As weather shapes mountains, problems shape leaders.
Warren Bennis
Leiderschap volgens Warren Bennis
Gepubliceerd in
Citaten: leiderschap
juli 01 2019
3 kennisprocessen volgens Florijn, Van Gurchom & Van der Meulen
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
juni 30 2019 Rob Florijn, Manfred van Gurchom & Mike van der Meulen hanteren in hun boek Kennis leren managen een indeling in drie kennisprocessen: Er zijn verschillende soorten kennisprocessen in organisaties te onderscheiden. ... Dit boek hanteert een indeling in drie kennisprocessen:
De kennis processen gaan in elkaar over (zie bovenstaande figuur).
Bron: Kennis leren managen, Rob Florijn, Manfred van Gurchom & Mike van der Meulen Tags: Reactie toevoegen
Veranderen met Lao Tzu
Gepubliceerd in
Citaten: verandermanagement
juni 30 2019
Value stream mapping (VSM) volgens Marcel van Assen, Gerben van den Berg & Paul Pietersma
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
juni 29 2019 Marcel van Assen, Gerben van den Berg en Paul Pietersma schrijven in hun boek Het Groot Managementmodellenboek - 70 essentiële modellen: inhoud, toepassing, analyse en referenties het volgende over Value Stream Mapping: De kern Lean richt zich op het toevoegen van waarde voor klanten door het elimineren van niet-waardetoevoegende activiteiten (verspilling). Value stream mapping wordt in lean omgevingen gebruikt om activiteiten en stappen in informatiestromen en -processen in kaart te brengen en te analyseren welke stappen geen of nauwelijks waarde toevoegen. (...) Bruikbaarheid Value stream mapping biedt inzicht in het verbeterpotentieel van processen om daarmee de doorlooptijden en de kosten te reduceren; het legt verspilling en andere niet-waardetoevoegende activiteiten bloot. Het in kaart brengen van processen betekent het maken van een diagram waarin de processen, de materiaal- en informatiestromen en alle andere belangrijke data (zoals voorraadniveaus, verwerkingstijden en batchgroottes) worden afgebeeld met gestandaardiseerde raamwerken en symbolen. Deze kaart is het begin om een gewenste waardestroom te ontwerpen die lean (slim en slank) is. Uitvoering Fase 1: current state map De eerste fase in value stream mapping is de voorbereiding van de current state map. De materiaalstroom in zijn huidige toestand analyseren levert informatie over (niet-)waardetoevoegende activiteiten Fase 2: future state map In de tweede fase wordt informatie uit de current state map gebruikt om een gewenste future state map voor te bereiden, waarin verspilling is geëlimineerd en het aantal niet-waardetoevoegende activiteiten is geminimaliseerd. (...) Fase 3: implementatie De derde en belangrijkste fase bestaat uit actie nemen om het huidige productieproces te veranderen zodat het zo veel mogelijk gaat lijken op de gewenste toestand
Organisatieleren volgen Chris Argyris
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
juni 29 2019 Organisatieleren is het proces van ontdekken en herstellen van fouten in de organisatie. Tags:
Gegevens, informatie en kennis volgens Florijn, Van Gurchom & Van der Meulen
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
juni 28 2019 Rob Florijn, Manfred van Gurchom & Mike van der Meulen gebruiken in hun boek Kennis leren managen een gecombineerde definitie van kennis: (1) Kennis is datgene wat nodig is om van gegevens informatie te maken Kennis is datgene wat mensen in staat stelt om gegevens te kunnen interpreteren en om betekenis toe te kennen aan gegevens zodat informatie ontstaat. Kennis voedt het proces, waardoor gegevens veranderen in informatie. Kennis is over het algemeen toepasbaar in meerdere situaties voor een lange tijd (in tegenstelling tot informatie die toepasbaar is voor een bepaald onderwerp en op een specifiek moment).
(2) Kennis is datgene wat nodig is om informatie toe te kunnen passen Kennis is ook datgene wat nodig is om informatie toe te kunnen passen. Kenssi is dan een complexiteitsniveau hoger dan informatie, kennis omvat dan zowel de informatie als de toepasbaarheid daarvan. En daarmee is kennis datgene wat mensen opbouwen op basis van de ontvangen informatie en hun ervaringen met het toepassen van deze informatie in de praktijk.
De beschreven definities sluiten elkaar niet uit, maar vullen elkaar aan. In dit boek gaan we uit van een gecombineerde definitie. Kennis is zowel datgene waarmee gegevens kunnen worden geïnterpreteerd tot informatie als datgene wat nodig is om informatie toe te kunnen passen. Kennis is daarmee van een hoger complexiteitsniveau en omvat naast feiten en inzicht ook ervaringen, vaardigheden en attitudes.
