• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Werken aan competenties met Jan Willem van de Boogert
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

competent competentie bekwaam

In zijn boek Praktijkgericht opleiden - al doende leren in de beroepspraktijk beschrijft Jan Willem van den Boogert wat hij verstaat onder de begrippen 'competentie' en 'competent':

praktijkgericht opleiden jan willem boogert leren beroepspraktijk

Werken aan competenties

Het woord 'competent' betekent letterlijk: 'bekwaam'. We vinden iemand bekwaam functioneren als hij in een beroepssituatie blijkt te beschikken over de benodigde kennis, inzicht, vaardigheden en houdingen en weet deze toe te passen in diverse situaties.

Het woord 'competentie' (als zelfstandig naamwoord) is weer een ander woord. Wat bedoelen we hier precies met dit begrip? Een competentie kan twee betekenissen hebben, die dicht bij elkaar liggen.

(a) Een vermogen dat iemand nodig heeft om te handelen in zijn beroep of functie. Dit vermogen is een persoonlijke kwaliteit van de persoon, die hij heeft ontwikkeld en aanwendt in zijn/haar beroepsmatige functioneren. Vermogens ontwikkelen is een langetermijnontwikkelingsproces, en dit ontwikkelen begint nooit bij een nulpunt. Het vermogen is aanwezig, maar heeft de nodige voeding en communicatie nodig om tot wasdom te komen.

Voorbeelden: communicatief vermogen, reflectief vermogen, technisch inzicht, analytisch denkvermogen.

(b) Een brede vaardigheid (of een set van vaardigheden) die iemand heeft aangeleerd en zich heeft eigen gemaakt, ten behoeve van zijn/haar werk. Voor het ontwikkelen van vaardigheden kan een kortetermijnleerproces afdoende zijn. Natuurlijk hangen de duur en intensiteit samen met de complexiteit van de vaardigheid en de beginsituatie van de lerende.

Voorbeelden: ontwerpen, relatiebeheer, assessments doen. Kortom: vermogens kun je ontwikkelen, vaardigheden kun je aanleren.

Vermogens kun je tevens zien als de 'onderstroom' van de vaardigheden. Voor het leren van vaardigheden zijn vermogens een voorwaarde.

Bron: Praktijkgericht opleiden - al doende leren in de beroepspraktijk, Jan Willem van den Boogert

Laatst aangepast op zondag, 07 februari 2021 15:05  
Zintuigelijke waarneming
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

vijf zintuigen five senses

De zintuigen tellen mensen in staat om de ruimtelijke omgeving in haar volle omvang waar te nemen. Daarmee nemen wij prikkels uit de omgeving waar en kunnen die omzetten in gewaarwording. Zintuigen zijn gevoelig voor zogenaamde energetische veranderingen. Die veranderingen zijn bijvoorbeeld electromagnetisch (licht), mechanisch (geluid, tast, beweging en spierspanning), chemisch (smaak en geur) of thermisch (hitte en koude) van aard.

De marketingexpert Philip Kotler (1973) identificeert (...) vier zintuigelijke kanalen die relevant zijn om een fysieke omgeving voor organisaties de juiste sfeer te kunnen geven: zien (kleur, helderheid, grootte en vorm), horen (volume en toonhoogte), ruiken (geur en frisheid), voelen (zacht, glad, temperatuur).

Binnen de NLP wordt ervan uitgegaan dat iedereen een eigen uniek systeem van ervaren, verwerken en opslaan heeft. Hierbij worden er vijf zogenaamde hoofdmodaliteiten onderscheiden: visueel (zien), auditief (horen), kinestetisch (voelen), olfactoir (ruiken), en gustatoir (proeven). Het voorkeurssysteem komt tot uiting in non-verbale communicatie (met name ogen), maar wordt elk van de zintuigelijke ervaringsgebieden ook gekenmerkt door zijn eigen vocubalaire ('ik heb oog voor iets', 'ik hoor het je zeggen', 'ergens greep op krijgen'). Naast de (vijf) hoofdmodaliteiten onderscheidt NLP ook zogenaamde submodaliteiten, fijnere nuances binnen een zintuigelijk systeem:

Visueel: kleur, helderheid, vorm, bouw, beweging, situatie, plaats, contrast, kleurverzadiging, afstand, tegenstelling, duur, snelheid, richting, perspectief, dimensionaliteit, geassocieerd of gedissocieerd, voorgrond-achtergrond, zelf-omgeving.

