij Kolb zullen medewerkers op alle niveaus leren bezinnen, leren denken, leren beslissen en leren doen. Argyris en Schön onderscheiden drie niveaus van leren. Swieringa (1990) heeft dit later uitgewerkt. Hij noemt de volgende vormen van leren:
Drieslag leren leidt volgens Swieringa tot echte ontwikkeling. Met name de tweede en de derde vorm komen in traditionele organisaties weinig voor. Het gaat bij deze vormen van leren om het ter discussie stellen en durven aanpassen van achterliggende waarden en normen (dubbelslag leren) en zelfs fundamentele principes en uitgangspunten (drieslag leren) Bron: De school als lerende organisatie, Jan Jutten en Systeemdenken in de klas, hefboom voor boeiend onderwijs, Jan Jutten Tags: Reacties (1)
Organisaties volgens Peter Senge
Gepubliceerd in
Citaten: management
feb 18 2015 It may seem a bit odd to talk about “who” an organization is, or what an organization “stands for,” but it is not odd if you look at it as a human community. As a community, the organization came into being because there were enough people who cared about something to pursue it together. Tags:
Over leiderschap (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over management
feb 17 2015 Ken Blanchard over leiderschap Bij Bol.com | Managementboek
Corrumperende macht volgens David Brin
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
feb 17 2015 It is said that power corrupts, but actually it’s more true that power attracts the corruptible. The sane are usually attracted by other things than power.
Systeemdenken volgens Jan Jutten
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
feb 16 2015 De wereld om ons heen bestaat uit relaties, niet uit losse feiten, dingen, gebeurtenissen. Bij systeemdenken gaat het om het besef dat alles op een bepaalde manier met alles samenhangt. Het is het vermogen om de complexiteit beter te begrijpen door de relaties te zien. Je zou het kunnen vergelijken met het hanteren van een zoomlens op een camera. Afwisselend zoomen we in en uit om behalve de details ook 'the big picture' te kunnen zien. Systeemdenken kan onder meer het volgende voor ons betekenen: - De wereld om ons heen leren zien als één samenhangend geheel i.p.v. als een optelsom van allemaal losse delen; - Zien hoe onderdelen van een systeem samenwerken en elkaar beïnvloeden; - Oog hebben voor onze eigen rol binnen het systeem en voor het feit dat ons gedrag bepaald wordt door hoe we tegen het systeem aankijken; - Leren begrijpen dat onze wereld en ons leven voortdurend verandert, dat onze wereld dynamisch is en niet statisch; - Meer bewust worden van onze mentale modellen, onze manier van kijken naar de wereld om ons heen; - Het helpt ons om beslissingen te nemen die een probleem werkelijk oplossen in plaats van alleen maar de symptomen te bestrijden.
Systeemdenken helpt ons op drie verschillende manieren de complexiteit beter te begrijpen.
Volgens Jutten kun je bij systeemdenken gebruik maken van een gevarieerd aantal visuele hulpmiddelen. Deze hulpmiddelen bieden een groot aantal voordelen:
Bron: Ont-moeten, Jan Jutten
Tags:
|
Meer artikelen...
|
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
Als je geen tijd hebt om iets goed te doen, waar haal je dan de tijd vandaan om je fouten te corrigeren? |
|
Advieskunst Bij Bol.com | Managementboek
|