• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Overtuigen volgens Dean Rusk
Gepubliceerd in Citaten: persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

citaat

One of the best ways to persuade others is with your ears by listening to them.

Dean Rusk

Laatst aangepast op zaterdag, 22 december 2012 06:54  
Ontwerpen volgens Steve Jobs (2)
Gepubliceerd in Citaten: management
E-mail Afdrukken

citaat

Picasso had a saying. He said 'Good artists copy, great artists steal.' And we have always been shameless about stealing great ideas. ... I think part of what made the Macintosh great was that the people working on it were musicians and poets and artists and zoologists and historians who also happened to be the best computer scientists in the world.

Steve Jobs

Laatst aangepast op zaterdag, 10 november 2012 08:04  
Levenslang leren volgens Loesje
Gepubliceerd in Lifehacking
E-mail Afdrukken

levenslang leren loesje

Laatst aangepast op woensdag, 19 december 2012 08:41  
Succes volgens John Maxwell
Gepubliceerd in Citaten: persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

citaat

Successful people make the right decisions early and manage those decisions daily.

John Maxwell

Laatst aangepast op zaterdag, 10 november 2012 11:56  
Simpel management (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over management
E-mail Afdrukken

simpel management mireille van beugen

Simpel Management
Zo eenvoudig kan leidinggeven zijn
Mireille van Beugen

Bij Managementboek.nl | Bol.com

Laatst aangepast op woensdag, 14 november 2012 08:52  
Innovatie volgens Steve Jobs (2)
Gepubliceerd in Citaten: leiderschap
E-mail Afdrukken

citaat

Innovation distinguishes between a leader and a follower.

Steve Jobs

Laatst aangepast op zaterdag, 10 november 2012 11:44  
De zes denkhoeden van De Bono (1)
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

6 denkhoeden edward bono

De methode van de zes denkhoeden is een hulpmiddel voor een gestructureerd overleg over ingewikkelde zaken en helpt om in korte tijd allerlei aspecten van een onderwerp te inventariseren. In het model van de zes denkhoeden van Edward de Bono staan voor zes brillen (denkwijzen) waardoor je naar de werkelijkheid kunt kijken:

  1. De witte denkhoed: geleid door feiten, cijfers en informatie (objectief denken).

  2. De zwarte denkhoed: geleid door negatieve oordelen, nadelen en onmogelijkheden (negatief denken).

  3. De gele denkhoed: geleid door optimisme, positieve oordelen, kansen en mogelijkheden (positief denken).

  4. De rode denkhoed: geleid door emotie, vermoedens, ingevingen en intuïtie (subjectief denken).

  5. De groene denkhoed: geleid door creativiteit, ideevorming, beweging en confrontatie (creatief denken).

  6. De blauwe denkhoed: geleid door de behoefte het geheel te overzien en te controleren (analytisch denken).

Volgens De Bono zijn alle hoeden in principe goed en waardevol. Het model van de zes denkhoeden is bruikbaar bij bijeenkomsten, waarbij je dan deelnemers kunt vragen een specifieke hoed op te zetten. Elke hoed heeft namelijk een functie en juist door mensen één hoed laten 'opzetten', vereenvoudig je het denken door deelnemers in staat te stellen zich bij de behandeling van een onderwerp met één denkwijze tegelijk bezig te houden.

Bron: Verbinden met vertrouwen, Hans Nuiver

 

Laatst aangepast op vrijdag, 19 januari 2018 21:33  
Vergadertechniek: mindmappen
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

mindmap

In het boek Resultaatgericht vergaderen onderkent Caroline tien technieken voor het structureren van de inhoud van een vergadering. Één van de technieken is de mind map. De mind map is een 'foto' van de ingewikkelde onderlinge verbindingen die op een bepaald moment in de 'breinen' van de deelnemers aanwezig zijn. De methode om zo'n foto te maken heet mind mapping. Het is een ruimtelijke methode, waarbij inductief en deductie denken gelijktijdig gestimuleerd worden. Deelnemers kunnen zowel subthema's noemen die in een groter geheel vallen (inductie), als hoofdthema's waaruit subthema's zijn af te leiden (deductie). Het visuele karakter van de methode bevordert het genereren van ideeën, waardoor de deelnemers snel inzicht krijgen in het betreffende onderwerp.

Het thema zet je op het midden van een white board of flip-over. Onderwerpen die een relatie met dit thema hebben, noteer je vervolgens in cirkels en wolkjes en langs takken en slingers die vanuit het centrum lopen. Je bouwt het schema van binnen naar buiten uit.

Bron: Resultaatgericht vergaderen, Caroline Kuijper

 

Laatst aangepast op zaterdag, 05 september 2020 20:29  
De informatieladder volgens Roel Grit
Gepubliceerd in Informatiemanagement
E-mail Afdrukken

informatieladder

Volgens Roel Grit is informatie een onderdeel van de zogenaamde informatieladder (naar Informatiemanagement, Bruins & Pinkster, 2007).

De informatieladder bestaat uit vijf 'treden':

  1. Feiten: gebeurtenissen of omstandigheden die zich in de werkelijkheid voordoen (bijv. de auto rijdt 120 kilometer per uur).

  2. Gegevens: registraties van feiten. Als feiten op papier of in de computer worden vastgelegd, spreekt men van gegevens. Als gegevens met een computer met elkaar in verband worden gebracht, spreekt men wel van data.

  3. Informatie: feiten die betekenis voor je hebben.

  4. Kennis: 'veredelde informatie', kennis ontstaat uit informatie, als die is aangevuld met vaardigheden en ervaring.

  5. Competentie: combinatie van kennis, vaardigheden, houding en gedrag die nodig is om in een bepaalde beroepssituatie goed te kunnen functioneren. Een competentie heeft te maken met iemand doet met zijn kennis.

Bron: Informatiemanagement, Roel Grit

Laatst aangepast op woensdag, 27 december 2017 07:30  
Management volgens Donald Rumsfeld
Gepubliceerd in Citaten: management
E-mail Afdrukken

citaat

Reduce the layers of management. They put distance between the top of an organization and the customers.

Donald Rumsfeld

Laatst aangepast op zaterdag, 10 november 2012 11:47  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

If you can not measure it, you can not improve it.

Lord Kelvin 

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 63 gasten online
Artikelen

why jim rohn

Banner
Banner

fantoomgroei harder werken minder sander heijne hendrik noten

Fantoomgroei
Waarom we steeds harder werken voor steeds minder
Sander Heijne, Hendrik Noten


Bij Bol.com | Managementboek | Amazon.nl






Lean boekentips

Banner