• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Innovatie volgens Richard Branson
Gepubliceerd in Citaten: strategie
E-mail Afdrukken

citaat

The best and most successful ideas are those that improve people's lives. Their founders often have a simple plan focused on a single product or service -- one that is prompted by frustration.

Richard Branson

Laatst aangepast op zondag, 02 juni 2013 07:16  
Delegeren volgens Dave Ramsey
Gepubliceerd in Citaten: management
E-mail Afdrukken

citaat

Delegation requires the willingness to pay for short term failures in order to gain long term competency.

Dave Ramsey

Laatst aangepast op zondag, 02 juni 2013 07:15  
Succes volgens David J. Schwartz
Gepubliceerd in Citaten: constructief falen
E-mail Afdrukken

citaat

Success doesn't demand a price. Every step forward pays a dividend.

David J. Schwartz

Laatst aangepast op zondag, 02 juni 2013 07:13  
LSS: Multi-vari diagram
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

multi-vari diagram minitab

Een multi-vari diagram is een hulpmiddel voor het visualiseren van de invloed van een aantal factoren op de variatie in een proces. Door de verschillende bronnen van variatie afzonderlijk in de grafiek op te nemen verkrijg je inzicht in de bijdrage van deze variatiebronnen en de onderlinge verhoudingen qua invloed op de variatie in de uiteindelijke afhankelijke variabele (Y).

De y-as van de grafiek geeft de waarde van het kenmerk weer. Voor elke variatiebron bepaal je het gemiddelde.

Bron: 111 instrumenten voor kwaliteitsverbetering - Ingedeeld volgens de Six Sigma-verbetercyclus, Arend Oosterhoorn

 

Laatst aangepast op zondag, 31 december 2017 07:50  
Constructief falen volgens Denis Waitley (2)
Gepubliceerd in Citaten: constructief falen
E-mail Afdrukken

citaat

You must learn from your past mistakes, but not lean on your past successes.

Denis Waitley

Laatst aangepast op zaterdag, 05 januari 2013 16:15  
Kleurrijke drijfveren volgens de Management Drives
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

management drives drijfveren kleuren

Daar waar ik altijd dacht een kleurloos type te zijn, blijk ik opeens als dominante drijfveer "geel" te hebben, aangevuld met een vleugje "oranje" en "rood". Dit volgens de theorie van de Management Drives.

Binnen het model van Management Drives worden zes kleuren onderscheiden:

  1. Geel: drijfveer die wil analyseren, begrijpen en doorgronden (analyse, begrip, van hoofdlijn naar detail, scenario's, filosoferen, ontdekkingsgericht leren, conceptualiseren, reflectie, principieel).

  2. Groen: drijfveer die mensen en sociale verbanden voorop stelt (samen, harmonie, warmte, delen, gelijkwaardigheid, betrokkenheid bij elkaar, aandacht voor gevoel).

  3. Oranje: drijfveer die vooruitgang, resultaten en prestaties wil laten zien (resultaat, winnen, competitie, scoren, vooruitgang, uitproberen, kijken wat effect is, pragmatisme).

  4. Blauw: drijfveer die zekerheid en duidelijkheid wil creëren (loyaliteit, degelijkheid, structuur, processen, netjes afmaken, planning, zorgvuldigheid).

  5. Rood: drijfveer die staat voor durf, tempo en kracht (actie, daadkracht, ongeduld, impulsief, NU, confrontatie).

  6. Paars: drijfveer die veiligheid en thuisgevoel zoekt (beslotenheid, identiteit, opoffering, adoratie, passie, bescheidenheid).

De kleuren geven een indicatie van iemands voorkeur. Een voorkeur staat voor iets wat je prettig vindt in het leven. De voorkeur vertelt waar je energie van krijgt: "Want hoe uw gedrag ook is, u krijgt energie als u dingen doet of effecten bereikt, die passen bij uw voorkeur.".

