• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Kunst van het beginnen (3)
Gepubliceerd in Citaten: dromen, durven doen
E-mail Afdrukken

citaat

Let him that would move the world, first move himself.

Socrates

Laatst aangepast op woensdag, 16 november 2011 15:17  
Verandermanagement (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over verandermanagement
E-mail Afdrukken

 Willem Mastenbroek Verandermanagement
Verandermanagement
Willem Mastenbroek

Bij Managementboek

Laatst aangepast op maandag, 21 november 2011 19:54  
Omdenken (20)
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

It's not what you look at that matters, it's what you see.

Henry David Thoreau

Laatst aangepast op dinsdag, 15 november 2011 20:30  
10 hoofdprincipes voor Lean management
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

Leanhuis tps

In het boek Een Lean Overheid wordt Lean vertaald naar tien hoofdprincipes:

  1. Doe alleen dingen met klantwaarde: focus op klantwaarde en de langere termijn strategische doelen [klantgerichtheid].

  2. Zorg voor een regelmatige verdeling van werk: (‘Heijunka’) [professionaliteit].

  3. Creëer standaarden en maak werk zichtbaar [professionaliteit].

  4. Zorg dat alles in één keer goed wordt gedaan [kwaliteit].

  5. Elimineer verspilling (‘Muda’): doe geen zaken die geen toegevoegde waarde voor de klant hebben [efficiency].

  6. Zorg voor een gestroomlijnd proces (‘Flow’) en bekort doorlooptijden [efficiency].

  7. Stuur consistent op processen en continu verbeteren  (‘Kaizen’) [leren en verbeteren].

  8. Maak pas gebruik van ICT als eindpunt van de verbeterslag [leren en verbeteren].

  9. Zorg voor betrokkenheid van alle deelnemers aan de processen [integraliteit en samenwerken].

  10. Zorg dat leiders de filosofie begrijpen en in de vingers hebben [integraliteit en samenwerken].

Bron: http://www.slideshare.net/janvanderploeg/lean-principes-voor-gemeente en Een Lean Overheid, Paul Huguenin (ea)

Laatst aangepast op donderdag, 21 december 2017 20:41  
Het 3de alternatief (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

 Het derde alternatief covey

Het 3de (derde) alternatief
Het principe van creatieve samenwerking
Stephen R. Covey

Bij Managementboek

Laatst aangepast op dinsdag, 15 november 2011 19:40  
Fouten maken mag (14)
Gepubliceerd in Citaten: constructief falen
E-mail Afdrukken

citaat

To live a creative life we must lose our fear of being wrong.

Joseph Chilton Pearce

Laatst aangepast op dinsdag, 15 november 2011 20:19  
Breaking the Code of Change (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over verandermanagement
E-mail Afdrukken

breaking the code of change, beer nohria

Breaking the Code of Change
Michael Beer, Nitin Nohria

Bij Managementboek

Laatst aangepast op vrijdag, 11 november 2011 22:03  
5 kritische succesfactoren voor verandertrajecten
Gepubliceerd in Management
E-mail Afdrukken

kritische succesfactoren verandertraject

Jan van der Ploeg presenteert op zijn blog een handig overzicht van de belangrijkste vijf ingrediënten voor een succesvol verandertraject:

  1. Visie

  2. Vaardigheden

  3. Prikkels.

  4. Middelen

  5. Helder plan

Het ontbreken van één van de vijf kritische succesfactoren leidt tot verschillende vormen van ellende: verwarring, ongerustheid, weerstand, frustratie en een tredmolen (druk bezig, maar geen vooruitgang boeken). Als service van de zaak biedt Jan ook nog een link naar een PDF-versie en Powerpoint-versie.

Bron: blog Jan van der Ploeg "De Lean Gemeente"

Laatst aangepast op zaterdag, 06 januari 2018 07:57  
Adapt (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over verandermanagement
E-mail Afdrukken

 Adapt Tim Harford

Adapt
Why Success Always Starts With Failure
Tim Harford

Bij Bol.com

Laatst aangepast op zondag, 13 november 2011 19:45  
LSS: Heijunka
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

heijunka box pull flow

Lean stelt dat als werk ongelijkmatig instroomt (mura), mensen overbelast raken (muri). Ze moeten dan voortdurend veranderen van tempo, waardoor het werk zich dan weer opstapelt, en er dan weer weinig te doen is. Deze manier van werken ontstaat als de productie wordt afgestemd op de variabele klantvraag. Voor het realiseren van flow, is het zaak de productie te versoepelen door het werk gelijkmatig te laten instromen.

'Heijunka' is de Japanse term voor ‘het gladstrijken en op niveau brengen”. Heijunka is een methode waarbij de producten of onderdelen die gemaakt moeten worden (de product-mix) gebalanceerd worden. Over een periode worden producten in balans geproduceerd. Dit wil zeggen dat moeilijke en makkelijke producten elkaar afwisselen. De zwaarte wordt zo verspreid. Zelfs al zit er geen spreiding in de zwaarte van orders dan wel producten, dan nog biedt het veel voordelen om de producten gemixed te produceren. Dit is een duidelijk verschil tussen massaproductie. Door het toepassen van het Heijunka principe kan alles geproduceerd worden met de batchgrootte van 1.

Heijunka kan bereikt worden door de klantvraag te analyseren en de verwerking daarvan op grond van de analyse te reguleren. Door Heijunka goed te kunnen toepassen, dienen omsteltijden aangepast te worden. Dit zorgt gelijk voor verkorting van de doorlooptijd. Daarnaast kan het onderhandenwerk verlaagd worden doordat 'one-piece flow' mogelijk wordt.

Een Heijunka-box is een fysieke box waarin Kanban-kaarten liggen. De kaarten worden zo verdeeld dat de productie gebalanceerd is. De kaarten worden verspreid naar de afdelingen die de aantallen moeten produceren. De box is ingedeeld in verschillende vakken. Elke horizontale rij staat voor het product- of onderdeeltype. Elke verticale kolom staat voor een tijdsinterval. Binnen dit interval moeten de Kanban-kaarten gepakt en geproduceerd worden. In dit geval is het tijdsinterval 20 minuten. Elke 20 minuten worden de kaarten uit het vak gehaald en naar de productieprocessen gebracht.

In het voorbeeld van hieronder zijn de kaarten verdeeld over de vakken. Type A heeft een takttijd van 20 minuten. Type B heeft een takkttijd van 10 minuten. Er liggen dus twee kaarten in elk vak. Type C en D delen een werkstation. De takttijd van elk is 20 minuten. De verhouding C:D is 1:2. Er wordt eerst 1 C gemaakt en daarna 2 x D.

heijunka box pull flow lean six sigma

Bron: http://www.leanent.nl/heijunka en http://www.leanent.nl/heijunka-box

Laatst aangepast op zondag, 31 december 2017 08:16  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

Remember the difference between a boss and a leader; a boss says "Go!" - a leader says "Let's go!" 

E.M. Kelly

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 73 gasten online
Artikelen

visie eind dag bill o'brien

Banner
Banner

atlas of the heart brene brown

Atlas of the Heart
Mapping Meaningful Connection and the Language of Human Experience
Brené Brown

Bij Bol.com | Managementboek

 

Lean boekentips

Banner