Kinestetisch: samenstelling (van weefsel), gewicht, temperatuur, vorm, dichtheid, beweging, plaats.

Auditief: toonhoogte, volume, tempo, timbre, plek, ritme, intonatie, stembuiging.

Reuk/smaak: geursterkte, vochtigheid, smaaksterkte, temperatuur, concentratie.

Bron: Een organisatie van vlees en steen (2009), Mark Mobach

Laatst aangepast op zaterdag, 06 juni 2020 19:50  
Business Process Management (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

business process management roger burton

Business Process Management
Profiting From Process
Roger Burlton

Bij Bol.com | Managementboek


Laatst aangepast op zaterdag, 06 juni 2020 07:41  
Leren & ontwikkelen in het digitale tijdperk (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

leren ontwikkelen digitale tijdperk nick dam

Leren en ontwikkelen in de digitale eeuw
Nick van Dam

Bij Bol.com | Managementboek

Laatst aangepast op maandag, 08 juni 2020 15:31  
Psychologische veiligheid (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over verandermanagement
E-mail Afdrukken

hans loo joriene beks psychologische veilighei vrijmoedige teams

Psychologische veiligheid
Zo vorm je vrijmoedige teams
Hans van der Loo, Joriene Beks

Bij Bol.com | Managementboek


 

Laatst aangepast op zaterdag, 09 mei 2020 18:26  
Learning nudges volgens Elliot Masie
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

nudge learning elliot masie

Elliot Masie geeft in zijn podcast Learning Nudges een mooie beschrijving van een zgn. 'learning nudge':

learning nudges microlearning micro learning

A nudge ... is just a gentle push for changed behaviour (to succeed or avoid failure)

(...)

A nudge is ... something that wil grow as some phenomena will take place in the world of work:

(i) we are more digitally connected

(ii) triggered by observation

(iii) big data world (incl. AI, machine learning) drive ability to be nudged

(...)

For the nudge to be effective, it has to be:

  • Trusted
  • On target
  • On time
  • In the format that you want
and it's a nudge, not a lesson
Tags:
Laatst aangepast op zaterdag, 12 september 2020 18:28  
Gepassioneerd of gestressd volgens Simon Sinek
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

Working hard for something we don’t care about is called stress. Working hard for something we love is called passion.

Simon Sinek

Laatst aangepast op vrijdag, 05 juni 2020 20:18  
Business Process Management (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

business process management practical guidelines jeston nelis

Business Process Management
Practical Guidelines to Successful Implementations
John Jeston, Johan Nelis

Bij Bol.com

 

Laatst aangepast op zaterdag, 06 juni 2020 07:37  
Systeemdenken met John Gall
Gepubliceerd in Citaten: systeemdenken
E-mail Afdrukken

citaat

A system that performs a certain function or that operates in a certain way will continu to operate in that way regardless of the need or changed conditions.

John Gall

Laatst aangepast op vrijdag, 05 juni 2020 20:17  
Zorgelijke stilte volgens Martin Luther King Jr.
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

Our lives begin to end the day we become silent about things that matter.

Martin Luther King Jr.


Laatst aangepast op vrijdag, 05 juni 2020 20:16  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

A predictable organization does not guess about the future and call it a plan; it develops the capacity to rapidly respond to the future as it unfolds.

Mary and Tom Poppendieck

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 123 gasten online
Artikelen

Kwaliteit jim collins signature mediocrity chronic inconsistency

Banner
Banner

eigenaarschap frans wijngaarden

Eigenaarschap
De sleutel tot jouw professionele succes
Frans Wijngaarden

Bij Bol.com | Managementboek



 

Lean boekentips

Banner