Voorkeur: ik streef naar... Gedrag: ik gedraag me... Omgeving: ik zie mijn omgeving als
Geel Inzicht
Kennis
Vrijheid
Visie
Onderzoekend
Analyserend
Kritisch
Toekomstgericht
Kennis georiënteerd
(+) theoretisch
(-) onnadenkend
Groen Harmonie
Gezelligheid
Gezamenlijkheid
Gelijkwaardigheid
Vriendelijk
Behulpzaam
Communicatief
Open
Mensgericht
(+) soft
(-) asociaal
Oranje Resultaat
Positie
Vooruitgang
Status
Doelgericht
Berekenend
Ambitieus
Efficiënt
Competitief
(+) waan van de dag
(-) niet doelgericht
Blauw Duidelijkheid
Structuur
Rechtvaardigheid
Bevestiging
Ordenend
Verantwoordelijk
Gedisciplineerd
Loyaal
Gestructureerd
(+) bureaucratisch
(-) ongestructureerd
Rood Domein
Respect
Daadkracht
Tempo
Grensstellend
Confronterend
Onverschrokken
Ongeduldig
Stevig en daadkrachtig
(+) conflictueus
(-) slap, besluiteloos
Paars Geborgenheid
Eenheid
Stabiliteit
Vertrouwdheid
Beschermend
Dienstbaar
Vaderlijk/moederlijk
Verbindend
Veilig en besloten
(+) vastgeroest
(-) zielloos

Elke omgeving en elke organisatie kent een aantal aspecten die verbonden kunnen worden met drijfveren. Eigenlijk hebben drijfveren ieder hun betekenis voor het functioneren van groepen en organisaties.

  1. Geel staat nu voor strategie, doordenking en innovatie (analyseren).

  2. Groen staat voor communicatie, samenwerking en gezelligheid (mensen verbinden).

  3. Oranje staat voor groei, competitie en efficiency (vooruitgang boeken).

  4. Blauw staat voor structuur, transparantie en loyaliteit (structureren).

  5. Rood staat voor daadkracht, besluitvaardigheid en tempo (kracht gebruiken).

  6. Paars staat voor binding, beslotenheid en eenheid (veiligheid creëren).

Zoals gezegd is mijn dominante drijfveer geel. Hieronder een aantal fragmenten uit mijn Realdrives-uitslag:

"Geel staat voor inzicht, kennis, vrijheid en visie. (...) Uw dominante drijfveer is Geel. Daardoor bent u iemand voor wie kennis en inzicht belangrijk zijn. De wereld wordt door een Gele bril gezien als een complexe puzzel, en de morele norm is dat mensen moeten handelen vanuit begrip van zaken. Het klakkeloos aannemen van allerlei ideeën is slecht en zelfs gevaarlijk. Een mens moet zelf denken, is zelf verantwoordelijk. Een kritische afstand is daarbij vaak noodzakelijk, en die mag mensen niet ontnomen worden. Vrijheid is daarom zeer belangrijk voor Geel. ‘Zeg mij niet wat ik moet denken en dwing me niet dingen te doen die ik niet begrijp’.

Voor Geel is het belangrijk om in vrijheid en los van ideologie tot eigen inzichten te kunnen komen. Geel is een rationele drijfveer die graag van groot naar klein denkt. Eerst de hoofdlijn, dan de details, als die tenminste interessant zijn. Het bestaande wordt altijd kritisch beschouwd. Omdat er maar één waarheid kan zijn, is het maken van compromissen niet eenvoudig. Geel analyseert, en synthetiseert niet; in plaats van zaken bij elkaar te brengen snijdt Geel ze juist uit elkaar. Voor Geel is de dag van vandaag slechts een stap naar de toekomst. Eerst wordt een toekomstbeeld gecreëerd, daarna wordt bedacht hoe die visie gerealiseerd zou kunnen worden.

Een drijfveer, die mede uw voorkeuren bepaalt, is Oranje. Dat betekent dat u ook waarde hecht aan doelgerichtheid en vooruitgang. De wereld wordt door Oranje bekeken als een plek vol kansen en mogelijkheden, en de morele norm is dat die benut horen te worden. Kansen laten liggen of mogelijkheden voor verbetering niet aangrijpen is slecht. Wie zijn kansen en mogelijkheden pakt, mag daar ook zelf beter van worden. En wie dat niet doet, die heeft het aan zichzelf te wijten.
Een andere drijfveer, die uw voorkeuren bepaalt, is Rood. Een Rode voorkeur duidt op een goed ontwikkeld gevoel van eigenwaarde, en het verlangen gerespecteerd te worden. Rood in een drijfverenprofiel is als peper in een gerecht. Het verleent er felheid en stevigheid aan. Een Rode voorkeur duidt op een voorkeur voor heldere keuzen in plaats van vage compromissen, voor moed en daadkracht, en voor tempo in het handelen. Want waarom iets uitstellen als het ook nu kan?

