I've always said timeboxes weren't about time, but about forcing hard decisions.
Ron Jeffries
Timeboxen volgens Ron Jeffries
Gepubliceerd in
Citaten: persoonlijke effectiviteit
apr 15 2013 I've always said timeboxes weren't about time, but about forcing hard decisions. Ron Jeffries
PIOFACH-functies
Gepubliceerd in
Informatiemanagement
apr 15 2013 PIOFACH is een acroniem voor alle ondersteunende functies van een organisatie (de bedrijfsvoering):
Varianten zijn PIOFA, PIOFAH, PICOFA, OPAFIT en de meest uitgebreide variant is COPAFIJTH. Bij organisaties die de acroniemen gebruiken, bestaan nog wel de nodige smaakverschillen met betrekking tot de exacte benaming van de letters in het acroniem. Zo wordt voor de I wisselend gebruikt voor 'Inkoop', 'Informatievoorziening' en/of 'ICT' gebruikt, terwijl de A ook wel wordt gebruikt voor 'Automatisering'. Over de letters P, O, F, C en H is men in het algemeen wel unaniem. De term 'bedrijfsvoering' kan in de praktijk verwarring opleveren. Het wordt hier gebruikt als synoniem voor de 'ondersteunende functies'. De verwarring ontstaat omdat de term bedrijfsvoering gebruikt kan worden in twee betekenissen: (a) het gehele takenpakket van een organisatie, zowel primair als ondersteunend; (b) een beperkt takenpakket bestaande uit alleen de ondersteunende taken. Ondersteunende functies zijn gericht op het ter beschikking stellen van mensen, gebouwen en middelen aan de organisatie zelf ten behoeve van het zo goed mogelijk uitvoeren van de primaire taken. Bron: http://www.wikixl.nl/wiki/ictu/index.php/BFM:_Ondersteunende_functies Reacties (1)
Kennis volgens Confucius
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
apr 14 2013
Vierfasenmodel voor organisatieverbetering
Gepubliceerd in
Management
apr 14 2013
In het boek Informatieanalyse, de brug van bedrijfsdoelen naar ICT-oplossingen geven Wiel Pollaert en Kees Ruigrok een compacte beschrijving van het Hardjono's Vierfasenmodel voor organisatieverbetering: Het Vierfasenmodel voor organisatieverbetering kan helpen bij het bewust maken van de keuzes tot verandering. Het uitgangspunt van dit model is dat organisaties zich primair richten op vermogensvermeerdering. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen vier vermogens: materieel, commercieel, socialisatie- en denkvermogen. Deze vermogens worden gesymboliseerd door concentrische waardecirkels ... De cirkels drukken onderlinge samenhang uit. Vermogensvermeerdering bereiken we door vergroting van de totale oppervlakte waarbij we - op een evenwichtige manier - in ver schillende richtingen langs twee assen werken. Op de eerste as zetten we de interne oriëntatie tegenover de externe, op de tweede oriëntatie op beheersing tegenover die op verandering. In de kwadranten zien we dan de 'strategische uitgangspunten' ontstaan die bijdragen aan de vermogensvermedering: effectiviteit, efficiency, flexibiliteit en creativiteit. Een organisatie in ontwikkeling moet de vier strategische uitgangspunten dynamisch met elkaar in evenwicht brengen door van tijd tot tijd het accent te verleggen:
Telkens één kwadrant verder dus, met de richting van de klok mee, want daarmee wordt vermogensvermeerdering gesymboliseerd. Tegen de richting van de klok in draaien kan ook, maar dat betekent inboeten op vermogens.
Steven ten Have beschrijft hetzelfde model in zijn boek Managers moeten kiezen: het vierfasenmodel voor organisatieverbetering. Ten Have beschrijft het model in termen van drie lagen:
Bron: Managers moeten kiezen, Het vierfasenmodel voor organisatieverbetering; S ten Have + Informatieanalyse, de brug van bedrijfsdoelen naar ICT-oplossingen; Wiel Pollaert en Kees Ruigrok
Waardevolle ideëen volgens Thomas Edison
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
apr 13 2013
Behulpzaam volgens Nelson Mandela
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
apr 12 2013 Als ik iets goed zie, geef ik een compliment. Als ik iets fouts zie, bied ik hulp aan. Nelson Mandela
Beslissend presteren volgens Brian Tracy
Gepubliceerd in
Citaten: persoonlijke effectiviteit
apr 11 2013 Decisiveness is a characteristic of high-performing men and women. Almost any decision is better than no decision at all. Brian Tracy
Quick scan volwassenheid functioneel beheer
Gepubliceerd in
Informatiemanagement
apr 10 2013 Tijdens het seminar Van uitvoeren naar uitblinken: Functioneel Beheer 2.0 (georganiseerd door Sogeti) werd een quick scan geïntroduceerd om de volwassenheid te meten van functioneel beheer. Hierbij werden zes aspecten gescoord op basis van drie 'stellingen'. Per stelling kun je aangeven of je - als je naar je eigen organisatie kijkt - het hier mee eens of oneens bent. Elk 'Eens' levert twee punten op, zodat per aspect maximaal zes punten kunt scoren. De eindscore geeft een goede indruk waar je als organisatie staat. De stellinigen geven in ieder geval een goede indruk van wát je überhaupt moet regelen voor het inrichten en verder professionaliseren van functioneel beheer. 1. Organisatie 2. Medewerkers 3. Samenwerking 4. Kennis 5. Processen en procedures 6. Sturing en afspraken Bron: Sogeti
Chaos volgens Loesje
Gepubliceerd in
Losse flodders
apr 10 2013
Magnetische doelen volgens Mark Victor Hansen
Gepubliceerd in
Citaten: motivatie
apr 10 2013 Goals are new, forward-moving objectives. They magnetize you towards them. Mark Victor Hansen |
Meer artikelen...
|
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
Four steps to achievement: Plan purposefully. Prepare prayerfully. Proceed positively. Pursue persistently. William A. Ward |
Presenteren 3.0 Bij Bol.com | Managementboek |