In de gebruikte samengestelde definitie van kennis is vooral de afbakening van kennis ten opzichte van gegevens en informatie van groot belang. Er is sprake van gegevens op het moment dat er gedefinieerde data of feiten zijn, die nog van betekenis moeten worden voorzien. Dit is het geval op het moment dat de nullen en de enen worden betiteld als een bitpatroon en de getallenreeks '0302895665' een telefoonnummer blijkt te zijn. De hoeveelheid gegevens die aan mensen ter beschikking staan is tegenwoordig enorm, denk daarbij maar eens aan de beschikbare gegevens op het Internet. Gegevens zijn signalen die door de ontvanger nog geïnterpreteerd moeten worden. Er is sprake van informatie op het moment dat gegevens voor de ontvanger betekenis hebben gekregen. Het zijn bijdragen aan zijn wereldbeeld geworden. Informatie is daarmee persoonsgebonden. Het toekennen van betekenis aan gegevens gebeurt vaak door het vergelijken van gegevens met andere gegevens, door het normeren of door het plaatsen van gegevens in een bepaalde context. Informatie heeft dus toegevoegde waarde voor de ontvanger. Als gegevens signalen zijn, dan is kennis het 'zendapparaat' dat ervoor zorgt dat de juiste gegevens bij een ontvanger komen, waardoor deze ze als informatie kan gebruiken. Tevens is kennis het 'weten wat de gevolgen zijn' van het gebruiken en toepassen van informatie. (...) Bij het toepassen van kennis worden gegevens en informatie ingezet om nieuwe uitspraken, voorspellingen of causale associaties aan te geven of om ( al dan niet intuïtieve) beslissingen te nemen over de wereld om ons heen en op basis daarvan actie te kunnen ondernemen. Bijvoorbeeld de voorspelling dat de kans dat het morgen in Nederland gaat regenen minder dan 20% is, vindt plaats op basis van meetgegevens over druk (verschillen), op basis van de informatie over de situering van hoge- en lage drukgebieden in Europa en op basis van de kennis over de verplaatsing van die hoge- en lage drukgebieden. Kennis is dus meer dan een abstract begrip; het is het proces waarin de interactie tussen en het gebruik van gegevens, informatie en kennis centraal staan. Bron: Kennis leren managen, Rob Florijn, Manfred van Gurchom & Mike van der Meulen Tags:
Growth mindset met Goethe
Gepubliceerd in
Citaten: motivatie
juni 28 2019 Benader iemand zoals hij is en hij zal zo blijven, benader hem zoals hij kan worden en hij kan zo worden.
Veranderen met George Orwell
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
juni 27 2019 If you want to change the world, change the way you speak about it. Tags:
Prestaties optimaal ondersteunen dankzij analyse van kritische taken + vaardigheden
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
juni 27 2019 'Performance support' is een visie op het op het juiste moment op de juiste manier ondersteunen van medewerkers bij het uitvoeren van hun taken. In het boek Innovative Performance Support - Strategies and Practices for Learning in the Workflow wijzen Con Gottfredson en Bob Mosher op het belang van het analyseren van wát de kritische taken en vaardigheden zijn, zodat je een gerichte strategie kunt inzetten om de prestaties optimaal te ondersteunen: Conducting Rapid Tasks Analysis Fundamental to any Performance Support strategy is the identification of the performance taks the strategy needs to support. In addition, since tasks don't stand alone but actually orchestrated into higher workflow processes, a solid strategy also requires the determination of those processes. Rapid task anayslis (RTA) is an approach for accomplishing this. Rapid task analysis has three functional objectives: (1) Identify the job-specific tasks. (2) Identify related concepts. (3) Organize the task and concepts into meaningful business processes. Ad (1) Functional objective 1. Identify the job-specific tasks A task is a discrete set of steps that together achieve a specific outcome. (...) During a rapid task analysis, you focus your efforts on identifying these tasks, not the steps. Task have a discrete set of steps that accomplish a specific outcome. Ad (2) Functional objective 2. Identify related concepts Where tasks describe how to do something, concepts provide the understanding behind those tasks. A concept is information that describes, at a minimum, what something is (and sometimes what it isn't) and why it is important. In addition, a concept may adress who is influenced by it, when it may do that influencing, where the influencing takes place, and how often or how much. The only thing a concept doesn't adress is how to do something. (...) Ad (3) Funcitonal objective 3. Organize the tasks and concepts into meaningful business processes Once you have identified all the tasks, you organize them into logial groupings called processes. (...) RTA is rapid because it involves subject-matter experts who understand the work environment as well as the tools (such as software applications) that need to be used to complete specific job tasks. (...) Conducting critical skills analysis In order to establish an effective performer support strategy, you must know what the performances are that you need to support (identified via rapid task analysis), you must have those performancese (tasks) mapped to audiences, and then you need to justify the allocation of learning and performer support resources for every audience for each task and associated concept. The approach for making this final assessment is called critical skills analysis. Here's how you go about it: Step 1. Establish a rating scale or set of scales that will help you assess the impact of failure if the task isn't completed succesfully or the concept isn't understood ("How critical will the immediate impact of failure be to the organization?") E.g. from "Not critical at all" to "Absolutely critical" Step 2. Assign a failure impact rating for every task and concept for each audience. Step 3. Use these values to set your performer support strategy.
Omdenken met Hannah Arendt
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
juni 26 2019 The ideal subject of totalitarian rule is not the convinced Nazi or the convinced Communist, but people for whom the distinction between fact and fiction... and the distinction between true and false... no longer exist. Hannah Arendt Tags: |
Meer artikelen...
|
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
This time, like all times, is a very good one, if we but know what to do with it. Ralph Waldo Emerson |
Meesterschap Bij Bol.com of Managementboek |