Geel, Oranje en Rood creëren een zeer individueel georiënteerd voorkeurspatroon. De drie drijfveren versterken elkaar in onafhankelijkheid en zelfsturing. In essentie is deze combinatie creatief: door idee, doel en kracht te verbinden kan een mens dingen creëren die er niet eerder waren. Niet het bestaande, maar het mogelijke en het betere staan voorop. Een risico van dit profieltype is de beperkte aandacht voor processen. De ‘wat’-vraag staat voorop, de ‘hoe’-vragen worden belangrijk minder interessant gevonden.

Geel, de dominante factor in uw gedragsprofiel, maakt dat u niet zelden onderzoekend en analyserend gedrag vertoont, waarbij u zich niet altijd gemakkelijk laat overtuigen. U bent op zoek naar waarheid en consistentie, en kunt ideeën van anderen heel kritisch bejegenen. Is dat wel zo, is een vraag die regelmatig door uw hoofd speelt. U wilt zich vaak zelf overtuigen van de juistheid van ideeën, en daarbij kunt u zich onafhankelijk opstellen, soms tot ergernis van anderen. Het Gele in uw gedrag maakt ook dat u sterk gericht bent op de toekomst. U probeert dingen steeds zodanig te begrijpen dat de gevolgen van te maken keuzen voor de toekomst kunt overzien.

Met Geel gedrag creëert u niet zelden een zekere afstand van anderen, doordat u zaken telkens kritisch bekijkt en beoordeelt. U gaat niet gemakkelijk met de meute mee; u moet eerst zelf overtuigd zijn. Door anderen kan dat wel eens gezien worden als eigenwijs.

De Groene, minder dominante score in uw gedragsprofiel duidt er op dat u zich naar anderen vriendelijk en behulpzaam opstelt. U gedraagt zich mensgericht en u hanteert daarbij een communicatieve stijl die gericht is op samenwerking, openheid en harmonie. De menselijke maat, daar gaat het om."

Bron: Drijfveren in de praktijk, Cor Keijser & Stephan van der Vat

Laatst aangepast op maandag, 25 december 2017 11:34  
Doeltreffendheid vs. doelmatigheid
Gepubliceerd in Management
E-mail Afdrukken

efficiency doelmatigheid effectiviteit doeltreffendheid

Effectivteit of doeltreffendheid
Mate waarin de beoogde doelstellingen worden gerealiseerd.

Efficiency of doelmatigheid
Verhouding tussen het resultaat en de bij de voortbrenging ervan 'verbruikte' middelen en inspanningen.

 

Laatst aangepast op zaterdag, 06 januari 2018 07:57  
Constructief falen volgens Richard Branson
Gepubliceerd in Citaten: constructief falen
E-mail Afdrukken

citaat

Failure is one of the secrets to success, since some of the best ideas arise from the ashes of a shuttered business.

Richard Branson

Laatst aangepast op zondag, 02 juni 2013 07:13  
Omdenken volgens Susan Jeffers
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

By reeducating the mind, you can accept fear as simply a fact of life rather than a barrier to success.

Susan Jeffers

Laatst aangepast op zondag, 02 juni 2013 07:10  
Management volgens William E. Deming
Gepubliceerd in Citaten: management
E-mail Afdrukken

citaat

Management by numerical goal is an attempt to manage without knowledge of what to do, and in fact is usually management by fear.

William Edwards Deming

Laatst aangepast op zondag, 02 juni 2013 07:08  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

Of het beter wordt als het anders wordt, weet ik niet, maar dat het anders moet wil het beter worden, weet ik wel

Georg Lichtenberg

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 76 gasten online
Artikelen

secret success consistency of purpose

Banner
Banner

macht aardige mens pacelle goethem shortcuts overtuigingskracht

Macht aan de aardige mens
Shortcuts naar overtuigingskracht
Pacelle van Goethem

Bij Bol.com | Managementboek










Lean boekentips

Banner