What's Your Problem?
To Solve Your Toughest Problems, Change the Problems You Solve
Thomas Wedell-Wedellsborg
Bij Bol.com | Managementboek
What's Your Problem? (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over Lean Six Sigma
apr 21 2022 What's Your Problem? Bij Bol.com | Managementboek
Leren volgens A.J.J.M. Ruijssenaars
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
apr 16 2022 A.J.J.M. Ruijssenaars geeft in zijn boek Rekenproblemen - Theorie, diagnostiek, behandeling de volgende beschrijving van leren: Als je met een voorwerp wordt geconfronteerd of iets meemaakt, zul je proberen om dit met behulp van de beschikbare voorkennis te interpreteren: heb ik dit al eens vaker gezien, is er al eens zoiets gebeurd, lijkt dit op iets dat ik ken? Nieuwe ervaringen worden ingepast (geassimileerd) in de aanwezige kennis die in het geheugen ligt opgeslagen. Maar als het bestand aan voorkennis niet voldoet, dan zal dit bestand moeten worden uitgebreid of aangepast. Anders gezegd: er vindt een aanpassing aan de omgeving, een vorm van leren plaats. In de ontwikkelingspsychologische theorie van Jean Piaget (1947, 1966, 1969) is dit bekend als het accomodatieprincipe: de al aanwezige gestructureerde kennis (schema's genoemd) wordt geschikt gemaakt voor de nieuwe eisen die de omgeving stelt. De interactie tussen individu en omgeving leidt tot (mogelijke) cognitieve gedragsveranderingen, tot leren.
Twee aspecten, die vanzelfsprekend zijn als het over leren gaat, verdienen nog aparte aandacht. In de eerste plaats is dat het kunnen omzetten van het geleerde in toepassingen, en in de tweede plaats het uitbreiden of generaliseren van het geleerde naar nieuwe omstandigheden. Kortom, als we ons beperken tot het cognitieve leerproces omvat dit in elk geval het toevoegen van kennis aan het reeds aanwezige bestand, het aanpassen van de bestaande kennis aan nieuwe omstandigheden, het duurzaam vastleggen van het geleerde, het in principe kunnen toepassen en generaliseren van het geleerde. In verschillende definities van leren komen deze basisprocessen aan de orde. Een eerste voorbeeld is de definitie die Van Paneren geeft (1969): Leren is een proces met min of meer duurzame resultaten, waardoor nieuwe gedragspotenties van de persoon ontstaan of reeds aanwezige zich wijzigen. Een tweede voorbeeld is een definitie van Boekaerts (1982, p. 12), waarin we dezelfde elementen aantreffen, zij het dat een uitbreiding wordt gegeven naar het totale proces van informatieverwerking. Leren is een complexe activiteit die zich manifesteert als een relatief stabiele verandering in het gedrag van een persoon. Deze verandering wordt meestal geconstateerd nadat iemand heeft deelgenomen aan een bepaalde leeractiviteit of een bepaalde ervaring heeft beleefd. Leren is dus niet toe te schrijven aan een spontaan rijpingsproces maar aan een informatieverwerkingsproces. Informatie-verwerking is in feite een verzamelnaam die refereert aan een aantal cognitieve, affectieve en psychomotorische processen zoals onder andere aandachtsprocessen, waarnemen, decoderen, analyseren, herinneren, vergelijken, afwegen, interpreteren, concrete handelingen uitvoeren op objecten, mentale handelingen uitvoeren, vragen stellen enzovoort. Deze cognitieve, affectieve en psychomotorische processen worden uitgevoerd op nieuwe informatie met behulp van informatie die reeds in het geheugen aanwezig is. Beide definities benadrukken het proceskarakter waarin relatief stabiele veranderingen optreden. Daarbij spelen nieuwe ervaringen een rol, in combinatie met hetgeen reeds in het geheugen aanwezig is. Er zijn echter ook essentiële verschillen, naast de toevoeging van allerlei voorbeelden van informatieverwerkingsprocessen in de definitie van Boekaerts. Belangrijk is dat er in deze laatste definitie niet expliciet op wordt gewezen dat leren moet leiden tot nieuwe gedragspotenties, die toepassingen en generalisaties mogelijk maken. Juist als we spreken over leren is dat een belangrijk kenmerk. Het is niet alleen nodig om iets aan kennis toe te voegen of om kennis aan te passen. Er moeten ook nieuwe mogelijkheden ontstaan, wil het leerresultaat zinvol zijn. Bron: Rekenproblemen - Theorie, diagnostiek, behandeling, A.J.J.M. Ruijssenaars
Tags: Reactie toevoegen
Machiavelli op de werkvloer (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over management
apr 16 2022
Gedragsverandering volgens John Seddon
Gepubliceerd in
Citaten: verandermanagement
apr 16 2022 In the 1970s I worked on 'culture change' programmes. What a fool I was. I learned how behaviour is a product of the system. Change the system and behaviour changes. Culture change is free. If you work on the people in a command and control system it gets ugly. John Seddon
Beginner's Guide to Instructional Design.jpg Beginner's Guide to Instructional Design (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over instructioneel ontwerpen
apr 15 2022 Beginner's Guide to Instructional Design
Handboek Requirements (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over softwareontwikkeling
apr 14 2022 Handboek Requirements Bij Bol.com | Managementboek
Klaar voor de toekomst (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over verandermanagement
apr 09 2022
Formatief handelen (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over instructioneel ontwerpen
apr 07 2022 Formatief handelen Bij Bol.com | Managementboek
Het juiste doen als niemand kijkt (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over management
apr 02 2022
Check je bedrijfsvoering (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over management
mrt 31 2022 Check je bedrijfsvoering bij Bol.com | Managementboek
|
Meer artikelen...
|
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
Failing to plan equals planning to fail. Ola Olabimpe |
De kleine Covey |